مرتضی رهنما، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این خوراکی ها بیشتر شامل عرقیات، آبلیمو، ماست و دوغ، روغن کنجد و زیتون و چیپس است که با توجه این اینکه در شرایط مناسب و فضاهای بهداشتی تهیه و نگهداری نمی شوند مصرف آنها بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: این کالاها با توجه به ارتباط مستقیم آنها با سلامت مشمول استاندارد اجباری هستند و ضرورت دارد که علاوه بر کنترل خط تولید محصول، نحوه بسته بندی، نگهداری و تاریخ تولید و انقضای مصرف آنها نیز کاملا مشخص باشد.
او اظهار داشت: امروز عده ای افراد در برخی نقاط شهر اقدام به عرضه این محصولات که فاقد هرگونه آدرس و تاریخ تولید و مصرف و بسته بندی مناسب است می کنند و به دلیل همین بی نام و نشان بودن امکان نظارت بر مراحل تولید آنها نیز وجود ندارد.
رهنما گفت: کالاهای دارای علامت استاندارد علاوه بر اینکه تمام مراحل تولید و عرضه آنها تحت نظارت و کنترل قرار دارد، تولید کننده نیز متعهد می شود چنانچه هرگونه خسارتی به مصرف کننده وارد شود جبران کند و اگر مصرف کننده شکایتی از کالای استانداردی داشته باشد اداره استاندارد موظف به پیگیری آن شکایت است.
او افزود: در مقابل مصرف کننده کالاهای فاقد نام و نشان و علامت استاندارد چنانچه در نتیجه مصرف آن کالا دچار آسیب و خسارت شود به دلیل نامشخص بودن مکان تولید و عرضه آن کالا، امکان پیگیری وجود ندارد.
مدیر کل استاندارد فارس بیان کرد: البته مصرف کالایی مانند لبنیات، آب معدنی، عرقیات، تخم مرغ و انواع خوراکی ها حتی اگر استاندارد هم باشند چنانچه در معرض مستقیم نور خورشید یا خارج از یخچال و در دمای بالاتر از چهار درجه سانتیگراد نگهداری شوند بسیار خطرناک خواهد بود.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.