مکان: ژنو، سوئیس/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش جماران، دیدار روسای جمهور جو بایدن و ولادیمیر پوتین ساعاتی پیش در حالی آغاز شد که روزنامه نگاران برای ورود و مستند کردن این رویداد تاریخی به زور هل دادن متوسل شدند و بسیاری خارج از ساختمان ماندند.

بخشی از خبرنگاران که همیشه با رئیس جمهور سفر می کنند در خارج از ساختمان مانده اند. بنابر این گزارش، شماری از خبرنگاران توسط مقامات امنیتی و رسانه های روسیه تحت فشار قرار گرفتند و وضعیت آشفته و پرهرج و مرجی به راه افتاد.

گزارشگر دیگری که در خارج از «ویلا لا گرانژ» مستقر بود، با انتشار توییتی تصویری از فشار خبرنگاران برای ورود به ساختمان را منتشر کرد.

«اندرو رستوچیا» روزنامه نگار وال استریت ژورنال نوشت: «صحنه ای آشفته در خارج از ویلایی که پوتین و بایدن در آن دیدار می کنند.  خبرنگاران روسی می خواهند وارد شودند و مقامات آمریکایی به آنها می گویند که بایستید.

مقامات امنیتی آمریکا و روسیه به همراه مقامات دولت سوئیس سعی در برقراری نظم در وضع آشفته موجود را داشتند اما تنها صدای جیغ و داد و فریاد شنیده می شد.

برخی از محافظان سوئیسی هم به خبرنگاران می گفتند بروید گم شوید!

مقامات کاخ سفید بارها سعی کردند خبرنگاران آمریکایی را وارد محل دیدار کنند و گفتند که هیئت های آمریکایی و روسی در مورد تعداد روزنامه نگاران مجاز در اتاق توافق کرده اند.

در حالی در خارج از ساختمان درگیری هایی در حال وقوع است که در داخل بایدن و پوتین در حال دیدار و گفت و گو هستند.

پوتین در آغاز گفت و گوها با بایدن در ژنو گفت: «آقای رئیس جمهور، من می خواهم  به دلیل ابتکار جلسه امروز از شما تشکر کنم. من می دانم که شما یک سفر و کارهای  زیادی دارید.»

پیش‌ بینی شده این دیدار چند ساعت به درازا بکشد. 

این دیدار در شرایطی انجام می‌ شود که تنش‌ ها میان دو کشور بر سر مسائل مختلف از جمله حمله هکرهای روس به تاسیسات آمریکایی و همچنین برخورد کرملین با مخالفان پوتین، در سطح بالایی قرار دارد.

‌این دیدار در بنایی تاریخی مشرف به دریاچه شهر ژنو با نام «ویلا لا گرانژ» برگزار می‌شود.

یک مقام رسمی کاخ سفید گفت اولین دور از دیدار میان رئیس جمهور آمریکا و روسیه، با حضور وزیران خارجه خواهد بود. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و همتای روس او سرگی لاوروف در جلسه اول حضور دارند. هر دو طرف، یک مترجم را همراه خواهند داشت.

او افزود بخشی دیگر از این دیدار با حضور رئیس جمهور آمریکا و چند مقام دیگر خواهد بود. این مقام‌ ها عبارتند از: «آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه در امور سیاسی، جان سولیوان سفیر آمریکا در روسیه، اریک گرین مدیر ارشد بخش روسیه شورای امنیت کاخ سفید و استرگوس کالودیس مدیر بخش روسیه شورای امنیت ملی آمریکا».

با پایان دور دوم، ولادیمیر پوتین کنفرانس خبری خود را جداگانه برگزار می‌ کند. بعد از آن، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کنفرانس خبری خواهد داشت.

بر اساس اعلام قبلی، پیش‌ بینی شده‌ این جلسه بین چهار تا پنج ساعت به درازا بکشد. در جریان این دیدار دو طرف غذایی با هم صرف نمی‌ کنند ولی فرصت‌ هایی برای تنفس و استراحت در نظر گرفته شده است.

سیاستمداران و کارشناسان انتظار زیادی از این اتفاق ندارند. یک مقام ارشد کاخ سفید گفت احتمال نمی‌ رود که در پایان دیدار میان رئیس جمهور آمریکا و روسیه، فهرست بزرگی از نتایج اعلام شود.

گفته شده که دو سیاستمدار درباره موضوعات گوناگون، از جمله کنترل زرادخانه‌ ها و اوکراین گفت‌ و گو خواهند کرد. انتظار می‌ رود که بایدن در این دیدار زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین را نیز مطرح کند، اما کرملین گفته است که این موضوع داخلی روسیه است و پوتین نمی‌ خواند در این مورد بحث کند.

یک سخنگوی رئیس جمهور روسیه انتظارات از این نشست را کاهش داد و گفت «این یک روز تاریخی» نخواهد بود و به احتمال زیاد هیچ دستاوردی برای بهبود روابط دو کشور نخواهد داشت.

او تاکید کرد: روابط روسیه و آمریکا پرتنش است، با وجود این پوتین می‌ خواهد «آشکار و سازنده» پرسش‌ هایی مطرح کند تا شاید راه حلی برای مسائل بین دو کشور پیدا شود.

حدود چهار هزار نیروی مسلح، از جمله 1000 سرباز، مسئولیت حفاظت از نشست دو سیاستمدار را برعهده دارند. هزینه‌ های اقامت بایدن تاکنون به سه میلیون و 500 هزار دلار رسیده است. 

هتل اینترکنتیننتال ژنو که جو بایدن در آن بسر می‌ برد برای هر شب بیش از 32 هزار دلار هزینه دارد. این سوئیت در طبقه هیجدهم هتل شامل یک آسانسور خصوصی؛ دو اتاق خواب؛ کتابخانه؛ سونا؛ وان سفید سنگ مرمر و یک خدمتکار مخصوص برای رئیس جمهور آمریکا است.

تنها هزینه اقامت خبرنگاران کاخ سفید که رئیس جمهور آمریکا را همراهی می‌ کنند شامل هزینه هتل و پرواز 900 هزار دلار برآورد شده است.

 

مکان: ژنو، سوئیس

منبع: دیلی میل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.