مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه اعلام کرد تاکنون شمار قربانیان زلزله به 20 نفر و مجروحان نیز به 1015 تن رسیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی گزارش داد زلزله‌ ای که شب گذشته با قدرت 6.8  ریشتر شرق ترکیه را لرزانده بود، تاکنون دست کم 20 کشته بر جا گذاشته است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد تاکنون 20 نفر بر اثر وقوع زمین لرزه جان باخته اند. همچنین جستجو برای پیدا کردن 30 نفری که مفقود شده اند، ادامه دارد.

پیشتر «فخرالدین کوجا » وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده بود که 30 شهروند بر اثر زلزله در استان الازیغ زیر آوار مانده‌ اند و احتمال افزایش آمار جانباختگان وجود دارد. 

مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه اعلام کرد شمار قربانیان زلزله به 20 نفر و مجروحان نیز به 1015 تن افزایش یافته است.

در این اطلاعیه آمده است: «دو نفر یکی در منطقه گیزین و دیگری در مرکز استان الازیغ از زیر آوارها نجات یافتند. 4 ساختمان در مرکز شهر الازیغ تخریب شده اند عملیات جست‌ و جو و نجات افرادی که زیر آوار مانده‌ اند نیز ادامه دارد.»

این نهاد همچنین تاکید کرد: فرودگاه الازیغ در حال فعالیت است. قطعی کوتاهی در شبکه ارتباطی رخ داد و این مشکل برطرف شده است. در خطوط برق و گاز طبیعی مشکلی وجود ندارد. در مجموع 1162 پرسنل جستجو و نجات و 233 دستگاه خودرو از تیم های آتش نشانی و تیم های جستجو و نجات نیروهای ژاندارمری به منطقه اعزام شدند.

همچنین هزار و 689 چادر، هزار و 656 تشک و 9 هزار و 200 تخته پتو از شهرهای مختلف به منطقه زلزله زده ارسال شد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که احتمال بروز خسارات در شهرستان «سیوریجه» استان الازیغ وجود دارد و فعالیت‌ های امداد و نجات در این مناطق در حال انجام است و ارتش نیز آماده انجام اقدام‌ های لازم است.

زلزله در شهر «سیورچه» استان «الازیغ» روی داده و موجب فروریختن بسیاری از ساختمان‌ ها شده است.

این زمین لرزه بیشتر در چهار استان الازیغ، مالاتیا، غازی آنتپ و شانلی اورفا احساس شد.

این زمین لرزه در ارمنستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان هم احساس شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌ غربی ایران اعلام کرد زلزله شرق ترکیه در پنج شهرستان این استان نیز احساس شد. این زمین‌ لرزه خسارتی در شهرستان‌ های آذربایجان‌ غربی نداشته و گزارشی در این خصوص دریافت نشده‌ است.

این زمین لرزه ساعت 20:55 به وقت محلی روی داد و باعث شد هزاران سکنه شهر سیورچه سراسیمه به خیابان‌ ها بریزند. این زلزله در عمق 6.75 کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

مرکز مدیریت بحران و امداد ترکیه گزارش کرده که تاکنون 228 پس لرزه ثبت شده است که قدرت برخی از آنها بالای 5 ریشتر بوده است.

این مرکز امدادی اعلام کرده 400 تیم نجات به منطقه اعزام شده‌ اند تا با توجه به زمستان سخت در این مناطق به آوارگان چادر و مایحتاج اولیه برسانند.

مرکز مدیریت بحران و امداد ترکیه از اهالی مناطق آسیب دیده خواسته به بناهای نیمه تخریب شده خود بازنگردند چرا که احتمال ریزش آنها در صورت وقوع پس لرزه وجود دارد.

رئیس مرکز لرزه نگاری قندیلی هم با بیان اینکه پس لرزه‌ های این زمین لرزه شدید ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، از مردم مناطق زلزله زده خواست تا از ورود به خانه‌های خسارت دیده جدا خودداری کنند. «هالوک اوزعنر» افزود: بعد از زلزله شدید شرق ترکیه یک گسل به طول 40کیلومتر شکسته شده و پس لرزه‌ ها تا یک هفته ادامه خواهد یافت و در شعاع 70 کیلومتری کانون زلزله تاثیرگذار خواهد بود.

به دنبال وقوع این زمین لرزه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، وزرای کشور، شهرسازی و بهداشت را به استان الازیغ فرستاد تا از نزدیک منطقه را مورد بررسی قرار دهند. اردوغان تاکید کرد: ما با تمام نهادها به ویژه آفاد و هلال احمر ، در کنار ملت خود ایستاده‌ ایم. برای برادران و خواهران مان که جان خود را در حادثه زلزله امشب از دست داده اند طلب رحمت و برای کسانی که مصدوم شده اند، شفای عاجل می‌ خواهم.

استاندار الازیغ گفته دست کم 8 نفر در این استان جان خود را بر اثر زمین لرزه از دست داده‌ اند. مقام‌ های استان «مطلیه» در مجاورت الازیغ هم از جان باختن 6 نفر در جریان این زمین لرزه خبر داده‌ اند.

تصاویر تلویزیونی مخابره شده نیروهای امداد را نشان می دهند که در تاریکی شب سراسیمه تلاش می کنند مصدومان و زنده‌ ها را از زیر آوارها نجات دهند.

مناطق آسیب دیده که در شرق ترکیه و 550 کیلومتری آنکارا واقع شده‌ اند از مناطق دور افتاده این کشورند و ممکن است برآورد دقیق خسارات و آسیب دیدگان نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

سیورچه شهری است با حدود 4  هزار نفر جمعیت و یکی از مقصدهای گردشگری ترکیه است. این شهر در ساحل دریاچه هزار واقع شده که سرچشمه رود دجله است که از زیستگاه‌ های کهن تمدن‌ های بشری بوده است.

ترکیه روی نوار زلزله‌ خیزی قرار دارد و وقوع زمین‌ لرزه در آن نادر نیست. حدود 20 سال پیش در سال 1999 یک زلزله سهمگین در غرب این کشور و در شهر ساحلی ازمیت جان 17 هزار نفر را گرفت.

 

ابراز همدردی برخی کشورهای منطقه و جهان با دولت و ملت ترکیه

در پی وقوع زمین لرزه‌ 6.8 ریشتری در شرق ترکیه که موجب جان باختن و مجروح شدن شماری از مردم شد، برخی مقامات و سفرای کشورهای منطقه و جهان با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کردند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توئیتری خود به خانواده های قربانیان این زمین لرزه تسلیت گفته و با دولت و ملت ترکیه ابراز همدری کرد.

همچنین هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه در پیامی اعلام کرد: به خانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفته و برای مصدومین آرزوی بهبودی داریم. اتحادیه اروپا در کنار ترکیه است.

«میتسوتاکیس» نخست‌ وزیر یونان نیز با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود ضمن ابراز تاسف از حادثه زلزله در شرق ترکیه، با خانواده قربانیان و حادثه دیدگان ابراز همدردی کرد.

وی همچنین نوشت: زمین لرزه‌ ای که تلفات جانی و تخریب جدی ساختمان‌ ها را در پی داشت... از صمیم قلب در همبستگی با رجب طیب اردوغان و ملت ترکیه هستیم.

«نیکوس دندیاس» وزیرخارجه یونان در تماس تلفنی با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترک خود ضمن ابراز تاسف از وقوع زلزله در الازیغ گفت که آتن آماده امدادرسانی به زلزله‌ زدگان است. 

از سوی دیگر، «ادگارس رینکویچ» وزیر خارجه لتونی هم به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و برای مصدومان آرزوی سلامتی کرد.

«محمد فرازمند» سفیر ایران در آنکارا نیز با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود نوشت: به ملت دوست و برادر ترکیه به ویژه به بازماندگان قربانیان تسلیت می‌ گویم. از خداوند برای جانباختگان طلب رحمت و برای مصدومان، شفای عاجل می‌ خواهم.

سفارت اوکراین در آنکارا هم ادر صفحه توئییتر خود پیام تسلیت و همدردی برای دولت و مردم ترکیه به دلیل وقوع زمین‌ لرزه که جان چندین تن را گرفت، منتشر کرد.

«ادی راما» نخست وزیر آلبانی نیز طی مطلبی با هشتگ اردوغان نوشت از شنیدن خبر وقوع زمین‌ لرزه در ترکیه به شدت ناراحت هستیم. ابراز همدردی خود را با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز می‌ داریم و آرزومندیم مجروحان حادثه به سرعت بهبود یابند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.