مکان: بلاروس/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش جماران، یک مخالف بلاروسی در جریان برگزاری جلسه دادگاه در مینسک در اعتراض به ادعایش مبنی بر تهدید مقامات برای دستگیری اعضای خانواده و دوستانش در صورت عدم پذیرش جرم در سازماندهی تظاهرات علیه رئیس جمهور «الکساندر لوکاشنکو»، خودکار را در گلوی خود فرو برد.

تصاویر منتشر شده نشان می داد که «استسیاپان لاتیپائو» پس از زخمی شدن ئذ حالی که دور گردن او را پارچه ای سفید پیچیده اند؛ بر روی برانکارد در حال جابجایی به سمت آمبولانس  است.

 

3

E2zAERfXMAMRCNl

210601162647-latypov-ambulance-0601-exlarge-169

 

مرکز حقوق بشر ویاسنا در بلاروس گفت که لاتیپائو در کمای ناشی از آن قرار گرفت. وکیل وی از اظهارنظر درباره وضعیت وی خودداری کرد.

او قبل از اینکه خودش را از ناحیه گردن مجروح کند، ادعا کرد که محققان به او گفته اند، «اگر من جرمم را قبول نکنم، آنها پرونده های جنایی را علیه خانواده و همسایگان من تشکیل می دهند.»

لاتیپائو از سپتامبر سال 2020 به اتهامات مختلف از جمله اتهاماتی که وی در اعتراضات گسترده تابستان گذشته علیه لوکاشنکو در اقدام به نقض نظم عمومی انجام داده است، در زندان است. 

او اگر مجرم شناخته شود، به 10 سال زندان محکوم می شود.

اقدام به خودکشی آشکار لاتی پائو آخرین حادثه در ارتباط به اعتراضات علیه لوکاشنکو است. هفته گذشته، یک سیاستمدار مخالف در زندان و در شرایط نامشخصی درگذشت.

«سوتلانا سیخانوسکایا» رهبر مخالفان نوشت: «این نتیجه وحشت دولت، سرکوب و شکنجه در بلاروس است. ما باید فوراً جلوی آن را بگیریم!»

بسیاری از دولت ها، به استثنای روسیه یکی از نزدیکان بلاروس، ماه گذشته لوکاشنکو را پس از توقف یک هواپیمای مسافربری رایان ایر که بر فراز بلاروس پرواز می کرد و «رامان پراتاسویچ» یک فعال بلاروسی را که در سال 2019 از این کشور فرار کرده بود و از آن زمان در تبعید زندگی می کرد، در آن بود، محکوم کرد.

پراتاسویچ و نامزد وی «صوفیا» هنگام فرود پرواز در مینسک به ادعای ادعای بمب در هواپیما دستگیر شدند، اگرچه ماده منفجره ای پیدا نشد.

در پاسخ ، کشورهای اروپایی پرواز بر فراز بلاروس را متوقف کردند.

لوکاشنکو یکشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد تا از حمایت مهمترین متحد خارجی خود برخوردار شود. روز سه شنبه لوکاشنکو اعلام کرد که بلاروس به زودی پروازهای مستقیم خود را با کریمه، شبه جزیره اوکراین که در سال 2014 ضمیمه روسیه شد، آغاز خواهد کرد.

رئیس‌ جمهور بلاروس درخصوص مذاکراتش با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی گفت، اگر فعالیت ناتو افزایش یابد و تهدید کند نیروهای روسیه می‌ توانند در عرض 24 ساعت خود را به بلاروس برسانند.

الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد: انتقال دائمی نیروهای مسلح روسیه به کشور از محورهای رایزنی من با پوتین نبود و نیز احداث پایگاه‌ های نظامی جزو مباحث مورد بررسی نبود و ما نیازی به آن نداریم زیرا طبق مفهوم امنیت نظامی بلاروس هیچ دلیلی تاکنون برای آن وجود نداشته است.

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: برخی هشدارها مطرح هستند. اگر فعالیتی از جانب ناتو مشاهده کنیم که در حد درگیری نظامی باشد ظرف 24 ساعت (پایگاه‌ ها و فرودگاه‌ های خود را مشخص کرده‌ ایم) یگان‌ ها و نیروهای روسیه خود را به بلاروس می‌ رسانند.

لوکاشنکو تاکید کرد: هیچ کشور غربی و دیگر کشورها حق ندارند بلاروس را درباره احداث پایگاه نظامی چینی، روسی و غیره متهم کنند. چرا ما را سرزنش می‌ کنید وقتی خودتان در لهستان پایگاه‌ هایی را می‌سازید. 

 

مکان: بلاروس

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.