به گزارش ایرنا، این دستگاه به صورت لوحی چوبی و همانند تابلو راهنماست که درون آن ورق هایی از طلق قرار دارد که با خط بریل و به دو زبان فارسی و انگلیسی اطلاعات مرکز گردشگری بر روی آن درج شده است.
همچنین مجهز به سیستم سخنگو است و افزون بر این، دارای یک لوح برجسته چوبی از شمای آن مکان است که هر نابینا یا کم بینا می تواند با لمس آن، شکل کلی مجموعه فرهنگی و تاریخی را که در آن قرار دارد درک کند.
ایده پرداز و طراح این طرح که به 'راهنمای گردشگر نابینا' موسوم است به ایرنا گفت: ساخت این وسیله از دل نیاز نابینایان به گردشگری برآمد.
مینا قائدی که با عنوان مددکار در موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز فعالیت می کند، افزود: این تابلو راهنما با برخوردار بودن از اطلاعات تاریخی و مختصات مکانی هر مجموعه گردشگری را در اختیار نابینایان قرار می دهد.
وی با بیان اینکه مراحل ایده پردازی و ساخت این راهنمای گردشگری از سال 1396 آغاز شد، عنوان کرد: برای ساخت این دستگاه در مرحله نخست بررسی و تحقیقات میدانی صورت گرفت و سعی کردیم با استفاده از تمام حواس نابینایان طرحی تکمیلی ارائه دهیم.
قائدی عنوان کرد: تخمین زدن مشخصات فیزیکی هر مجموعه، ویرایش اطلاعات، نگارش راهنمای هر مکان گردشگری و درنهایت تبدیل آن به خط بریل و صوت و جای دادن آن در قالب این تابلو راهنما مراحل ساخت این دستگاه است.
این مددکار بیان کرد: چشم انداز ما این است که بتوانیم از این طرح در همه مراکز باستانی، تاریخی، فرهنگی، تفریحی و حتی مراکز خرید استان بهره ببریم.
وی توجه به برابری، ارزش های اجتماعی و اشتغال زایی را از اهداف ساخت این راهنمای گردشگری عنوان کرد و بیان داشت: صنعت گردشگری به واسطه این طرح برای معلولان و توانخواهان متحول خواهد شد و مردم را متوجه حضور آنان در اجتماع می کند و از همین طریق موجب فرهنگ سازی در طیف وسیع خواهد شد.
قائدی بودجه ساخت اولیه این دستگاه را 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای ساخت این وسیله از مواد اولیه بادوام استفاده شده است تا بتوان در بازه زمانی 2 تا 5 ساله از آن استفاده کرد.
این ایده پرداز بیان داشت: این لوح ها باید در مکانی نصب شوند که به دور از موانع محیطی برای نابینایان در دسترس باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این راهنمای گردشگری برای سه مقصد حرم شاهچراغ (ع)، مجموعه فرهنگی حافظیه و دروازه قرآن ساخته شده است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.