مکان: آلمان/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران، سیل ویرانگر در اروپا حدود دو ماه پیش از انتخابات عمومی آلمان و کناره گیری «آنگلا مرکل» از قدرت روی داده و در این وضعیت، هر کدام از کاندیداهای انتخاباتی سعی می‌ کند بیش از گذشته بر موضوع مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی تاکید کند.

در این میان، فردی که احتمال می‌ رود بتواند به زودی به عنوان جانشین آنگلا مرکل در قامت صدراعظم جدید ظاهر شود، با یک گاف سیاسی همه را متحیر کرد.

رسانه‌ های آلمانی تصویری از «آرمین لاشت» رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان منتشر کرده‌ اند که نشان می‌ دهد او روز شنبه در جریان مراسم ادای احترام به قربانیان این فاجعه، می‌ خندیده است.

 

wire-45579263-1626595668-104_634x423

 

این رهبر محافظه کار آلمان به همراه «فرانک-والتر اشتاینمایر» رئیس جمهور آلمان به شهر ارفتشتات رفته بود تا به ارزیابی حجم ویرانی ناشی از سیل بپردازد.

بر این اساس برخی از روزنامه‌ های آلمان این گونه تیتر زدند که «لاشت در حالی که کشور در رنج است، می‌ خندد» و بسیاری نیز با اشاره به خشم ملت از این رفتار، خواستار عذرخواهی او شده‌ اند.

این تصویر به ویژه از آن رو بسیار واکنش برانگیز بوده که آرمین لاشت در حال حاضر رئیس‌ الوزرای یکی از دو منطقه با بیشترین آسیب از سیل، یعنی «نوردراین‌ وستفالن» است.

پس از واکنش های تند در رسانه های اجتماعی، لاشت در پیامی توئیتری گفت: «ما عمیقا بابت گرفتاری مردم متاسفیم... همین باعث می شود تا من بابت واکنشی که حین یک گفت و گو داشتم، متاسف شوم. این کار نامناسب بود و من متاسفم.»

در عین حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه به دیدار بازماندگان مناطق سیل زده‌ رفت.

مرکل در جریان این دیدار، خواستار تسریع در مبارزه با تغییرات اقلیمی شد و تاکید کرد اکنون اقدام جدی برای مهار چالش گرمایش زمین «مهم تر از هر زمانی است».

او وعده کمک‌ های دولتی برای بازسازی مناطق آسیب دیده را داد و «اولاف شولتز» معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان نیز از برنامه شورای وزیران این کشور برای تصویب یک طرح کمک اضطراری برای بازماندگان در نشست هفته آینده خبر داد.

او رقم این کمک را دست‌ کم 300 میلیون یورو اعلام کرد و افزود که یک برنامه بازسازی گسترده و چند میلیارد یورویی نیز در دست تهیه است.

سیل موسوم به «سیل قرن»، ویرانی‌ های بسیاری را در این کشور و همسایه‌ اش بلژیک بر جای گذاشته است. بنا بر گزارش‌ ها، شمار قربانیان این فاجعه به دست‌ کم 188 نفر رسیده که از این تعداد 157 نفر در آلمان کشته شده‌ اند.

وضعیت در مناطق جنوبی آلمان در مرز این کشور با اتریش همچنان رو به وخامت است و بارندگی‌ های شدید و سیل آسا ادامه دارد. در شهر «برشتس‌ گادن» آماده باش برای جلوگیری از وقوع «فاجعه» حاکم است و صدها آتش نشان در محل مستقر شده‌ اند. در آن سوی مرزهای جنوبی در شهر قدیمی «هالین» اتریش نیز آبگرفتی‌ های زیادی دیده می‌ شود و آتش نشانان و نیروهای امدادی به حالت آماده باش درآمده‌ اند.

در شرق، شامگاه شنبه رودخانه‌ های مرزی آلمان و جمهوری چک سرریز شدند و خسارات زیادی برجای گذاشتند.

با عبور سیل ویرانگر از بسیاری از مناطق آلمان، مردم محلی به همراه آتش نشانان، نیروهای حفاظت از مدنی، مقامات شهرداری و سربازان، کار پاکسازی و جمع آوری آوارهای گل آلود را آغاز کرده‌ اند.

ساکنان مناطق سیل زده آلمان آنچه را که روی داده به یک «جنگ» تشبیه کرده‌ اند و همچنان در جستجوی ده ها ناپدید این حادثه هستند.

سیل بی سابقه در اروپا به ویژه در آلمان، بلژیک و هلند که شمار زیادی کشته برجا گذاشته، انتقادات گسترده‌ ای علیه سیاستمداران این کشور‌ها به دنبال داشت و آنها را به سبب کوتاهی در تلاش برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی هدف انتقادات شدید قرار داد.

چند روز پیش از آنکه سیل، غرب آلمان را فرا گیرد، یک موسسه هواشناسی اروپایی هشداری جدی درباره وقوع سیل صادر کرد.

این هشدار پس از آن صادر شد که مدل‌ های دقیق هواشناسی از وقوع طوفان‌ هایی حکایت داشت که با خطر طغیان رودخانه‌ ها همراه بود؛ آن هم تا سطحی که اداره هواشناسی آلمان روز جمعه گفت در 500 یا حتی 1000 سال اخیر بی سابقه بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.