فرماندار شهرستان شوط گفت: این شهرستان رشد مثبتی در راستای افزایش جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت از روستاها را دارد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، حسن عبدالهی اصل در جلسه بررسی و ارائه راهکارها و پیشنهادات در خصوص مهاجرت بی رویه از روستاهای شهرستان گفت: بعد از پیروزی انقلاب طرح‌ها و برنامه های مختلفی با هدف دستیابی به توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به مناطق شهری اجرا شد که یکی از مهم‌ترین آنها طرح هادی روستایی است .

فرماندار شوط تاکید کرد: جهت پایدارسازی جمعیت مهاجر، باید به خواسته ها و نیازهای مهاجران توجه نمود و با ایجاد فضای کسب و کار، رونق فعالیت های کشاورزی و صنایع دستی و افزایش مشارکت روستائیان در اجرای برنامه های توسعه روستایی، به مهاجرت معکوس در روستاهای مورد مطالعه روندی افزایشی داد .

وی به نقش بیمه روستایی اشاره کرد و گفت: هدف صندوق توسعه روستایی جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، کاهش اختلاف طبقاتی، بالا بردن سطح زندگی روستائیان، تامین امنیت اجتماعی و باز توزیع عادلانه درآمد است .

وی افزود: خوشبختانه شهرستان شوط رشد مثیتی در راستای افزایش جمعیت روستایی و کاهش مهاجرت از روستاها را دارد که دلیل  آن موقعیت جغرافیایی و امکانات آموزشی و رفاهی و درمانی و غیره است.

عبدالهی اصل توسعه بخش کشاورزی در نواحی روستایی از طریق زهکشی اراضی کشاورزی و گسترش کانال کشی و احداث سد و بندهای لازم برای مهار آب های ناشی از سیلاب های فصلی، گسترش صنایع جنبی کشاورزی، صنایع کوچک و کاربر و صنایع دستی در روستاها از دیگر راه های کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها است.

فرماندار شهرستان شوط به نقش تعاونی ها در روستاها پرداخت و گفت: توجه به اهمیت و نقش تعاونی ها در پیشبرد اهدف حوزه های مختلف، تضمینی برای جلوگیری از مهاجرت جمعیتی از مناطق روستایی ، توسعه پایدار، اشتغال آفرینی و توسعه اجتماعی در شهرستان شوط است .

عبدالهی اصل همچنین اظهار کرد: با شناخت پتانسیل روستاها و ایجاد انگیزه و حمایت مشاغل خانگی و صنایع دستی و گردشگری می توان به توسعه اشتغال در روستاها کمک و از مهاجرت بی رویه به سمت شهرها جلوگیری کرد .

وی در خاتمه برگزاری کلاس های آموزشی در روستاها توسط فنی و حرفه ای و ارائه خدمات  و تسهیلات صندوق بیمه روستایی به کشاورزان و تشکیل تعاونی ها در روستاها و اعطای تسهیلات اشتغالزایی در روستاها و افزایش مهد کودک ها در روستاها و غیره را در جهت افزایش مهاجرت معکوس برشمرد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.