گزارش جی پلاس؛

ترمیم زخم دیابتی‌ها با بانداژهای هیدروژلی

محققان بانداژی ابداع کرده‌اند که بدون داشتن دارو قادر است زخم‌ها و جراحت‌های بدن مبتلایان به دیابت را ترمیم و درمان کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، مبتلایان به دیابت اغلب از آسیب عصبی و ضعف گردش خون رنج می‌برند و به همین دلیل در بیشتر مواقع متوجه زخم‌های ایجاد شده روی پوست بدنشان نمی‌شوند. از آنجایی که از ترمیم این زخم‌ها مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد، ممکن است مزمن شده و حتی گاهی پزشکان مجبور به قطع عضو آنها شوند.

اما محققان دانشگاه نورث‌وست ایلینوی، به تازگی موفق به ساخت بانداژی شده‌اند که بدون نیاز به دارو، زخم‌های دیابتی‌ها را ترمیم می‌کند. آنها کار خود را با تحقیق روی پروتئین «لامینین» آغاز کردند. این پروتئین در پوست و بیشتر بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ارتباط با سلول‌ها، باعث تمایز آنها می‌شود.

دانشمندان بخش خاصی از این پروتئین را شناسایی کردند که نقش مهمی در فرآیند بهبود زخم‌ها ایفا می‌کند. این بخش تنها از 12 اسیدآمینه (بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها) به نام A5G81 تشکیل شده‌ است. از آنجایی که این بخش از پروتئین کوچک‌تر و ساده‌تر از کل پروتئین لامینین است، سنتز آن در شرایط آزمایشگاهی ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر است.

محققان پس از ساخت این بخش از پروتئین، آن را به بانداژ هیدروژل آنتی‌اکسیدانی اضافه کردند. این بانداژ زمانی که روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، شکل مایع به خود می‌گیرد اما بعد از گرم شدن با دمای بدن، به ژلی سخت و ضخیم تبدیل می‌شود.

این ژل ابتدا تمام سطح زخم را پوشانده و حتی گوشه‌های آن را نیز ترمیم می‌کند. از سوی دیگر، این ژل یک ساختار سه‌بعدی داربست‌مانندی را روی زخم ایجاد می‌کند که سلول‌ها روی آن قادر به رشد هستند و بازسازی بافت را تقویت می‌کند. در حالی که باندهای معمولی ممکن است بافت چسبیده به زخم را از بین ببرد، این باند هیدروژلی به سادگی، این پوست اضافه را با استفاده از محلول نمکی سرد پاک می‌کند.

محققان در تست‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این هیدروژل قادر است زخم‌های بیماران دیابتی را 33 درصد سریع‌تر از بانداژهای معمولی درمان کند و هیچ عوارض جانبی هم به دنبال ندارد. این بانداژ مراحل پیش‌بالینی را می‌گذراند و محققان امیدوارند که بتوانند در مدت زمان کمی تأییدیه‌های لازم برای تولید انبوه این بانداژ را دریافت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید