به گزارش ایرنا، در این نشست که 16 اسفندماه به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های کشور به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های فارس برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، عنوان کرد: 17 اسفندماه پانزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و این فرصتی است که مسئولان فرهنگی استان هرچه بیشتر با ظرفیت های کتابخانه های عمومی آشنا شوند.
روح الله منوچهری به نیاز توسعه زیرساخت کتابخانه ها در استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود برخورداری استان فارس از بیشترین تعداد کتابخانه در کشور، به دلیل گستردگی و جمعیت، همچنان به افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه نیاز داریم.
منوچهری ابراز داشت: کتابخانه های عمومی فارس به ویژه در شهر شیراز ، عمدتاً کوچک هستند و امکان خدمات دهی همزمان به همه مخاطبان را ندارند.
وی در ادامه با برشمردن شاخص‌های ارزیابی وضعیت کتابخانه‌های عمومی، گفت: در زمینه پنج شاخص کتابخوانی هنوز فاصله زیادی تا چشم‌انداز داریم؛ اما در هر منطقه‌ای که زیرساخت‌ها بهتر باشد، سرانه مطالعه، اعضا و دیگر شاخص ها نیز بهتر خواهد بود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: انتظار است دستگاه‌های هم‌خانواده به توسعه زیرساخت‌ کتابخانه های عمومی کمک کنند.
منوچهری افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس چندین پروژه کتابخانه ای را در دست دارد؛ همچنین اداره کل اوقاف نیز در یافتن زمین کتابخانه مرکزی همکاری مطلوبی داشته است. انتظار ما این است که دیگر دستگاه ها نیز از ظرفیت های خود در راه توسعه زیرساخت ها، تبلیغ کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه همکاری کنند.
وی اضافه کرد: به‌ منظور ارتقای شاخص‌ها، برنامه های فرهنگی و ترویجی گوناگونی در سطح کتابخانه ها رقم می خورد، هم در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و هم نهادینه کردن کتاب از کودکی. نتیجه مثبت این برنامه افزایش اعضای کتابخانه های عمومی بوده است.

** مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی فارس تامین زمین کتابخانه مرکزی است
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه ایجاد کتابخانه در 20 شهر فاقد کتابخانه عمومی در استان، اولویت برنامه های این اداره است، اضافه کرد: مهم ترین مشکل مجموعه کتابخانه های عمومی، بحث زمین کتابخانه مرکزی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: هم‌اندیشی دستگاه‌های هم‌خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس باعث می‌شود برای شناسایی و حل مشکلات یا کاهش آن‌ها اقداماتی درخور صورت گیرد.
صابر سهرابی افزود: همه دستگاه ها پیش از اجرای برنامه های خود، با سایر دستگاه های هم‌خانواده مطالب را مطرح کنند تا با هم افزایی، برنامه ها با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر و البته به صورت مشترک و با درج لوگوی دستگاه های هم خانواده انجام شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: یکی از برنامه های فرهنگی که برنامه های آن برای سال آتی تقریباً آماده شده است، تلاش همه مسئولان در زمینه پایتختی کتاب است که سه دستگاه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه ها و کانون فرهنگی مساجد به عنوان مجری آن هستند و لازم است تا همه دستگاه های هم خانواده در این حرکت مهم فرهنگی همکاری کنند تا بتوانیم سال آتی پایتختی کتاب را برای استان فارس به ارمغان بیاوریم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: یکی از مسائلی که اداره کل کتابخانه های عمومی سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند، مسئله زمین کتابخانه مرکزی است که لازم است همه دستگاه‌های هم‌خانواده در نشستی با حضور استاندار فارس، آن را پیگیری کنند.
وی بیان کرد: دستگاه های هم خانواده با در اختیار قرار دادن امکانات به هم، یکدیگر را تقویت کنند تا در این مسیر خروجی اینگونه نشست ها منجر به برنامه ها و فعالیت هایی کاربردی و تاثیر گذار در سطح استان شود.
در ادامه این نشست علیرضا زینلی مدیرکل حج و زیارت استان فارس درخصوص استفاده از ظرفیت تمام دستگاه ها در زمینه اهداف مشترک، هم‌افزایی درخصوص مسائل حج و زیارت و نیز ضرورت برنامه‌ریزی با توجه به نیاز‌های روز جامعه سخن گفت.
همچنین سید احمد نجفی رئیس خبرگزاری ایرنا در استان فارس در این نشست با تاکید بر در پیش‌گرفتن راهکارهای هم‌افزایی ادارت هم‌خانواده ارشاد، بر ضرورت ایجاد تیم‌های کارشناسی برای انجام موارد پژوهشی، شفاف سازی ماهیت و فعالیت های این دستگاه ها برای مردم و استفاده از رسانه ها برای ایجاد گفتمان، و نقد و اطلاع رسانی تاکید کرد.
در حاشیه این نشست عضویت افتخاری مدیران و مسئولان دستگاه های فرهنگی فارس در کتابخانه های عمومی با حضور در کتابخانه رئیسی اردکانی صورت گرفت.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.