آیت‌الله لطف‌الله دژکام طی سخنانی که جمعه از شبکه تلویزیونی استان فارس پخش شد با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع)، ابراز داشت: ایمان بر چهار ستون توکل، واگذار کردن کار به خدا، رضایت از قضای الهی و تسلیم در مقابل فرمان الهی استوار است و شایسته است شیعیان به این چهار پایه ایمان توجه کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در روزگاری هستیم که خواه‌ناخواه ارتباطات در سطح بین‌المللی توسعه یافته است، افزود: افزایش ارتباطات به‌گونه منجر به چالش عقاید باورها و سبک‌های مختلف زندگی شده است؛ بدین‌معنا هرکس با هر نوعی از فکر و سبک زندگی و تمدن وقتی در مقابل طیف دیگری از تفکرات و سبک زندگی قرار می‌گیرد، به مقایسه می‌پردازد.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه بین ایمان ناب اسلامی و ایمان مسیحی نقاط افتراق و اشتراک است، گفت: ما حضرت عیسی (ع) را هم پیامبر خدا می‌دانیم و بر این باوریم که دین اسلام تکمیل شده همه ادیان است و از این نظر، پیامبران سابق برای ما ارزشمند هستند؛ اما نوع باورهای دینی در مسیحیت با باورهای دینی اسلامی تفاوت اساسی دارد.

وی ادامه داد: در طول سه سده گذشته، در اروپا مهد تمدن جدید، موضوع سازگاری عقل با ایمان مطرح شده است و در این زمینه، عموماً صاحب‌نظران اروپایی گفته‌اند ایمان با عقل سازگاری ندارد؛ تلاش‌های چند صد ساله فیلسوفان بزرگ اروپایی برای آنکه ایمان را با عقل هماهنگ کنند، تماماً به شکست انجامیده و به نوعی برداشت از ایمان دینی منجر شده که در مفهوم تثلیث خلاصه می‌شود و ایمان به تثلیث با عقل سازگار نخواهد شد.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: در طرف مقابل که ایمان اسلامی و اسلام ناب محمدی وجود دارد، می‌بینیم که ایمان با عقل در کمال سازگاری است و بزرگان فلاسفه جهان همچون ابن‌سینا، خواجه نصرالدین طوسی و ملاصدرا که اوج فلسفه الهی را مطرح کرد، عنوان کرده‌اند که با قرآن می‌توان‌ سازگاری ایمان و  عقل را نشان داد.

وی افزود: در بحبوحه درگیری و رقابت تمدن‌ها باید به اصول دینی خود مراجعه کنیم و به نوعی از باورهای دینی ایمان آوریم که باعقل هماهنگ است و این را در جهان ترویج کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به شکل‌گیری پویش عظیم جهانی در فضای مجازی، گفت:در این پویش همه منتظران امام زمان (عج) با زبانی غیر از زبان فارسی به معرفی امام زمان می‌پردازند و این حرکت بسیار ارزشمندی است که در این روزها صورت گرفته است.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: کار ما صرفا معرفی امام زمان (عج) نیست، بلکه باید توحید اسلامی را با همه عظمتش معرفی کرد و اگر فلاسفه بزرگ جهان این توحید را که امام علی (ع) مبین آن است، بشناسند، حتما آن را تبلیغ می‌کنند و با عقلشان سازگار می‌افتد.

وی تاکید کرد: ایمان اسلامی به عقایدی که در راس آن توحید است به شکلی که امام علی (ع) معرفی کرده است، نه‌تنها با عقل سازگار است، بلکه عقل بزرگترین پشتیبان ایمان نیز به شمار می‌رود و ما باید باید سازگاری عقل و ایمان را در تمدن اسلامی نشان دهیم و به جهانیان عرضه کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.