مراقبت در منزل از بیمار شامل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در محل زندگی بیماران است که در این رویکرد، بیمار تحت نظارت پزشک و پرستار در محل زندگی خود از خدمات بهره مند می شود.
مدیریت ارائه خدمات به نحوی که بیماران را در قسمتی یا تمام زندگی شخصی توانمند کند هدف کلی مراقبت از بیمار در خانه است که این امر با انجام خدمات مراقبتی پیشگیرانه صورت می گیرد.
افزایش کیفیت مراقبت، کاهش دفعات و زمان بستری در بیماران از جمله بیماران مزمن، پیشگیری از بستری های غیر ضروری با کاهش خطاهای دارویی، کاهش خطر ابتلا به عفونت های بیمارستانی، افزایش راحتی و آسایش بیمار، ایمنی بیشتر برای بیماران و خانواده های آنان، 20 تا 30 درصد هزینه کمتر از خدمات بیمارستانی، بازگشت سریعتر بیمار به زندگی عادی ، افزایش خدمات به بیماران سالمند و نیازمند به مراقبت طولانی و تسریع در ترخیص از بیمارستان و افزایش گردش تخت از جمله مزایای مراقبت از بیمار در خانه است.
شیراز از جمله شهرهایی است که به عنوان قطب علوم پزشکی جنوب کشور طرح مراقبت از بیمار در خانه را دنبال می کند و مقدمات اجرایی آن را کلید زده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان برخی از مزایای مراقبت از بیمار در خانه بیان داشت: مراقبت از بیمار در خانه به عنوان یک رویکرد تخصصی در حوزه سلامت دنبال می شود ، نگهداری از بیمار در خانه م یتواند اثرات نامطلوب را کاهش دهد.
دکتر علی بهادر اظهار داشت: این رویکرد می تواند بیمار را از عفونت های بیمارستانی مصون نگهدارد ، باید رویکردها به این سمت و سو حرکت کند که پزشکان و متخصصان بتوانند به صورت تلفنی یا برقراری ارتباط از راه دور به همراهان بیمار در خانه اطلاعاتی بدهند و با این اطلاعات و مشاوره ها و سرکشی پزشک از بیمار در خانه هزینه انتقال بیمار به بیمارستان و نگهداری در بخش های بستری کاهش می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدامات اولیه برای اجرای طرح مراقبت از بیمار در خانه انجام شده و برنامه ها به این سمت می رود که این طرح اجرایی شود ، خیرین می توانند دراین زمینه مشارکت داشته باشند تا ملزومات مورد نیاز بیماران نیز تامین شود.
بهادر اضافه کرد: حتی اگر لازم است تخت، اکسیژن و سایر امکانات بیمارستانی در اختیار بیماران در خانه قرار گیرد و نیازی به انتقال بیمار به بیمارستان نباشد.
وی ادامه داد: در بیمارستان شهید چمران شیراز به کمک خیرین واحدی در حال فعالیت است که اولین واحدی است که خدمات نگهداری بیمار در خانه را ارائه می دهد و از خانه ها به عنوان محیط بیمارستانی استفاده می شود.
مدیر گروه اخلاق پزشکی و فلسفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: ساختن بیمارستان و مراکز بهداشتی، درمانی در آینده با پیدایش تکنولوژی های جدید دیگر امر خیر نیست چون درمان به طرف خانه معطوف و درمان در خانه راهکار گریز ناپذیر آینده نزدیک می شود.
دکتر سید ضیاء الدین تابعی اظهار داشت: تجمع افراد در محل بیمارستان به دلایل عاطفی، روانی و اقتصادی در شرف از بین رفتن است و در چنین شرایطی ساختمان رها می شود و ساختن بیمارستان خیر پایدار و باقیات صالحات نخواهد بود.
این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نظر خیرین را به تامین هزینه های نیازهای پیش روی جامعه از جمله پژوهش معطوف داشت و گفت: کمک به پژوهش و آموزش تکنولوژی های جدید خیر پایدارتر و جهان مشمول تری از احداث بیمارستان است.
تابعی ادامه داد: در پزشکی آینده تکنولوژی کمتر از 50 درصد در سلامت انسان ها مؤثر است و 50 درصد بقیه باید از اراده و شناخت بیمار برای پیشگیری و درمان استفاده کرد.
مسئول هیات امنای خیرین سلامت مراقبت در خانه ادامه داد: کمک به درمان در خانه نسبت به ساختن بیمارستان درمانگاه و حتی دانشکده پزشکی خیر پایدارتر و باقیات صالحات بهتر خواهد بود چون یک جریان فکری و معنوی است.
این استاد دانشگاه گفت: با پیشرفت های علم پزشکی امید به زندگی افزایش یافته ولی متأسفانه با پدیده افزایش سن، بیماری های مزمن و کمبود امکانات بیمارستانی رنج بیماران وخانواده ها افزایش یافته است بیمارانی که دیگر با امکانات فعلی، علم پزشکی قادر به درمان آنان نیست و در روزها و ماه های پایانی عمر، کرامت انسانی آنها که روزی مورد احترام همگان بوده خدشه دار می شود.
تابعی گفت: در سطح بین المللی تفکر ادامه درمان در خانه (Home Care) مورد توجه قرارگرفته است اما متأسفانه در جامعه ما این موضوع مورد توجه جدی قرار نگرفته و امید است با همکاری فکری، اجرایی، اقتصادی خیرین این کار مهم در شهر شیراز و در استان فارس دنبال شود و امکان درمان در خانه فراهم آید.
به گفته وی رجوع بیماران به درمانگاه و مطب و همچنین بستری شدن در بیمارستان از ره آوردهای طب فعلی است که از ابتدای دوره رنسانس آغاز شده است البته قبل از رنسانس در کشورهای باسابقه فرهنگی نظیر ایران بیمارستان یا دارالشفاء موجود بوده ولی با وسایل و امکانات کلینیکی امروزی نبوده اند.
وی گفت: اطبای قدیم و حکما نیز اغلب بیماران سخت را در منزل معاینه و مداوا می کرده اند. استقبال مردم از این روند تا اواخر قرن بیستم ادامه داشت با بوجود آمدن امکانات کلینیکی از یک طرف و افزایش بیماران مجدداً تفکر درمان در خانه و حتی پزشک خانواده که بیماران را در خانواده معاینه و درمان کنند رواج یافته است و حتی بعضی از بیماری ها که بعد از عمل جراحی مدت طولانی در بیمارستان بستری می شدند سرپایی درمان می شوند.
مدیر گروه اخلاق پزشکی و فلسه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : درمان در خانه امروزه برای بیمارانی به کار می رود که نگهداری آنها در بیمارستان ضروری نیست و حتی خطرناک است، این بیماران در معرض عفونت های بیمارستانی قرار دارند و از طرفی احتیاج به مراقبت های پزشکی و پرستاری و مددکاری های روانی و اجتماعی دارند. لذا تفکر درمان در خانه مورد توجه قرار گرفته و رو به گسترش است.
تابعی افزود: درمان در خانه در ایران در کنار اقدامات کوچک به عنوان یک حرکت بزرگ مردمی و فرهنگی شروع شده است و این حرکت فرهنگی، علمی، معنوی و دینی را باید گسترش داد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.