به گزارش ایرنا مهدی قهرمانی روز چهارشنبه در نخستین نشست توسعه گردشگری روستایی و عشایری این استان در محل استانداری افزود: بیشتر متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستاها اطلاعات کافی از این بخش ندارند و بر همین اساس برگزاری دوره های آموزشی در این حوزه ضروری است.
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: برای جذب این میزان تسهیلات باید آموزش های لازم برای متقاضیان فعالیت در حوزه گردشگری روستایی داده شود.
قهرمانی ادامه داد: تفاهم نامه ای در سال گذشته ین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پست بانک منعقد شد تا بر اساس آن پست بانک ها برای دهیارانی که بتوانند در حوزه گردشگری فعالیت دشته باشند، 500 میلیون تومان تسهیلات با سود هشت درصد اعطا کند.
وی اظهار کرد: همچنین تفاهمنامه دیگری بین میراث فرهنگی و شهرداری ها منعقد شده سات تا بر اساس آن از دهیاری ها جهت ایجاد بازارچه های صنایع دستی و برگزاری جشنواره های بومی و محلی حمایت شود.
قهرمانی با بیان اینکه سال گذشته برای چهار روستای هدف گردشگری استان اعتباراتی اختصاص یافت، گفت: امسال نیز برای هفت روستا اعتبار اختصاص می یابد و مبالغ مذکور در هفته های آتی به حساب دهیاران واریز می شود.
وی شناسایی و احیای بافت های قدیمی و تاریخی روستاها را از دیگر اقدامات لازم برای توسعه گردشگری روستایی و عشایری عنوان کرد.

** تسهیلات اشتغال در بخش گردشگری روستایی به طور موثر اعطا شود
همچنین معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه 48 میلیارد تومان تسهیلاتی که برای سرمایه گذاری در مناطق روستایی اختصاص یافته باید به شکل موثری مورد استفاد قرار گیرد، گفت: 20 میلیارد تومان تسهیلاتی که سال گذشته ابلاغ شده هنوز جذب نشده است.
تقی کهوریان اظهار کرد: سرمایه گذاران به این مهم آگاه باشند که امکانات رفاهی بویژه امکانات بین راهی نظیر سرویس های بهداشتی فراهم بوده و وضعیت آنها به نحو مطلوب باشد.
معاون عمرانی استاندار افزود: تامین بهینه امکانات بین راهی برای گردشگران باید اولویت کاری سرمایه گذاران حوزه گردشگری باشد.
****** 49 روستای هدف گردشگری در آذربایجان غربی به تصویب رسیده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در این نشست اظهار کرد: روستاهای استان از نظر آثار باستانی و طبیعت ویژگی خاص دارد و تاکنون 49 روستای هدف گردشگری در استان مصوب شده که غذاها، تنوع فرهنگی و اقوام مختلف بخشی از ظرفیت های نهفته در این مناطق به شمار می رود.
جلیل جباری اضافه کرد: این ظرفیت ها می تواند با سرمایه گذاری به بار بنشیند و زمینه اشتغال روزافزون را فراهم کند.
وی درخصوص بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: بسته حمایتی شامل ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و روستایی، اکوکمپ های روستای وعشایری درمناطق دشتک و آواجیق چالدران،جنگلهای سردشت ،طرح های تولیدی بارویکرد گردشگری، ایجاد رستوران های سنتی درمناطق روستایی وعشایری و احیای آبگرم های محلی است.
وی به تسهیلاتی که در قانون حمایت از توسعه و اشتغال پایدار روستایی وعشایری دراختیار بانک هاقرار گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: از 1.5 میلیارد دلاری که دولت دراختیار بانک ها قرار داده است، چهار درصد سهم آذربایجان غربی بوده که 15درصد درحوزه گردشگری و صنایع دستی استان قرارگرفته است.
وی افزود: تاچندسال پیش به اشتغال زایی درحوزه گردشگری روستایی توجه زیادی نمی شد ولی درسال های گذشته باتسهیلاتی که در اختیار طرح های گردشگری قرار داده شده، اشتغال زایی خوبی در روستاها صورت گرفته است.
****** توجه به ظرفیت های بومی باید در جذب گردشگر مورد توجه مسئولان و سرمایه گذاران باشد
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه گردشگر خارجی نیازی به هتل پنج ستاره ندارد، گفت: طبیعت بکر، غذاهای سنتی، صنایع دستی نظیر گلیم و جاجیم برای گردشگران مهمتر است و باید در این زمینه زیرساخت هایی فراهم شود.
بهرام زینال زاده با بیان اینکه سهم ما از صنعت گردشگری پائین است و انتظار می رود تشکل های دولتی و غیر دولتی به میدان بیایند، افزود: کشور ما درمقوله گردشگری وطبیعت گردی بهره آنچنانی نبرده با وجود اینکه جزو 10 کشور اول دنیا از نظر وجود اماکن گردشگری هستیم.
****** هرگردشگر می تواند تا چهار شغل ایجاد کند
فرماندار مهاباد نیز در این نشست اظهار کرد: اگر توجه ویژه ای به گردشگری شود یک گردشگر برای ما چهار شغل ایجاد می کند.
شجاعی اضافه کرد: راه نامناسب، حمل و نقل فرسوده، نبود راهنمای گردشگری با تجربه از مهمترین چالش های پیش روی این صنعت است که باید در صدد رفع آن برآییم.
به گزارش ایرنا، نخستین در این نشست از فعالان حوزه گردشگری روستایی با اهدای هدایایی تجلیل شد.
براساس این گزارش آذربایجان غربی دارای 49 روستای هدف گردشگری است که روستاهای امامزاده، بند و گورچین قلعه ارومیه، پردانان پیرانشهر، شلماش سردشت، باغچه و قلعه جوق ماکو و حسنلوی شهرستان نقده و بسطام چاپپاره در آذربایجان غربی از بین 200 روستای زیبای استان به عنوان روستای تاریخی و دارای جاذبه های طبیعی معرفی شده اند.
همچنین تپه حسنلو، تپه های باستانی ربط، آبشار شلماش، قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب، کاخ بسطام، دریاچه مارمیشو، پیست اسکی خوشاکو، روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، باغهای بزرگ سیب و انگورو در کنار وجود اقوام مختلف با فرهنگ، گویش و پوشش های مخصوص گوشه ای از پتانسیلهای بالقوه حوزه گردشگری روستایی آذربایجان غربی به شمار می روند .
همجواری آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مزیت فراموش شده ای است که نتوانسته نظر مسئولان کشوری در خصوص اولویت قرار دادن این منطقه برای جذب سرمایه گذاری در بخش طرح های گردشگری روستایی را فراهم کند.
8135/2093 ** خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.