دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جلوگیری از کاشت برنج و ارزش دادن به نیروهای مردمی برای کمک به پایداری آب را یک ضرورت انکار ناپذیر برای احیای منابع آب از دست رفته در استان فارس دانست.
وی اضافه کرد: این روزها که وضعیت منابع آب در استان فارس بویژه بخش های شمالی آن با برداشت های بی رویه بسیار نگران کننده شده،مدیران فارس طرح نکاشت برنج را کلید زده اند،هر چند این طرح باید از سالها پیش با برنامه ریزی بهتر به اجرا در می آمد ولی اکنون نیز اجرای این طرح بهتر از فردا و سالهای بعد است.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد:همگام با طرح نکاشت برنج بایستی طرح های آبخیز داری، گسترش قرق مراتع و بذر کاری و نهال کاری را هم افزایش داد تا پوشش طبیعی در بالادست و پایین دست رودخانه ها افزایش یابد.
ناظم السادات گفت: کاهش برداشت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از حفر چاه ها از کارآترین روش ها برای پایدارسازی منابع آب است، تا زمانی که سطوح آب های زیرزمینی روند بالارونده ای پیدا نکند، شایسته است مدیران مسئول و برنامه ریزان استان فارس از دادن پروانه جابه جایی چاه ها جلوگیری کنند ، این موضوع باید پایان یابد تا برداشت از منابع آبی مهار شود.
وی گفت: هنگامی که آب از یک آستانه پایین تر رفت باید به هر عنوان از برداشت آن جلوگیری کرد ، در نزدیکی چاهی که ژرفای صد متر دارد و خشک شده است چرا باید پروانه حفر چاهی دیگر با عمق بیشتر داده شود ؟ این کار سطح آب دشت ها را به نابودی می کشاند.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد: باید راه های درآمد زایی جایگزین کاشت شلتوک و کشاورزی پیش پای مردم نهاده شود، بهره گیری از نظر نخبگان و اندیشمندان هر گوشه از کشور و استان فارس برای گره گشایی از دشواریهای آن پهنه جغرافیایی بهترین گزینه است که باید برنامه ریزان از آن استفاده کنند .
کارگروه سازگاری با کم آبی در استان فارس اخیرا بر اجرای مصوبه 9 آبان 97 هیات وزیران تاکید کرد.
موضوع این مصوبه کاهش سطح زیر کاشت برنج است که بر اساس آن، در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، خشکه ‌کاری برنج مشروط به آبیاری تحت فشار و نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر 7 هزار مترمکعب آب در هکتار طی یک دوره کشت است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.