به گزارش ایرنا، رحمت‎ اله مه ‎آبادی شامگاه سه شنبه در آیین بهره برداری از ترمینال شماره 2 فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لارستان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار فارس برگزار شد، افزود: صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور طی چند سال گذشته به علت کم‎توجهی‎ها و فشار تحریم‎ها، شرایط سختی را می‎گذراند اما با اجرای انبوهی از پروژه‎های مهم و زیربنایی، امروز مسیر رشد و توسعه خود را به سرعت در پیش گرفته است.
وی اظهار داشت: این وضعیت به گونه‎ای است که قریب به اتفاق فرودگاه‎های کشور و 123 ایستگاه ارتباطی، کمک ناوبری و راداری به کارگاه‎های فعال و پرنشاط سازندگی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: اجرای نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی و خرید حدود یک هزار میلیارد تومان انبوهی از تجهیزات مدرن فرودگاهی و ناوبری هوایی، آن هم فقط در سه سال اخیر، پژواکی از آهنگ توسعه در این بخش حساس کشور است.
وی ادامه داد: تنها در استان پارسی‎تبار ایران اسلامی، افزون بر 600 میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‎های توسعه فرودگاهی و ناوبری هوایی اختصاص یافته است که حدود 50 طرح عمرانی معطوف به احداث و توسعه ترمینال‎ها، باند و عوامل میدان پروازی و محوطه‎سازی، حدود 20 پروژه بهسازی، 15 پروژه تأسیساتی و تجهیزاتی و بیش از 10 پروژه نوسازی تجهیزات کمک ناوبری هوایی را شامل می‎شود.
مه آبادی گفت: این مبالغ، علاوه یکصد میلیارد تومان اعتبار تخصیص‎یافته برای نوسازی سامانه رادار استان فارس و ترمینال هوایی شیراز است.
وی افزود: ترمینال شماره 2 فرودگاه لارستان یکی از آخرین پروژه های نیمه تمام فرودگاهی ادوار گذشته بود و بدین ترتیب شمار طرح های تکمیل نشده و به یادگار مانده از دوران گذشته به یک طرح کاهش می یابد که این پروژه نیز در آینده نزدیک عملیاتی می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: افزون بر 60 میلیارد تومان برای احداث ترمینال شماره 2 فرودگاه لارستان هزینه شد، طرحی که از سال 1382 آغاز شده بود.
مه آبادی گفت: با اجرای این طرح، حدود 6 هزار مترمربع فضای جدید ترمینالی یعنی 2.5 تا سه برابر مساحت پایانه قدیمی به ظرفیت فرودگاه بین‎المللی لارستان اضافه شد و زیرساخت‎های این فرودگاه در هر دو حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی نیز بزودی کامل می‎شود و پاسخگوی نیازها در 20 سال آینده خواهد بود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به بالا بودن تقاضای سفر، انتظار مردم و ارتقای امکانات و تسهیلات فرودگاه لارستان اشاره کرد و از شرکت‎های هواپیمایی برای افزایش پروازهای خود به این منطقه دعوت کرد.
به گفته مدیر کل فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لارستان، این پروژه که از سال 82 کلید خورد پس از وقفه ای طولانی در اجرا و تجهیزات آن، در اوایل سال 96 با اعتبار هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها به منظور محوطه سازی بیرونی آن تکمیل و تحویل شد.
امین الله صولتی در این باره به ایرنا گفت: پس از آن با اختصاص 6 میلیارد تومان در همین سال در قالب تکمیل ترمینال واحداث تلمبه خانه و پست برق کار ادامه یافت و دوشنبه 12 شهریور 97 با ورود و خروج مسافران مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد: تابلوهای برق MV20KV پنج سلولی جدید جایگزین تابلوهای برق قدیمی این فرودگاه شد و یک ترانسفورماتور KVA1250 نیز نصب و راه‌اندازی شد.
صولتی گفت: با افزایش دو برابری ترمینال قبل، مسافران و مردم لارستان تقاضای افزایش پروازها و منظم شدن پروازهای داخلی را دارند.
براساس اعلام سایت رسمی فرودگاه لارستان، این فرودگاه پس از زلزله سال 1339 برای کمک رسانی به مردم آسیب دیده تأسیس شد.
پس ازانقلاب و با توجه به کسب و کار بیشتر مردم منطقه در کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین تشکیل دانشگاه ها و مراکز علمی ، انجام پروازهای داخلی و خارجی ضرورت یافت و این فرودگاه در سال 1372 به عنوان مرز هوایی شناخته شد.
فرودگاه لارستان با 80 درصد پروازهای خارجی به مقاصد کشورهای جنوبی خلیج فارس همچون دبی- کویت و قطر و شارجه و 20 درصد پروازهای داخلی به مقصد تهران فعالیت دارد.
سال 1385 با تصویب هیأت مدیره شرکت فرودگاه های کشور ، فرودگاه لارستان از اداره کل فرودگاه استان فارس منفک شد و در بیست و هشتم آذر 1391 فرودگاه یاد شده به اداره کل فرودگاه لارستان ارتقا یافت.
لارستان به مرکزیت لار در 378 کیلومتری جنوب شیراز است.
2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.