مکان: کنیا/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کنیا دوباره به آشوب کشیده شده است و اوضاع خیابان‌ های شهرهای مختلف کنیا بسیار ناآرام است.

طرفداران «رایلا اودینگا» رهبر مخالفان دوباره به خیابان‌ های شهرهای مختلف آمده‌ اند تا مخالفتشان را با برگزاری دومین انتخابات نشان دهند. 

 نیروهای امنیتی به دستور «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور 55 ساله با شلیک گاز اشک‌ آور مانع از شکل‌ گیری تجمعات اعتراضی طرفداران اودینگا می‌ شوند. 

 

00

 

چندی پیش انتخابات ریاست‌ جمهوری کنیا برگزار شد. نزدیک به 20 میلیون نفر از جمعیت حدودا 38 میلیون نفری کنیا واقع در شرق آفریقا واجد شرایط رای‌ دهی بودند و بنا بر اعلام «وافولا چبوکاتی» رئیس کمیسیون انتخابات این کشور، در انتخابات دوم تنها 34.5 درصد از کل جمعیت دارای شرایط رای‌ دهی شرکت کرده‌ اند. نتایج اولین انتخابات کنیا که 8 اوت و با شرکت 80 درصد واجدین شرایط برگزار شد، در نهایت به دلیل اعتراضات گسترده مردمی و رهبر مخالفان دولت و در نهایت رای دیوان عالی این کشور باطل شد.

در انتخابات امسال رقابت اصلی میان دو نامزد یعنی اوهورو کنیاتا رئیس جمهور که در سودای دومین دور ریاست‌ جمهوری است و رایلا اودینگا رهبر مخالفان او است. در پایان انتخابات 8 اوت کنیاتا با کسب 54.27 درصد آراء به عنوان پیروز انتخابات اعلام شد و رقیب او رایلا اودینگا نیز 44.74 درصد آراء را به دست آورد اما دادگاه عالی این کشور در اول سپتامبر و به دلیل تقلب های گسترده، حکم به باطل شدن نتایج این انتخابات داد و اعلام کرد که انتخابات جدید پس از 60 روز برگزار خواهد شد.

 

0

 

شهروندان کنیا روز پنجشنبه در حالی به پای صندوق‌ های رای رفتند که رایلا اودینگا، رهبر مخالفان دولت بار دیگر شرکت در این انتخابات را تحریم و اعلام کرده بود که کمیسیون انتخابات نتوانسته است هیچکدام از افراد کلیدی را که باعث ایجاد تقلب در اولین انتخابات شده بودند، تغییر دهد.

اودینگا پیش از این نیز سه بار در سال‌ های 1997، 2007 و 2013 نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده بود اما هر بار شکست خورده بود. برگزاری انتخابات دوم در روز پنجشنبه نیز با تنش‌ ها و درگیری‌ های بسیاری همراه بود و دست کم چهار کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشت و به دلیل شدت خشونت ها، کمیسیون انتخابات رای گیری را در چهار شهر در غرب این کشور، یک روز به تعویق انداخت. در برخی از شهرها در جریان درگیری میان پلیس و معترضان به برگزاری این انتخابات، نیروهای پلیس از گاز اشک آور استفاده کردند.

 

0000

 

برخی از حوزه های رای گیری نیز پس از افزایش خشونت ها بسته شد. با توجه به تحریم این انتخابات توسط رهبر اصلی مخالفان دولت، به نظر می رسد بار دیگر اوهورو کنیاتا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود.

این خشونت ها تا کنون سه کشته  و ده ها زخمی در پی داشته است.

 

مکان: کنیا

منبع: خبرگزاری فرانسه

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.