منتقد دولت روسیه که اکنون در بازداشت به سر می‌ برد، هفته گذشته ویدئویی را منتشر کرده که در آن با نشان دادن کاخی بزرگ ادعا می ‌شود این کاخ متعلق به ولادیمیر پوتین است.

 

به گزارش جماران، این روزها، انتشار انتشار ویدئویی از «کاخ پوتین» سر و صدای زیادی در رسانه ها به راه انداخته است.

ویدئوی 90 دقیقه ای که «الکسی ناوالنی» اپوزیسیون روسیه و منتقد اصلی دولت مسکو اوایل ماه ژانویه جاری از این قصر مجلل و قلمرو اطراف آن منتشر کرده، بیش از 90 میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.

بنیاد مبارزه با فساد روسیه متعلق به الکسی ناوالنی مدعی شده این قلعه در حاشیه دریای سیاه بیش از 100 میلیون روبل (1.1 میلیارد یورو) ارزش دارد و مساحت آن و املاک اطرافش 40 برابر بزرگتر از شاهزاده‌ نشین موناکوست. فیلمی که عمومی شده با پهپاد از فراز قصر گرفته شده است.

ناوالنی مدعی شده که اسناد موجود، مالکان قصر و ملحقات آن را کسان دیگری معرفی می ‌کنند؛ کسانی که امکان تامین چنین هزینه هنگفتی را ندارند. او ادعا کرده که مخارج ساخت و نگاهداری قصر از رشوه‌ هایی تامین شده که الیگارش ‌های نزدیک پوتین در شرکت ‌های دولتی دریافت کرده‌ اند.

 فیلم پخش شده توسط ناوالنی در روسیه جنجال ساز شد به طوریکه پوتین و چند مقام دیگر روسیه مجبور شدند این ادعا را تکذیب کنند. 

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه‌ شنبه 26 ژانویه، تعلق پوتین یا نزدیکانش به این بنا را انکار کرد اما به پرسش ‌های خبرنگاران پاسخ نداد که چرا این مکان از سوی ماموران سرویس اطلاعاتی و مخفی FSB و سرویس مراقبتی و امنیتی FSO محافظت می‌ شود و نگهبانان و محافظان دولتی دارد.

او این ادعا را رد کرده و ناوالنی را دروغگو خوانده است که این چنین اطلاعات بی اساس و فاقد اعتبار منتشر می کند.

وی خاطرنشان کرد که پوتین چنین کاخی ندارد و هدف اصلی وی در مقام رهبر روسیه خدمت به مردم این کشور است.

ولادیمیر پوتین هم دوشنبه هفته گذشته در گفت وگوی وبیناری با گروهی از دانشجویان روس از مناطق مختلف روسیه در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد ادعای ناوالنی، این ادعا را رد کرد و گفت:  من فیلم مربوط به نتایج تحقیقات ناوالنی که مدعی شده است در منطقه گلنجیک کاخ دارم را ندیده ام زیرا برای این کار فرصت ندارم اما به برگزیده فیلم های ویدئویی که دستیارانم برایم تهیه کرده اند نگاه اجمالی انداختم.

پوتین تصریح کرد: هیچ چیزی از آنچه که در فیلم نشان داده شده در مالکیت من نیست و به من و بستگان و نزدیکانم تعلق ندارد. 

رئیس جمهور روسیه گفت: در فیلم نام شماری از دوستان، آشنایان و همکاران سابق و نیز بستگان دور من منتشر شده است و از افرادی هم نام برده شده است که هیچگاه ندیده ام.

 پوتین با بیان اینکه این اطلاعات بیش از 10 سال است که منتشر شده است، اظهار داشت: در زمان حاضر این اطلاعات را در یک مجموعه جمع بندی کرده و تصمیم گرفتند با آن شهروندان ما را شستشوی مغزی دهند.

وی گفت: عکس من را در حال شنا منتشر کردند و سپس تصویر استخری را که هیچگاه ندیده ام منتشر کردند و به نظرم این عکس ها را مونتاژ کرده اند.

رسانه های روسیه هم ادعای نهاد وابسته به الکسی ناوالنی درباره تعلق این کاخ بزرگ به ولادیمیر پوتین را کذب خوانده، و تاکید کردند که این بنا تنها یک هتل مجلل است.

گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی «وستی» روسیه در ساختمان مورد نظر در منطقه «گلنجیک» در ساحل دریای سیاه حضور یافته و از بخش های مختلف این مکان در حال احداث فیلمبرداری کردند.

 

102

 

 شبکه تلویزیونی وستی روسیه در گزارش خود از این مکان به نقل از فردی به نام «ایگور» که خود را نماینده مالک این محل عنوان کرد خاطرنشان کرد که این یک هتل مجلل بزرگ است.

در طبقه نخست این هتل 16 واحد بزرگ آپارتمانی و در طبقه دوم آن 5 واحد خواهد بود و در وسط ساختمان استخری برای استفاده عمومی ساخته می شود.

این ساختمان که بر اساس اطلاعات رسانه های روسی به سبک معماری مدرن ایتالیایی ساخته می شود، از سال 2005 درحال ساخت است و معمار آن یک ایتالیایی به نام «لانفرانکو چیریلو» است. 

ساختمان در حال احداث در نزدیکی دماغه «ایدوکوپاس» واقع شده و در فاصله چند کیلومتری آن روستای «پراسکوفیوکا» در منطقه تفریحی و خوش آب و هوای گلنجیک قرار دارد.

این مکان در محدوده پرواز ممنوع قرار گرفته و در نزدیکی آن مقر سازمان امنیت فدرال روسیه واقع شده است.

در فیلم ناوالنی که در واقع تصاویر نمای بیرونی و سالن های ساختمان با برنامه رایانه ای درست شده بود، کاخ بسیار زیبایی به نظر می رسید اما خبرنگاران زمانی که بخش های مختلف در حال احداث را نشان دادند چنین تصاویری وجود نداشت. 

کارشناسان بر این باورند که ادعای ساخت کاخ منتسب به پوتین برای تهییج افکار عمومی روسیه به ویژه در شرایط کنونی شیوع همه گیری کرونا بوده که مردم روسیه مانند کشورهای دیگر با مشکلاتی مواجه شده اند و ناوالنی در راس مخالفان دولت روسیه توانست از آن برای برانگیختن طرفداران خود و برپایی اعتراضات در چند شهر روسیه در هفته گذشته استفاده کند و هم اکنون نیز برپایی چنین اعتراضاتی علیه دولت روسیه و شخص پوتین برنامه ریزی می شود. 

به بهانه انتشار تصاویر منتسب به این کاخ، دویچه وله تصاویری از کاخ های مجلل سیاستمداران در سراسر جهان منتشر کرده است:

 

56319887_303

قصرهای پادشاه مراکش

این قصر در رباط پایتخت مراکش یکی از ده - دوازده قصر محمد ششم، پادشاه این کشور است. نویسندگان یک کتاب افشاگر با نام «پادشاه دزدان» هزینه روزانه این قصرها را یک میلیون و 200 هزار یورو برآورد کرده‌ اند.

این قصر (عکس بالا) در قرن 19 ساخته شده و حتی دارای یک مدرسه اختصاصی برای فرزندان پادشاه هم هست.

 

54858803_303

اردوغان در فکر کاخ

درحالی که مردم ترکیه در بحران اقتصادی به سر می‌ برند و از ارزش لیر دائما کاسته می‌ شود، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور کاخ 15 میلیونی در شمال دریاچه وان ساخته است.

این کاخ قرار است یادآور کاخ قبادآباد متعلق به سلطان علاءالدین کی ‌قباد، یکی از پادشاهان سلجوقیان روم شرقی در قرن 13 میلادی باشد. اردوغان حتی برای ساخت سومین کاخ مجلل خود حکم ممنوعیت ساخت و ساز دادگاه قانون اساسی را هم لغو کرد.

 

56317321_303

بزرگترین قصر جهان، برای سلطان برونئی

در بندر سری بگاوان، پایتخت سلطان ‌نشین برونئی، بزرگترین قصر جهان قرار دارد که سال 1984 برای «حسن البلقیه» سلطان این کشور ساخته شد. قصری با 200 هزار متر مربع زیر بنا، 1800 اتاق، 17 آسانسور، 250 حمام و دستشویی. بخش ‌های وسیعی از قصر با ارزش بیش از یک میلیارد دلار طلاکاری شده است.

 

56317449_303

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان

این کاخ که 17 سال ساخت آن طول کشید از سال 1950 به عنوان کاخ ریاست جمهوری در دهلی هند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کاخی که دارای 340 اتاق و چندین تالار است.

طول دالان ‌های داخل کاخ در مجموع به 2.5 کیلومتر می ‌رسد. در کنار آن نیز یک باغ زیبا با نام «مغول گاردن» قرار دارد که برابر 100 زمین فوتبال است.

 

56319836_303

قصر الوطن در ابوظبی

قصر الوطن با گنبد‌های سفید در میان باغ‌ هایی زیبا به مساحت 370 هزار متر مربع یکی از بزرگ ترین قصرهای جهان است که در سال 2015 ساخته شد. این قصر با دیوارهای مرمرین و درهای طلایی و موزائیک‌ کاری ‌های گران قیمت محل سکونت حاکم، ولیعهد و کابینه است.

از مهمانان خارجی نیز در این قصر پذیرایی می‌ شود.

 

56329986_303

کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان

کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان که به «کوی ملت» یا «کاخ سفید» نیز مشهور است. در محوطه کاخ دومین میله پرچم بلند دنیا با 165 متر ارتفاع نصب شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.