به گزارش ایرنا، دکتر سید مجتبی زبرجد که شنبه 24 آذرماه به مناسبت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود:
بودجه پژوهشی دانشگاه درصدی از بودجه کل دانشگاه است که همه آن متعلق به معاونت پژوهشی نیست و در بخش‌هایی همچون معاونت آموزشی، امور خوابگاه‌ها و... نیز صرف می‌شود.
وی بیان کرد: خالص بودجه پژوهشی دانشگاه شیراز در سال جاری 13میلیارد تومان بوده است که هنوز به صورت کامل محقق نشده است و امیدواریم تا پایان امسال 80 تا 85 درصد آن محقق شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اعلام کرد: پیشنهاد ما برای بودجه پژوهشی سال 98 دانشگاه شیراز مبلغ 20 میلیارد تومان است؛ چراکه قسمتی از فعالیت‌های پژوهشی ارتباطی مستقیم با قیمت ارز دارد و از همین رو این بودجه حتما باید افزایش یابد.
زبرجد گفت:یکی از چالش های مهم فعالیت های پژوهشی، سایه انداختن تحریم بر دانشگاه‌هاست و همین موضوع باعث آسیب محققان دانشگاهی می‌شود؛ بنابراین باید تلاش ‌کنیم با دیپلماسی علمی به دنیا ثابت کنیم که علم را نمی‌توان با سیاست آمیخت.
وی با تاکید بر اینکه همچنان از دانشگاه شیراز انتظار می‌رود در لبه علم و نوک پیکان پژوهش هم حرکت کند، افزود: دانشگاه شیراز در سال گذشته در نظام رتبه بندی ISC (پایگاه استنادی جهان اسلام ) رتبه سوم کشور و رتبه 25 را در بین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی را کسب کرد.
زبرجد ادامه داد: دانشگاه شیراز در رتبه بندی نظام‌های معتبر جهانی مانند تایمز و QS نیز وارد شده است و در بین دانشگاه‌های دنیا رتبه 801 تا 1000 را به‌صورت کلی دریافت کرد. در همین رتبه بندی در علوم کامپیوتر واجد رتبه 401 تا 500 جهان شد و در رشته مهندسی و فناوری رتبه 501 تا 600 را به دست آورد؛ همچنین در علوم زیستی رتبه 601 و در علوم طبیعی نیز رتبه 601 تا 800 را به خود اختصاص داد.
وی در ادامه از دیگر دستاور‌د‌های دانشگاه شیراز در حوزه پژوهشی نیز نام برد و از انتشار ترجمه نفیس گلستان سعدی توسط دکتر عبدالرحمن رضوانی با همکاری یونسکو یاد کرد.
دبیر ستاد هفته پژوهش فارس گفت: همکاری ناشر آلمانی بین المللی نشریات با نام اشپرینگر با دانشگاه شیراز برای چاپ مقالات این دانشگاه، امکان اطلاع‌ رسانی فعالیت‌ها و جایگاه علمی دانشگاه شیراز را به سراسر جهان فراهم کرده است.
زبرجد همچنین از چاپ و تجدید چاپ 40 عنوان کتاب که توسط استادان این دانشگاه در طی سال جاری صورت گرفته است نیز یاد کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه برای چاپ مقالات در نشریات باکیفیت بین‌المللی سیستم تشویقی در این دانشگاه اعمال شده است، افزود: براین اساس مقالات با کیفیت ما از سال 96 تا 97 بیش از 200 درصد رشد یافته؛ همچنین مقالاتی که در ده مجله برتر علمی چاپ شده است بیش از 300 درصد رشد کرده است و این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌های ارزشمند پژوهشی نیازمند حمایت مالی است.
وی افزود: درقالب تقاضامحوری فعالیت های پژوهشی، اعضای هیات علمی به صورت جهت دار حمایت می‌‌شوند که این اقدام باعث می‌شود هر یک از محققان بعد از چند سال به عنوان فردی صاحب نظر در یک موضوع خاص شناخته شوند.
زبرجد به به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز با عنوان دستیار پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: سالانه تعداد بسیاری از دانشجویان در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند که درصد بالایی از آن‌ها توانایی جذب در دانشگاه شیراز را دارند؛ از همین رو دانشگاه شیراز این افراد را به مدت یک سال در استخدام می‌گیرد تا بتواند با کمک آن‌ها فعالیت‌های پژوهشی باکیفیت ارائه دهد.
دبیر ستاد هفته پژوهش فارس با بیان اینکه مهمترین محور کارآفرینی در دانشگاه های نسل سوم ارائه مهارت های کارآفرینی است، ابراز داشت: فعالیت های دانشگاه شیراز در زمینه مهارت‌های کارآفرینانه صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم دانشجویان مقطع کارشناسی علاوه بر دروس اجباری و اختیاری برای اخذ مدرک لیسانس درس مهارت آفرینی و کار آفرینی را نیز طی کنند.
وی اظهار داشت: عملکرد کار آفرینانه یک محقق به انگیزه او، یادگیری مهارت‌های کارآفرینانه و شیوه کسب و کار وابسته است؛ از همین رو دانشگاه شیراز در واحد کارآفرینی از ایده های نو در زمینه‌های مختلف کسب و کار حمایت می‌کند و دانشجویان را به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای سوق می‌دهد.
هفته پژوهش در استان فارس همزمان با سراسر کشور از 24 تا 29 آذرماه است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.