به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، علی شیرازی که در قالب کارگاه های آموزشی و نشست های صمیمانه با خوشنویسان شیراز سخن می گفت افزود: در واقع خطوطی که برخی از هنرمندان خوشنویس ابداع می کنند در دسته بندی «تایپوگرافی یا طراحی حروف» قرار می گیرند، نه این که خط جدیدی را ابداع کرده باشند.
وی ادامه داد: همان طور که زبان مجموعه ای از الفاظ ، واژه ها، آواها و قواعد است که در طول هزاران سال شکل می گیرد و یک شبه و ناگهانی به وجود نمی آید، خطوط هم از همین اصل پیروی می کنند و امکان ابداع ناگهانی آن ها وجود ندارد.
این هنرمند پیشکسوت ابراز داشت: مبدا تاریخی برخی خطوط را نمی توان به صورت دقیق اعلام کرد و شروع آن ها معلوم نیست، کما این که نمی دانیم نقطه شروع خط نستعلیق چه زمانی بوده و از کی این خط به وجود آمده، آن چه هم مطرح می شود عمدتا گمانه زنی ها و تقریب هایی است که عنوان می شود.
شیرازی با بیان این که خط به مرور به وجود می آید و نتیجه فعالیت های مشترک یک قوم در طول تاریخ است، گفت: خط بر خلاف نقاشی، متعلق به یک نفر نیست، خوشنویسی در واقع ادامه دادن راه بزرگانی مانند میرعلی، میرعماد، کلهر و میرزا غلامرضا است و من معتقدم این تفاوت هنر ملی و سنتی با هنرمدرن است که باید مورد توجه قرار گیرد.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.