به گزارش ایرنا، در فهرست نتایج 10 برگزیده برتر کنکور سراسری امسال، نام و نشانی از دانش‌آموزان استان فارس دیده نشد تا این استان امسال افزون بر میانگین نامناسبش در آزمون سراسری که طی سال‌ها جایگاهی بهتر از نوزدهم تا بیست‌ویکم کشور را به ارمغان نیاورد، دلخوشی به رتبه های تک رقمی را نیز از دست دهد.
برخی کارشناسان معتقد هستند برخی فعالان حوزه آموزش در شهر شیراز با ایجاد نیاز کاذب و تغییر فکر دانش‌آموزان و بدبین کردن آنان به فعالیت‌های آموزشی مدارس، سالانه پول‌های بسیاری به جیب می‌زنند و از وضعیت نامطلوبی که بر اثر عدم برنامه‌ریزی و اقتدار آموزش و پرورش و نظام آموزشی برای دانش آموزان مقطع متوسطه وجود دارند، سوء استفاده می‌کنند.
در این میان، تعطیلات طولانی بیش از 90 روزه بیشتر مدارس در تابستان امسال به لطف بازی های جام جهانی 2018 روسیه، به اندازه کافی دانش‌آموزان را از محیط آموزشی دور کرده است تا آنجا که یکی دو ماه آغازین سال تحصیلی همواره به یادآوری سال‌های گذشته می‌گذرد و بعد نیز دست اتفاقات تقویمی و تاریخی و مسائل غیرمترقبه، تعطیلی‌های بیشتری را به مدارس تحمیل می‌کند که مجموع تعطیلات مدارس فرصت مناسب را برای آموزش از دبیران می‌گیرد.
در مدارس شیراز به جز چند مدرسه خاص، که مقطع پیش‌دانشگاهی را با عنوان کلاس فوق‌العاده و یادآوری پایه‌های دهم و یازدهم زودتر آغاز کرده‌اند، خواب تابستانی همچنان ادامه دارد.
داشتن وقت کافی برای اتمام دروس در سال تحصیلی جدید به‌ویژه برای پایه دوازدهم که امسال برای نخستین بار، دایر می‌شود حساسیت برانگیزتر است.
** زخم کهنه بر پیکره آموزش فارس
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با ایرنا، نامطلوب بودن نتایج کنکور را زخمی کهنه توصیف کرد که قصه آن سر دراز دارد و مربوط به یک یا دو سال گذشته نیست.
فرهاد اسماعیلی گفت: اینکه الزاماً در رتبه‌های یک تا ده کنکور مقام‌آور باشیم یا در المپیاد‌های مختلف مدال آور شویم، ربط مستقیمی به بهتر شدن وضعیت آموزشی و میانگین استان در کنکور ندارد؛ همانگونه که استان یزد که جایگاه نخست را در همه شاخص‌های کنکور دارد امسال تنها به یک نفر رتبه هشت بسنده کرد؛ ‌اما همچنان در رده نخست قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه آغاز مدارس از تابستان بر طبق بخشنامه شورای عالی آموزش و پرورش کشور ممنوع است، افزود: هیچ یک از مدارس براساس قانون نمی‌توانند پایه دوازدهم را رسما از تابستان آغاز کنند؛ ‌اما برگزاری کلاس در قالب فوق برنامه یا جمع‌بندی کلاس‌های دهم و یازدهم ممکن است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار کلاس‌های پیش دانشگاهی باعنوان پایه دوازدهم برگزار می‌شود و تغییراتی اساسی در این پایه رخ داده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در سال تحصیلی پیش رو بیشتر امتحانات دیپلم نهایی شده است و پس از اخذ آن دانش‌آموزان باید سریعا کنکور دهند؛‌ درحالیکه پیش از این نتایج مقطع پیش دانشگاهی برای دانش آموزان چندان اهمیتی نداشت و امتحانات سال سوم دبیرستان تعیین‌کننده معدل دیپلم بود.
وی به این موضوع نیز اشاره کرد که در سیستم قبل، برخی دانش‌آموزان که رتبه‌های برتر کنکور را کسب می‌کردند، امتحانات پایانی پیش دانشگاهی را در شهریور ماه می‌دادند و تمام وقت خود را صرف مطالعه برای کنکور می‌کردند و این نشان می‌دهد تفاوتی اساسی درمقایسه با وضعیت پیشین به وجود آمده است.
از این مقام مسئول پرسیدیم که برخی مدارس مقطع متوسطه دوم در پایتخت و دیگر استان ها، فعالیت آموزشی خود را از روزهای نخست شهریورماه آغاز کرده اند.
اسماعیلی درباره آغاز پایه دوازدهم در تابستان ابراز داشت: باید بر روی این موضوع مطالعه و تحلیل‌هایی صورت گیرد تا دریابیم آیا زمان کافی برای اتمام دروس وجود دارد و اینکه شروع کلاس‌ها در تابستان می‌تواند یاریگر دانش‌آموزان باشد یا خیر.
وی گفت: نمی‌توان نسخه مشخصی داد و گفت آغاز مدارس در تابستان باعث بهبود وضعیت دانش‌آموزان در آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه مدارس باید بر اساس بخشنامه‌های موجود رسما پایه تحصیلی را از مهرماه آغاز کنند، بیان داشت: برخی مدارس خاص از شهریور ماه مطالب سال‌های گذشته را جمع‌بندی می‌کنند و این اقدام نیز رسما زیر نظر آموزش و پرورش و با اعلام قبلی این مدارس صورت می‌گیرد.
وی افزود: در این زمینه باید با دیدی واقع‌بینانه و براساس تحلیل‌ها عمل کرد و چه بسا با سیاست‌های جدید و تغییراتی که به تازگی اعمال شده است،‌ وضعیت کنونی برای دانش آموزان از گذشته بهتر باشد.
** مدرسه محوریت آموزشی خود را از دست داده است
کارشناس مشاوره مدارس ناحیه 2 شیراز درباره آغاز زودهنگام فصل تحصیل مدارس دوره متوسطه با هدف اثربخشی در کنکور گفت: بررسی نتایج با دانش‌آموزانی که سال تحصیلی را زودتر شروع کرده‌اند یا در کلاس‌های فوق برنامه تابستان شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد این سیستم چندان اثری بر بهبود وضعیت آنان در کنکور ندارد و نسخه‌ای معتبر و محکم به شمار نمی‌رود.
مصطفی مفتاح به ایرنا اظهار داشت: این روش سطوح و توانمندی همه دانش آموزان را در نظر نمی‌گیرد و سیری کلی دارد؛ از سوی دیگر هم نمی‌توان آن را زیر سوال برد؛ درواقع شروع زودهنگام مدارس ممکن است به مثابه یکی از عوامل موفقیت دانش‌آموزان در کنکور مدنظر قرار گیرد اما هنوز تحقیقاتی جامع در این باره صورت نگرفته است.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی اظهار داشت: موضوع نتیجه نگرفتن در کنکور دلایل مهم دیگری دارد؛ از جمله اینکه موسسات آموزش آزاد و خصوصی که با مجوز آموزش و پرورش نیز فعالیت می‌کنند در استان فارس و مخصوصا شهر شیراز بسیار زیاد هستند و همین موضوع باعث شده مدرسه محوریت خود را در بحث آموزشی از دست بدهد.
مفتاح خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان احساس می‌کنند مدرسه به ویژه در سال دوازدهم و مقطع پیش‌دانشگاهی پیشین مانع موفقیت آن‌ها در کنکور است، بسیاری از این دانش‌آموزان مردد هستند و به چشم اتلاف وقت به مدرسه نگاه می‌کنند.
** دامپزشکانی که مشاوره تحصیلی می‌دهند
این مشاور آموزشی همچنین حضور افراد غیرمتخصص را که باعنوان مشاور تحصیلی در آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، از دیگر معضلات پشت کنکوری‌ها دانست.
وی اظهار داشت: این وضعیت در شیراز بسیار اسف‌بار است، بسیاری از افراد با مدارک کاملا غیر مرتبط به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهند و بعضا دیده شده افرادی با مدارک دام‌پزشکی یا مهندسی‌های مختلف با گرفتن مبالغ گزافی به دانش‌آموزان مشاوره دهند و همین مساله باعث شده دانش‌آموزان تمرکز خود را از دست بدهند و دچار بی‌برنامگی و عدم انسجام در عملکرد شوند.
مفتاح همچنین از آسیب جدیدی در ساماندهی نیروی انسانی بخش مشاوره خبر داد و گفت: با توجه به شیوه نامه کشوری که به ادارات کل آموزش و پرورش کشور ابلاغ شده است، موضوع هدایت تحصیلی به مقطع متوسطه اول واگذار شده و عملا نیروی مشاور به مدارس متوسطه دوم تعلق نمی‌گیرد و بنابراین باید شاهد حضور بیشتر افراد غیرمتخصص به مدارس باشیم.
وی عنوان کرد: در این طرح تنها درصورتی مشاور به مدارس متوسطه دوم تعلق می‌گیرد که نیروی مازاد وجود داشته باشد؛ بدین معنا پایه های سرنوشت ساز در کنکور از حضور مشاور بی‌بهره خواهند ماند و آسیب آن متوجه دانش آموزان خواهد شد.
آنچه به نظر می‌رسد این است که مشکل دانش‌آموزان فارس، به‌ویژه برای موفقیت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها یکی دو تا نیست، با این حال نگرش موجود در سیستم آموزشی که براساس آزمون و خطای تجربی و نه پژوهش و تحلیل بنا شده است، فرصت‌های بسیاری را از دانش‌آموزان می‌گیرد و آینده آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.
در این میانه اهمیت ارتباط بخش‌های پژوهشی دانشگاهی با مراکز مشاوره و نیز آموزش و پرورش و نظارت مستقیم بر عملکرد همه نهاد‌های آموزشی و عدم تبعیض بین دانش‌آموزان مدارس خاص و معمولی می‌تواند راهگشای مشکل وضعیت نامطلوب دانش‌آموزان در مقطع متوسطه باشد.
گزارش از سیده سمیرا متین نژاد
7375 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.