مکان: نیوزیلند/ منبع: روزنامه دیلی میل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «برنتون ترنت» مرد 28 ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر «کرایست‌ چرچ» نیوزیلند برای نخستین بار به دادگاه برده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شده است. در جریان این حمله که ظهر روز جمعه روی داد 49 نمازگزار کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

این دادگاه به دلایل امنیتی غیر علنی برگزار می‌ شود.

ترنت با لباس زندان و دستبند در جایگاه متهم قرار گرفت و در جریان تفهیم اتهام کوتاه، دستش را به نشانه «قدرت سفید‌پوست‌ ها» بالا برد.

حمله دقیقا کمی بعد از نماز ظهر جمعه آغاز شد و آن گونه که مهاجم اظهار داشته، دو سال به دنبال برنامه‌ ریزی برای چنین حمله‌ ای بوده هر چند تنها ظرف چند ماه گذشته این دو مسجد در شهر کرایست‌ چرچ را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

او به فاصله کوتاهی پیش از انتشار ویدئوی حمله، متن بیانیه‌ ای 74 صفحه‌ ای را روی اینترنت منتشر کرد و در آن علیه مهاجرت و انگیزه حمله خود مطالبی را بیان کرده است.

نویسنده بیانیه همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را «نماد احیای هویت و هدف مشترک سفیدپوستان» خوانده است. این فرد همچنین اعلام کرده از سوی هیچ گروه خاصی اقدام به حمله نکرده است.

به غیر از مهاجم سه نفر دیگر از جمله یک زن هم بازداشت شده‌ اند اما هنوز معلوم نیست آیا آنها هم در این جملات نقشی داشته‌ اند یا خیر.

برنتون ترنت قرار است برای بار دوم روز 5 آوریل به دادگاه برده شود. او بدون حق سپردن ضمانت در بازداشت باقی خواهد ماند.

اسامی سایر قربانیان اعلام نشده اما هند، اندونزی و بنگلادش خبر داده‌ اند که چند نفر از قربانیان شهروندان این کشورها بوده‌ اند.

در جریان این دو حمله 48 نفر هم مجروح شدند که دو پسر بچه 2 و 13 ساله هم در میان آنها هستند. حال 11 نفر از مجروحان وخیم است و تحت مراقبت‌ های ویژه قرار دارند.

نخست‌ وزیر نیوزیلند رسما این حمله را تروریستی خوانده است.

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند گفت مهاجم پنج اسلحه داشته و به طور قانونی مجوز مالکیت و حمل اسلحه داشته است. آردرن گفته که قصد دارد قوانین مالکیت اسلحه در نیوزیلند را اصلاح کند.

او گفت اقدامات امنیتی در حوزه خشونت‌ های گروه‌ های راست افراطی تقویت شده است. او تاکید کرد باید از گسترش بحث‌ های نژادپرستانه و ضدمهاجران اجتناب کرد.

شماری از رهبران جهانی خشم و انزجار خود را از این حمله مرگبار اعلام کرده‌ اند.

 

مکان: نیوزیلند

منبع: روزنامه دیلی میل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.