گزارش جی پلاس/ ابداع جدید محققان؛

ایجاد حس لامسه در اندام مصنوعی محقق شد!

دانشمندان نوعی اعصاب مصنوعی ساخته‌اند که واکنشی را در ماهیچه‌های سوسک‌ها ایجاد می‌کند. دانشمندان امیدوارند با توسعه این طرح روی انسان‌ها نیز بتوانند حس لامسه را در اندام‌های مصنوعی ایجاد کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان به تازگی نوعی عصب مصنوعی ابداع کرده‌اند که واکنشی را در ماهیچه‌های بدن سوسک‌ها ایجاد می‌کند. این واکنش در انسان‌هایی که اندام مصنوعی دارند باعث بروز حس لامسه و احساس فشار می‌شود و از سوی دیگر، حتی دانشمندان می‌توانند به کمک آنها ربات‌هایی با درک احساس فشار بسازند.

آنها از اعصاب مصنوعی به منظور تشخیص موفقیت‌آمیز حرکت میله‌ای کوچک در جهات مختلف و نیز شناسایی کارکترهای خط بریل استفاده کردند. محققان زمانی که یک عصب مصنوعی را به عصبی در یک پای سوسک که جدا شده بود، متصل کردند، سیگنال‌های ایجاد شده از این عصب مصنوعی باعث شد تا ماهیچه بدن سوسک منقبض شده و حرکت کند.

حس ما از لمس از طریق هزاران حسگری ایجاد می‌شود که انواع مختلف فشار را ردیابی می‌کنند. این حواس باید به حدی قوی باشند که پیش از اتصال آنها به مغز، عبور کنند. عصب حسی مصنوعی این فرآیندها را بازسازی می‌کند: ابتدا، مجموعه‌ای از حسگرها، نوع متفاوتی از فشار را متحمل و باعث ایجاد ولتاژ بالا بین الکترودها می‌شوند. دوم، یک دستگاه این ولتاژ ایجاد شده را به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و سوم، دستگاهی، تکانه‌های الکتریکی را در الگوهای مختلف ارسال می‌کنند که عملکرد اعصاب زیستی را تقلید می‌کنند.

این اعصاب ارگانیک از مواد ارگانیک نرم و قابل انعطاف ساخته شده‌اند و تولید آنها بسیار ارزان‌قیمت است؛ به این معنا که دانشمندان در نهایت می‌توانند از اعصاب مصنوعی برای دریافت اطلاعات حسی مختلف استفاده کنند. این مسأله می‌تواند به افرادی که اندام‌های مصنوعی دارند، کمک می‌کند تا دوباره حس لامسه خود را به دست آورند و حتی می‌توان این قابلیت را در ربات‌ها هم ایجاد کرد و به آنها حس لامسه بخشید.

دیدگاه تان را بنویسید