مکان: جهان/ منبع: آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بیش از 800 راهپیمایی در سراسر آمریکا و جهان در اعتراض به خشونت های ناشی از سلاح برگزار شد.

ده‌ ها هزار نفر که اکثر آنها دانش‌ آموز بودند، در پایتخت آمریکا و 800 شهر دیگر از جمله لندن، سیدنی و توکیو با هدف اصلاح قوانین خرید و مالکیت اسلحه در آمریکا صدها مورد راهپیمایی برگزار کردند. در واشنگتن جمعیتی حدود نیم میلیون نفر در خیابان منتهی به کنگره تجمع کردند. 

به گفته سازمان‌ دهندگان این گردهم‌ آیی ها، این راهپیمایی لحظه تعیین‌کننده‌ ای در بحث‌ های آتشین و مفصل در داخل آمریکا در امر کنترل اسلحه بود.

ایده برگزاری این راهپیمایی ماه گذشته در شهر «پارکلند» فلوریدا رقم خورد؛ جایی که یک دانش‌ آموز اخراجی به نام «نیکلاس کروز» به دبیرستان «مارجوری استونمن» رفت و هم شاگردی‌ ها و مربیان سابق خودش را به رگبار بست؛ 17 نفر را کشت و همین تعداد را هم راهی بیمارستان کرد. 

پس از آن کشتار یک بار دیگر جنبش اعتراضی به قوانین اسلحه در آمریکا قوت گرفت و دانش‌ آموزان دبیرستان مارجوری استونمن به رهبران این جنبش تبدیل شدند که در میان دانش‌ آموزان پا گرفته بود. آنها اعلام کردند که برای فشار بر سیاست‌ گذاران در کنگره و کاخ‌ سفید 24 مارس (چهارم فروردین) در پایتخت یک راهپیمایی بزرگ ترتیب خواهند داد. 

با استقبال از این جنبش، در اکثر شهرهای آمریکا و حتی پایتخت‌ های کشورهای دیگر هم دانش‌ آموزان با اعلام همبستگی با این فراخوان برای برگزاری تجمع‌ های مشابه برنامه‌ ریزی کردند.

هم‌ زمان در شهرهای بزرگی چون لندن، ادینبورگ، ژنو، سیدنی و توکیو راهپیمایی‌ های مشابهی برگزار شد و یا می شود. راهپیمایان همچنین با دانش آموزان آمریکایی که تظاهرات موسوم به «راهپیمایی برای نجات جان مان» را در شهرهای مختلف آمریکا به راه انداخته اند، اعلام همبستگی کردند.

هدف اصلی این تظاهرات ها نشان دادن خواست جمعی برای ممنوع کردن فروش سلاح‌ های جنگی و با خشاب‌ های بزرگ و مسلسل‌ مانند است.

تظاهرات بزرگ شنبه در حالی شکل گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور برای تعطیلات آخر هفته به مجموعه ویلایی لوکس خود در فلوریدا رفته و در واشنگتن حضور ندارد.

تظاهرات کنندگان آدمک ترامپ و نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی در حمایت از وضع قوانین سخت گیرانه در زمینه حمل سلاح در آمریکا نوشته شده بود.

در همین حال نتیجه یک نظرسنجی عمومی حاکی از آن است که 69 درصد از آمریکایی ها هوادار سخت‌ تر شدن قوانین اسلحه در آمریکا هستند.این میزان در سال 2016 حدود 61 درصد و پنج سال پیش یعنی در سال 2013 برابر 55 درصد برآورد شده بود.

مکان: جهان

منبع: آسوشیتدپرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.