مکان: واشنگتن، آمریکا/ منبع: نیوزویک

 

به گزارش جماران، در زمان دیدار «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در خارج از کاخ سفید شماری از معترضان کیسه‌ های مشکی‌ شبیه اجساد انسان‌ ها را قرار دادند و به این روش، به حق انحصاری حقوق معنوی واکسن کرونا اعتراض کردند.

این اعتراض متوجه آنگلا مرکل بود که با معافیت حق ثبت اختراع واکسن کووید 19 مخالف است.

فعالان معتقدند با لغو قانون انحصار حقوق معنوی این واکسن‌ ها، تولید آن در سراسر جهان برای مبارزه با بیماری همه‌ گیر کرونا افزایش پیدا می‌ کند.

صدراعظم آلمان روز پنجشنبه با سفر به واشنگتن مهمان رئیس جمهور آمریکا بود.

این احتمالاً آخرین بازدید مرکل از کاخ سفید قبل از ترک پست خود در سپتامبر پس از 16 سال به عنوان صدراعظم آلمان است. بایدن چهارمین رئیس جمهور آمریکا است که مرکل در دوران تصدی خود با وی دیدار کرده است.

بایدن در دیدار با مرکل همکاری میان دو کشور را قوی خواند و ابزار امیدواری کرد این همکاری ها ادامه یابد.

 

Untitled

 

رئیس جمهور آمریکا که در کاخ سفید میزبان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بود، افزود همکاری بین آمریکا و آلمان قوی بوده است و امیدواریم  این کار را ادامه دهیم.

بایدن همچنین مرکل را ستود و او را یک دوست عالی، دوست شخصی و دوست آمریکا دانست.

صدر اعظم آلمان نیز با ابراز خشنودی از حضور در واشنگتن و اینکه برای دوستی با آمریکا ارزش قائل است، گفت مشتاقانه منتظر تعمیق روابط است.

وی اضافه کرد طرفین درباره موضوعات مربوط به همسایگان اروپایی و ژئوپلیتیک گفت و گو خواهند کرد.

جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی با آنگلا مرکل گفت که وی در «چند روز آینده» در مورد زمان لغو ممنوعیت سفر آمریکا با اکثر اروپایی ها سخن خواهد گفت.

 

45503493-9793529-image-a-43_1626390971942

 

در جریان کنفرانس مطبوعاتی، بایدن خاطرنشان کرد که سفر مرکل در واقع اعلامی بر پایان ممنوعیت سفر است. آمریکا از مارس 2020 به اروپایی ها اجازه بازدید از این کشور را نمی دهد.

صدراعظم آلمان هم بعد از دیدار با رئیس‌ جمهور آمریکا تصریح کرد مسئله مربوط به ایران و برجام از محورهای گفت‌ و گوی میان سران دو کشور بوده است.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که بایستی تمامی تلاش‌ ها برای اتمام موفقیت‌ آمیز مذاکرات مربوط به برجام در وین به کار گرفته شود. 

آلمان یکی از اعضای گروه 1+4 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) است که در حال اجرای توافق هسته‌ ای برجام با ایران هستند.

جو بایدن بعد از دیدار با مرکل اشاره‌ ای به گفت‌ و گویش با وی درباره ایران نکرد. او در عوض، درباره ناآٰرامی‌ ها در کوبا اظهارنظر کرد و مدعی شد واشنگتن آماده است مقادیر زیادی واکسن کرونا برای این کشور ارسال کند.

بر اساس گزارش ها، همچنین قرار است رهبران آلمان و آمریکا درباره خط لوله گاز نورد استریم 2 بحث کنند که دو کشور در مورد آن اختلاف دارند. آنها همچنین درباره حملات سایبری روسیه، خروج نیروهای نظامی از افغانستان و توافق هسته ای ایران (برجام) گفت و گو خواهند کرد.

خط لوله نورد استریم 2 برای انتقال گاز روسیه از دریای بالتیک به آلمان، با مخالفت هر دو حزب اصلی در آمریکا مواجه است. در کنگره آمریکا، جمهوری‌ خواهان و هم دموکرات‌ ها از تحریم‌ ها برای جلوگیری از اجرای این پروژه حمایت کرده‌ اند. حتی بایدن در زمانی که معاون رئیس جمهور آمریکا بود این خط لوله را «یک معامله کاملاً بد» برای اروپا توصیف کرده بود.

مرکل مخالفت آمریکا و یک سری کشورهای شرق اروپا نسبت به تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم 2 را رد کرده است. برخی نگرانند روسیه بخواهد از این خط لوله با هدف متوقف کردن فعالیت اوکراین به عنوان یک مسیر ترانزیتی گاز استفاده کند و کی‌ یف از در اختیار گرفتن درآمد ناشی از این مسیر ترانزیتی محروم شود.

مرکل پیش از دیدار با بایدن، با «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد که هریس با تقدیر از  سال ها رهبری مرکل اظهار داشت روابط میان دو کشور بر اساس بسیاری از ارزش های مشترک از جمله تعهد به دموکراسی در سراسر جهان است.

صدر اعظم آلمان نیز با ابراز خشنودی از دیدار با کامالا هریس بر تقویت ارزش ها و تدام همکاری تاکید کرد.

رسانه های غربی معتقدند بعید است رهبران آلمان و آمریکا در برخی مسائل مهم از جمله خط لوله نورد استریم 2 و فشار آمریکا علیه چین به موفقیت چشمگیری دست یابند.

رسانه‌های آلمانی از دیدار مرکل و بایدن به عنوان «دیدار دو آشنای قدیمی» یاد کرده‌ اند. مرکل از زمانی که جو بایدن معاون باراک اوباما بود با او مثل خود رئیس جمهور مناسبات نزدیکی داشت.

«اولریش اسپک» یک تحلیلگر مستقل مسائل بین الملل گفت: مشکل امریکا این است که مرکل دست بالا دارد چون وی اعتقاد دارد وضع کنونی در روابط فرا آتلانتیک به اندازه کافی برای برلین خوب است اما بایدن برای پیشبرد استراتژی جدیدش در قبال چین لازم است بر آلمان مسلط شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، خاطر نشان کرد که بایدن بار دیگر مخالفت خود را با پروژه خط لوله نورد استریم 2 طی دیدارش با مرکل اعلام خواهد کرد اما پیشنهاد معافیت های مطرح شده در این پروژه می تواند باعث شود طرفین تاثیرات منفی آن را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش تلویزیون آلمان، مرکل و بایدن پیش از این سفر نیز بر سر ضرورت کار جدی تر روی  امور مشترک ترانس آتلانتیک به توافق هایی رسیده بودند. حدود یک ماه پیش، این دو مقام در جریان نشست گروه هفت در کورنوال انگلیس دیداری حضوری داشتند. تا پیش از آن، به دلیل کرونا گفت و گو ها به صورت تلفنی یا اینترنتی انجام گرفته بود.

صدراعظم آلمان در پی دیدار انگلیس اعلام کرد که گقت و گوهای میان او و بایدن «بسیار خوب، سازنده و جاندار» بوده است. بایدن نیز، پس از این دیدار در توئیتر نوشت: «پیوند میان دو ملت ما از همیشه قوی تر است».

یک صدراعظم و چهار رئیس جمهور

روز 26 سپتامبر امسال انتخابات پارلمانی آلمان برگزار می‌ شود. پس از آن با گزینش صدراعظم جدید دوران 16 ساله صدارت عظمای مرکل به پایان می‌ رسد. به این ترتیب سفر به واشنگتن احتمالا آخرین سفر خارجی وی در جایگاه  صدراعظم آلمان خواهد بود.

مرکل در دوران رهبری خود شاهد ورود چهار رئیس جمهور به کاخ سفید واشنگتن بوده است: «جورج دبلیو بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و جو بایدن». مرکل خود از رهبران حزب دموکرات مسیحی آلمان است که راست و میانه رو شناخته می‌ شود، اما دیدگاه های او در 16 سال گذشته همواره به دموکرات‌ های آمریکا نزدیک تر بوده و با باراک اوباما به ویژه مناسبات عمیقی داشته است.

 

مکان: واشنگتن، آمریکا

منبع: نیوزویک

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.