سرهنگ برزو تجاری روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درپی کسب خبری مبنی بر وجود یک کارگاه تولید و کسب درآمد غیر مشروع و غیرقانونی در شهرستان مهاباد، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات فنی و تخصصی، این کارگاه شناسایی و پس از هماهنگی در یک عملیات پلیسی محل مورد نظر مورد بازرسی قرار گرفت که در بازرسی از آن ۲۴ دستگاه ماینر (ارز دیجیتالی) در حالت فعالیت و پردازش کشف شد.

وی با اعلام اینکه ارزش ماینرهای مکشوفه یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال است، اضافه کرد: در این رابطه ۲ متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی مهاباد با بیان اینکه متهمان در بازجویی‌های اولیه بر فعالیت در شبکه «بیت‌کوین» اعتراف کردند، اظهار داشت: این اولین مورد کشف و ضبط مربوط به ارزهای دیجیتالی در سال جاری است.

سرهنگ تجاری بیان کرد: دستگاه ماینر مصرف برق بالایی دارد و سودجویان با نصب این دستگاه در کارگاه‌های دور افتاده و متروکه به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کنند.

بیت کوین (نام لاتین:Bitcoin؛ نماد:BTC)، یک پول یا ارز دیجیتالی است که به صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می‌شود و شبکه این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و کاربر به کاربر است.

چون برای استخراج بیت کوین دستگاه‌های استخراج شبانه‌روزی باید روشن باشد، بنابراین مقدار برق مصرفی و میزان تحمیل آن به شبکه بیش از حد بوده و فشار زیادی را به شبکه توزیع برق وارد می‌کند.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص تولید این پول مجازی (ماینر) ساخته شده است؛ استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.

با توجه به قیمت نازل برق در ایران، بسیاری از سودجویان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند این در حالیست که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.