به گزارش ایرنا، هارون یشایایی این سخنان را شامگاه شنبه در آیین رونمایی از کتاب ' روزی که اسم خود را دانستم ' که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت خانه جوانان یهودی شیراز در کنیسای دلرحیم به بهانه چاپ دوم این کتاب، برگزار شد، مطرح کرد.
یشایایی تهیه‌کننده سینما، نویسنده و یکی از بنیانگذاران جامعه روشنفکران یهودی ایران است که در سخنان شامگاه شنبه خود در شیراز، به نقش آفرینی خود در زمان انقلاب و عضویت در ستاد استقبال از امام خمینی (ره) اشاره کرد.
وی گفت که در پاریس و قم، قبل و بعد از سال 1357 با امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رهبر انقلاب دیدارهایی داشته بود.
به گفته یشایایی، وی در این سال ها با اعلام حمایت جامعه یهودی ایران از انقلاب اسلامی، نقش مهمی در پیوند اقلیت‌ یهودی با انقلاب اسلامی و همراهی با آن داشته است.
وی درک ارتباط جامعه یهودی با انقلاب اسلامی را با اهمیت توصیف کرد و افزود: کلیمیان بخشی از ملت ایران هستند و طبیعی است که در سرنوشت کشور خود سهیم هستند؛ به ویژه در این روزهای سخت که بخشی از ناگواری‌ها به دلیل تحریم‌هایی است که آمریکا به مردم ایران تحمیل کرده است.
وی با اشاره به وقایع بعد از جنگ جهانی دوم گفت: در قلمرو تمام کشورهای اسلامی بدون استثنا در سال‌های پس از 1947 انقلاب یا کودتایی نظامی رخ داد که در نتیجه آن، همه جوامع یهودی در این کشور‌ها از بین رفتند و هم‌اکنون در هیچ کشور اسلامی دنیا جمعیت یهودی متشکل وجود ندارد.
یشایایی ادامه داد: با آنکه انقلاب ایران، انقلابی اسلامی بود و به رهبری یک روحانی مسلمان صورت گرفت، جامعه یهودی ایران تنها جامعه یهودی متشکل دنیای اسلام است و کلیمیان ایران کنیسا‌، گورستان و مدرسه‌های خود را دارند و تعلیمات دینی‌شان را به جا می‌آورند.
تهیه‌کننده فیلم ناخدا خورشید با بیان اینکه ملت ایران پذیرای تبعیض نژادی و تبلیغات و تعصبات دینی نیست، اظهار داشت: در این کشور همه اقوام از فارس و ترک و لر و عرب و بلوچ و همه ادیان از یهودی و مسلمان و زرتشتی و مسیحی با یکدیگر زندگی می‌کنند و این تنوع عقیدتی مردم را از یکدیگر دور نساخته، بلکه نشان می‌دهد فرهنگ ایرانی پذیرای تکثر جوامع و عقاید است.
وی فرهنگ یهود را منعطف و مداراکننده خواند و گفت: یهودیان در هر شرایطی خود را حفظ می‌کنند و با اتفاقات و رویداد‌های ناگوار جا خالی نمی‌کنند؛ از همین رو است که ایستایی در حفظ اعتقادات از مبانی یهودیت به شمار می‌رود.
یشایایی با اشاره به اینکه در روزهای پیش از انقلاب دو جریان متفاوت جامعه یهودی ایران را تحت فشار قرار می‌داد، گفت: یکی از دو این دو جریان، گروه‌های یهودی خارج از ایران و معتقدان به صهیونیسم بود که کلیمیان ایران را از انقلابی اسلامی که در حال وقوع بود می‌هراساند و دیگری، جریانی در داخل ایران بود که معتقد بودند باید یهودیان را از ایران بیرون کرد.
وی تاکید کرد: امام خمینی دربرابر این دو جریان با موضعی واحد وارد شد و در ملاقاتی که پیش از انقلاب با امام در پاریس داشتیم، ایشان طی نطقی معروف اعلام کردند که حقوق شهروندان اقلیت های دینی در انقلاب اسلامی محفوظ است و این مرحله‌ای مهم در گیرو دار انقلاب به شمار می‌رود.
رئیس پیشین انجمن کلیمیان تهران با بیان اینکه نخستین اقدام جامعه یهودی در حمایت رسمی از انقلاب اسلامی در چهارم دی ماه 1357 رخ داد، بیان کرد: پیش از انقلاب با هدف اعلام همبستگی جامعه یهود با انقلاب اسلامی با گروهی متشکل از هفت تن از یهودیان به دیدار آیت‌الله طالقانی رفتیم و درواقع ایشان را از دوران زندان می‌شناختیم.
یشایایی اظهار کرد: آیت‌الله طالقانی در آن دیدار، با امام خمینی (ره) در پاریس تماس گرفت و مراتب این دیدار را اعلام کرد، امام نیز درخواست کردند که جامعه یهود کتباً حمایت خود را از انقلاب اعلام کند.
وی افزود: در پی این اتفاق جامعه روشنفکران یهودی ایران در هشتم دی ماه 1357 اعلامیه‌ای منتشر کرد و این اعلامیه به مثابه نخستین گام جامعه یهودی برای ارتباط با نظام آینده ملت ایران به شمار می‌رود.
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به شرکت کردن 12هزار تن از یهودیان در راهپیمایی اربعین 1357 در حمایت از انقلاب اسلامی، این حرکت را سرآغاز زندگی مشترک ایرانیان یهودی با ملت ایران در دوران انقلاب دانست.
البته یشایایی از برخی رفتارهای ناروا در حق یهودیان نیز یاد کرد؛ اما تاکید کرد: یهودیان ایران این دشواری‌ها را تحمل کردند و درواقع بقای جامعه ما به تحمل مشکلات وابسته بوده است؛ ضمن اینکه ملت ایران نیز پس از انقلاب دچار مشکلاتی شد که بزرگترین آن هشت سال جنگ تحمیلی بود که زیربنای اقتصادی ایران را به چالش کشید.
تهیه کننده فیلم 'ای ایران' همچنین با اشاره به حضور جوانان یهودی در جنگ ایران و عراق و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای ارسال کمک به جبهه‌ها گفت: یهودیان در حمایت از سربازان وطن در جنگ تحمیلی 40 میلیون تومان به جبهه‌ها کمک کردند و این کمک به یاری دوستان ما در سپاه در قالب کاروانی به جبهه‌ها اعزام می‌شد و در میان این کمک‌ها برای نخستین بار 50 حمام سیار به جبهه‌ها ارسال شد.
نویسنده کتاب 'روزی که اسم خود را دانستم' در بخش دیگری از سخنانش از پیشینه علاقه‌اش به سینما و نیز فعالیت در این حوزه سخن گفت و نخستین فعالیت‌ها را در این حوزه مربوط به ساخت اسلاید‌های تبلیغاتی رنگی و صوتی عنوان کرد که تحولی عظیم در صنعت سینمای ایران به شمار می‌رود.
وی در ادامه به ساخت فیلم سینمایی در مسیر تند باد در شیراز اشاره کرد و این فیلم را یکی از بزرگترین فیلم‌های سینمایی ایران خواند.
این هنرمند کلیمی گفت: فیلمبرداری این سینمایی در استان فارس و شیراز صورت گرفت، پنج روز دور ارگ کریمخان را به کلی بسته بودیم و فیلمبرداری می‌کردیم، بخشی از فیلم در سد درود زن و بهشت گمشده ضبط شد و در برخوردی که در این فیلم سیاسی بین گروه‌های طرفدار آلمان هیتلری با انگلیس‌ها با مردم فارس رخ داد، تنها سه هزار نفر سیاهی‌لشکر داشتیم.
یشایایی تاکید کرد: در سینما مطلقا مساله یهودی یا مسلمان بودن مطرح نبوده است و بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساخته‌ام که کیمیا یکی از بهترین‌هاست که در ژانر دفاع مقدس پرداخته شده است و بابت آن از مقام معظم رهبری یک جفت کفش و یک تسبیح هدیه گرفتم.
کتاب 'روزی که اسم خود را دانستم' به قلم هارون یشایایی با هدف معرفی جامعه یهودی تهران به سبک و سیاق مردم شناسانه که روشی مرسوم در میان نویسندگان آیین یهود است، نگاشته است.
این کتاب را نشر شهاب ثاقب منتشر کرده و شامل مجموعه‌ای داستان از سبک زندگی کلیمیان در ایران است.
7375 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.