به گزارش ایرنا حافظ خوانی و گلستان خوانی از آداب و رسوم شایسته و دلپذیر شیرازی ها در شب یلداست و می توان بازار کتاب خوانی را در محافل خانوادگی و دور همی های صمیمی بلندترین شب سال داغ کرد.
حسن دهقان، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا مجموعه داستان 'زخم شیر' نوشته صمد طاهری را گزینه اول این شب ها دانست و گفت: این کتاب به تازگی به عنوان بهترین مجموعه داستان ایران به زعم جایزه ادبی جلال آل احمد انتخاب شده و خواندن آن برای هر شیرازی واجب است. برای کسانی که به نسخه فیزیکی کتاب دسترسی ندارند، این کتاب در کتابخانه الکترونیکی 'طاقچه' قابل دسترس است.
'قصه های مردم فارس' پیشنهاد دوم این روزنامه نگار و شاعر برای خوانش در شب یلداست، به گفته دهقان این کتاب شامل قصه و افسانه‌های محلی، شهری و ایلاتی استان فارس است که ظرف چندین سال توسط ابوالقاسم فقیری جمع‌آوری شده است.
رئیس انجمن اهل قلم فارس ادامه داد: خوانش شعرهای به گویش شیرازی اثر یدالله طارمی که در مجموعه 'بهار نارنج' منتشر شده، برای شب های یلدا خاطره انگیز خواهد بود و اگر علاقه مندان به نسخه فیزیکی آن دسترسی ندارند می توانند با دریافت فایل های صوتی آن که با صدای شاعر در فضای مجازی منتشر شده عاشقانه هایی به گویش شیرین شیرازی را در جمع صمیمی خود بشنوند.
دهقان گفت: اشعار بیژن سمندر نیز که در فضای مجازی و همچنین چندین کتاب از جمله 'شیراز' و 'شیراز از گل بهترو' منتشر شده هم گزینه مناسب یلداخوانی است.
شخصیت برگزیده ترویج کتابخوانی ایران در سال 1396 در ادامه کتاب های 'ملکان عذاب' و 'عروس آب' را 2 پیشنهاد برای علاقه‌مندان به رمان دانست و بیان داشت: رمان ملکان عذاب نوشته ابوتراب خسروی که توسط نشر ثالث منتشر شده به سراغ سه نسل از یک خانواده رفته که هر یک راوی سرنوشت خود و دیگری‌اند و همچنین راوی دیگرانی که سرنوشت‌شان به نوعی با سرنوشت آن‌ها گره خورده است.
او گفت: خسروی در این رمان از خلال روایت راویان به گذشته دور تاریخی و فرهنگی نیز نقب زده است.
وی افزود: رمان 'عروس آب' نوشته قاسم شکری دیگر نویسنده شیرازی، داستانی است که اتفاقات آن میان واقعیت و خیال در حال رفت و آمد است و مخاطبش را در فضایی اسطوره‌ای به حرکت وا می‌دارد.
'دهکده پُر ملال' نوشته امین فقیری دیگر کتاب پیشنهادی دهقان برای یلدا و شب های زمستانی است.
به گفته او 'داستان هایی از روستا داستان های دهکده پُر ملال اگر چه از نظر موضوع با یکدیگر متفاوتند اما خواننده پس از مطالعه کتاب می تواند سیمای ملی روستاهای ایران را از نظر جامعه شناختی در ذهن تصویر کند و رابطه مالک و رعیت و طرز تلقی هر کدام از مساله زمین و آب و برداشت محصول، خرافات، فرهنگ، دین باوری، مهاجرت و آداب ورسوم، زیربنای تمام داستان است.
دهقان ادامه داد: گزیده اشعار منصور اوجی که در کتاب 'یک عمر شاعری' بتازگی از آن رونمایی شده، کتابی است که شیرازی ها نباید از خواندن آن غافل شوند، کوتاهی، اثرگذاری و برانگیختن احساس از ویژگی های آثار این شاعر شناخته شده و ملی شهر شیراز است که آنها را برای یلداخوانی دل انگیز می کند.
وی، آثار احمد اکبرپور نویسنده شیرازی و نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان ایران همچون 'غولماز'، 'واژه های نفهم'، 'به چاچالک سقوط کنید' را کتاب های خوبی برای این شب های کودکان و نوجوان دانست و بیان کرد: کتاب های لیلا برزگر، الهام مزارعی، فاطمه فروتن و اعضای انجمن ادبی انگشت جادویی هم برای کودکان پیشنهاد می شود.
دهقان افزود: شب یلدا و شب های زمستان فرصت مناسبی است که شیرازی ها آثار نویسندگان خوب شهرشان همچون مجموعه داستان 'روباه شنی' نوشته محمد کشاورز اثر برگزیده جایزه کتاب سال ایران و رمان 'گلوگاه' نوشته طیبه گوهری اثر تقدیر شده جایزه مهرگان ادب را بخوانند.
رئیس انجمن اهل قلم فارس همچنین مطالعه کتاب 'فارسیان در برابر مغولان' اثر پروفسور عبدالرسول خیراندیش و 'دکمه های گیج' مجموعه اشعار دکتر کاووس حسن لی که به کوشش محمدحسین ابراهیمی منتشر شده را پیشنهاد داد.
یلدا آخرین شب پاییز، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که به زمان بین غروب آفتاب از سی ام آذر (آخرین روز پاییز) تا اولین ساعات ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، با جمع شدن در منزل بزرگترهای فامیل، بلندترین شب سال را به شب نشینی می گذرانند، خانواده ها نیز انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه، هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین تفال با دیوان حافظ نیز در این شب رایج است.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.