به گزارش ایرنا افروز بهرامی، شامگاه چهارشنبه در همایش روز ملی صادرات در شیراز افزود: در قالب برنامه ششم توسعه میزان صادرات کشور بیش از 120 میلیارد ریال تعریف شده که از این میزان 30 درصد سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
برنامه ششم توسعه برای سال های 1395 تا 1399تدوین شده است.
وی همچنین در مورد نرخ ارز و واقعی سازی بهای آن اظهار داشت: سال هاست که در این مورد سخن گفته شده و آنچه که باید مطرح شود این است که کسی با ارز تک نرخی مخالف نیست اما با توجه به تحریم ها، ریسک های تجاری در ایران افزایش یافته است.
بهرامی ادامه داد: یکی از اهداف شکل گیری صندوق ضمانت صادرات ایران این است که میزان ریسک ها (خطرپذیری) که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد، کاهش دهد.
وی اضافه کرد: کشورهای هدف صادرات، بازارهای کم ریسکی نیستند و در این میان اعتبار در کنار کیفیت، 2 عاملی است که می تواند شرایط مناسبی را برای سرمایه‌ گذاران ایجاد کند و افزون بر این بیمه می تواند جایگزین مناسبی برای اعتبارات اسنادی تعهدی (LC) باشد.
این مقام مسئول همچنین در باره چتر پوشش بیمه صادرات در ایران بیان داشت: از 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشورمان، تنها پنج درصد زیر پوشش بیمه قرار دارد و این در حالی است که در سایر کشور های جهان نسبت پوشش بیمه در حوزه صادرات 10درصد است.
به گفته بهرامی، عدم فرهنگ سازی مناسب در حوزه بیمه صادرات موجب شده که این آمار در ایران در مقایسه با سایر کشورها کاهش محسوسی داشته باشد.
وی ادامه داد: استان فارس در زمینه بیمه صادرات در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

زیرساخت های صادراتی در استان و کشور ضعیف است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این همایش گفت: بیش از 57 میلیارد تن ماده معدنی در این استان فارس وجود دارد که می توان از آن به نحوی مطلوب در توسعه صادرات استان و کشور بهره گرفت.
سهراب شرفی بیان کرد: ایران به لحاظ برخورداری از معادن، رتبه دهم جهان را در اختیار دارد و بیش از 200 تن طلا هنوز در کشور کشف نشده است و این امکان وجود دارد که سالانه چهار تن طلا در ایران تولید شود.
وی ادامه داد: هنر صنایع دستی را آن گونه که باید فعال نکرده ایم و نتوانسته ایم دستاوردهای این هنر را به شایستگی در برنامه های صادراتی کشور قرار دهیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: تکیه بر صادرات تک محصولی (نفت) موجب شده که از زیرساخت های مناسبی در حوزه صادرات در استان و کشور برخوردار نباشیم.
وی ادامه داد: اگر قرار است در حوزه صادرات به توسعه مورد نظر دست یابیم باید به زیر ساخت ها رسیدگی و در بازار های هدف مبادرت به توسعه تبلیغات مناسب و تاثیر گذار کنیم.
او گفت: اتکای به صادرات تک محصولی و همچنین فراموش کردن بخش خصوصی، 2 خطایی است که در سیاست گذاری های کلان کشور باید از آن اجتناب کرد.
وی گفت: ضروری است رویه و روش صادرات تغییر کند و هر‌گونه تنش اقتصادی که در این زمینه وجود دارد و مشکل آفرین شده، رفع کنیم.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.