به گزارش ایرنا «سید عباس صالحی» شامگاه یکشنبه و در بدو ورود به ارومیه با استقبال مسوولان رده بالای آذربایجان غربی و کودکانی مواجه شد که با دسته های گل و اشعار محلی برای خوش آمدگویی آمده بودند و در نخستین مصاحبه خود در فرودگاه از ترسیم نقشه فعالیت های فرهنگی و هنری برای استان در قالب امضای تفاهم نامه با استانداری پرده برداشت.
آقای وزیر صبح روز دوشنبه و پس از تجدید میثاق با آرمان های امام (ره) و شهدا در گلزا شهدای ارومیه با حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در فضایی صمیمی گفت و گو کرد؛ سخنان سفیر فرهنگ در این دیدار هم از روحیه همدلی وی با هنرمندان سینما و تئاتر نشات می گرفت.
صالحی در این دیدار به رویش سینما و تئاتر در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی اشاره و شکوفایی استعدادهای برجسته در این عرصه را با وجود کمبودها مثبت ارزیابی کرد و امیدواری خود برای ادامه این روند در سایه فعالیت هنرمندان متعهد در یک فضای توام با همدلی را به تصویر کشید.
وی بلافاصه در ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شرکت و پس از گوش فرادادن به چالش های فرهنگی آذربایجان غربی از زبان مسوولان به سهم وزارت فرهنگ از بودجه اشاره و بر این اساس تاکید کرد انتظارها از این وزارتخانه باید واقع گرایانه باشد.
آقای وزیر در این جلسه تفاهم نامه همکاری این وزارتخانه با استانداری آذربایجان غربی را با اعتبار 140 میلیارد تومان امضا کرد تا کمبود اعتباری وزارت فرهنگ با مساعدت و همدلی استاندار هنرپرور این استان ترمیم شود.
صالحی در روز اول از روند احداث پروژه ملی تالار مرکزی ارومیه و قسمت های مختلف آن هم به عنوان یکی از مطالبه های اهالی فرهنگ و هنر استان بازدید کرد و با بیان اینکه روند تکمیل این تالار با وجود همه تاخیرها به خوبی طی می شود، گفت که برای افتتاح این طرح و برطرف کردن چالش های پیش روی آن تا قبل از هفته دولت سال آینده تلاش می شود.
وی برای توصیف وضعیت این طرح ملی از تعبیر «قصه قدیمی» استفاده و بدین ترتیب با زبانی ادبی و به صورت تلویحی از آشنایی خود با این طرح فاخر اما چالشی پرده بردارد؛ طرحی که تکمیل آن آقای وزیر را در یاد و خاطره اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار خواهد کرد.
نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه شهرستان های ارومیه، ماکو، سلماس، پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در تالار شمس ارومیه هم حکایت دیگری از سعه صدر و همدلی سفیر فرهنگ با فرهیختگان بود تا آقای وزیر به عرصه مطالبه های آنان گام گذارد؛ در این جلسه هم دیدگاه ها و دردودل های بیش از 10 هنرمند و فعال فرهنگی بیان و به یادداشت برداری دقیق صالحی منجر شد به طوری که در پایان این نشست به اغلب نقد و نظرها جواب داد.
وی در پاسخگویی به سوالات هنرمندان همواره به 2 رویکرد این وزارتخانه شامل «رعایت عدالت فرهنگی» و «اقتصاد فرهنگ و هنر» اشاره و بر این مهم تاکید کرد که همزمان با روح هنر باید به اقتصاد هنر هم توجه شده و ردپای فرهنگ و هنر به حوزه های اقتصادی باز شود.
شوخ طبعی در لابلای پاسخ دهی به چالش های اهالی فرهنگ و هنر از ویژگی های بارز وزیر فرهنگی دولت دوازدهم بود و به مدیریت مطلوب این نشست کمک کرد.
آقای وزیر در اقدامی جالب توجه در پایان این نشست پیشنهاد کرد تا هنرمندانی که نتوانستند در این جلسه اظهارنظر کنند به تهران بروند تا با روسای نهادهای مرتبط از نزدیک دیدار کنند و به بیان دیدگاه های خود به صورت کامل و مشروح بپردازند.
دیدار با خانواده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سپهری، مدیرکل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از دیگر برنامه های سفیر فرهنگ در روز نخست سفر به این خطه هنرپرور بود؛ صالحی در این دیدار اشاره کرد که حجت الاسلام سپهری مدتی طولانی در عرصه فرهنگ این استان مدیریت کرد و کارکنان وزارتخانه از این شخصیت به نیکی یاد می کنند.
وزیر فرهنگ شامگاه دوشنبه با حضور در منزل شخصی «حسین افشاری» هنرمند معرق کار ارومیه ای از وی دلجویی کرد و در این دیدار پس از تماشای کلیپ تصویری اثر فاخر وی با عنوان «باغ ارومیه» آن را تابلویی هنرمندانه و ماندگار توصیف کرد و این اثر را در راستای نشان دادن جلوه های بومی ارزشمند دانست.
آقای وزیر همچنین بلافاصله با حضور در گالری شخصی استاد علیرضا قوجاری، هنرمند نقاش ارومیه ای از آثار این هنرمند پیشکسوت بازدید کرد و در این دیدار سبک نقاشی وی را منحصر به فرد عنوان و فضای نقاشی های این هنرمند را شاد و بانشاط و توام با تنوع رنگ های مختلف توصیف کرد؛ سفیر فرهنگ در این مجال از اتاق های مختلف این گالری بازدید و چند کلیپ از اجرای هنری این پیشکسوت نقاشی را با فراغ بال به تماشا نشست.
صالحی با وجود اینکه عقربه کوچک ساعت از هشت شب عبور کرده بود، آرام نگرفت و با حضور در منزل شخصی استاد «احمدرضا رحیمی» هنرمند نگارگر، از تلاش های وی در حوزه نقاشی ایرانی تجلیل کرد؛ آقای وزیر در این دیدار آثار این هنرمند را شایسته نگهداری در موزه های مختلف کشور دانست و به عمق مینیاتورهای این هنرمند اصفهانی الاصل مقیم ارومیه پا نهاد؛ منزل استاد فضایی سنتی داشت و آقای وزیر با رفتاری دوستانه از این هنرمند درخواست کرد تا تمام تابلوهای موجود در آن منزل را به وی نشان دهد و این سعه صدر و حوصله ویژگی منحصربفرد وزیر فرهنگ در این سفر بود.
صالحی صبح روز سه شنبه در جلسه ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای خبرگزاری جمهوری اسلامی، کتابخانه های عمومی، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه استان شرکت کرد؛ این نخستین بار بود که مقام عالی وزارت با ادارات تابعه خود در سطح استان دیدار می کرد و جالب تر اینکه همه روسا فرصت اظهار نظر و ارایه گزارش داشتند.
آقای وزیر بلافاصله راهی سفر دیگری در داخل استان شد و برای دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه شهرستان های مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، نقده، سردشت، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان به مهاباد رفت؛ نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی 2 تن از هنرمندان شاهین دژی با حضور سفیر فرهنگ افتتاح شد که شامل 35 اثر از هنرمند نقاش «فریدون افضلی» و 37 اثر خوشنویسی از «ایرج سلیمان زاده» بود.
اما این همه ماجرای سفر به مهاباد نبود و سفیر همدلی در نشست صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه های جنوب آذربایجان غربی در مهاباد خبر خوش امضای تفاهم نامه با استانداری آذربایجان غربی و اعتباری که از این طریق برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد صرف می شو، را به حاضران هدیه کرد.

آقای وزیر پس از بازگشت به ارومیه در دیدوبازدید سال نو میلادی مسیحیان آشوری ارومیه حاضر شد و ایران را گاهواره ادیان توحیدی خواند و میلاد عیسی مسیح (ع) را از این تریبون به همه مسیحیان جهان تبریک گفت.
نشست خبری با خبرنگاران در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آخرین برنامه سفیر فرهنگ در سفر به آذربایجان غربی بود که ساعت 18 روز سه شنبه برگزار شد و مقام عالی وزارت در این نشست با سعه صدر و تبسم بر لب تا دقیقه نود قبل از پرواز به پرسش خبرنگاران پیرامون دستاوردهای سفر به استان و سوالات مرتبط به این وزارت پاسخ داد.
این سفر فشرده در مجموع با ارتباط تعاملی مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ و هنر همراه بود و تصویری مثبت از وزیر مردمی و خوش اخلاق را در اذهان مردم استان برجا گذاشت.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.