جی پلاس/ دانشمندان سیستم رباتیک جدید ابداع کردند؛

ربات‌ها، خالق اندام‌های کوچک انسانی!

محققان نوعی سیستم رباتیک ابداع کرده‌اند که با ایجاد اندام‌های کوچک انسانی از سلول‌های بنیادی، تحقیقات پزشکی ترمیمی و تولید داروهای این بخش را سرعت می‌بخشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان نوعی سیستم رباتیک ابداع کرده‌اند که به طور خودکار اندام‌های کوچک انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی تولید می‌کند. توانایی تولید این اندام‌ها در حجم بالا و با سرعت زیاد، استفاده از این اندام‌ها را در تحقیقات پایه و کشف داروها گسترش می‌دهد.

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن، این سیستم را در تولید اندامک‌های کلیه شامل نمونه‌هایی از بیماری‌های کلیوی مورد آزمایش قرار داده‌اند. این ربات‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که بتوانند اندامک‌های تولیدی را تجزیه و تحلیل کنند. این نوعی اسلحه مرموز جدید برای مبارزه علیه بیماری‌هاست.

محققان در روش‌های سنتی، برای رشد سلول‌ها برای تحقیقات زیست‌پزشکی خود، آنها را در صفحه‌های دو بعدی مسطح رشد می‌دادند که روش ساده‌ای است اما در سال‌های اخیر، موفق شده‌اند با رشد سلول‌های بنیادی به شکل پیچیده‌تری، ساختارهای سه‌بعدی را موسوم به اندام‌های کوچک یا اندامک‌ها را تولید کنند.

این اندامک‌ها، ابزارهای مناسبی برای تحقیقات زیست‌پزشکی به شمار می‌روند. قابلیت تولید آنها در حجم بالا، مهم‌ترین ویژگی‌ قابل توجهی است که محققان با فناوری جدید رباتیک به آن دست یافته‌اند. این نخستین باری است که محققان به طور خودکار موفق به تولید اندامک‌هایی از سلول‌های بنیادی شده‌اند.

در این تحقیق، ربات‌هایی که قابلیت حرکت در مایعات را دارند، سلول‌های بنیادی را در صفحه‌هایی قرار دادند که هر کدام از آنها بیش از 384 حفره داشتند و سپس طی 21 روز، از آنها برای تبدیل به اندامک‌های کلیه استفاده کردند. هر کدام از این حفره‌های کوچک از 10 یا تعداد بیشتری اندامک تشکیل می‌شد و هر صفحه حاوی هزاران اندامک بود. تولید این حجم بالا از اندامک‌ها تنها در 20 دقیقه انجام می‌شود.

محققان همچنین راهی برای گسترش تعداد سلول‌های عروق خونی در این اندامک‌ها یافتند تا بتوانند کلیه‌هایی شبیه‌تر از این اندامک‌ها تولید کنند. علاوه بر این، آنها از فناوری جدید برای تحقیق روی داروهایی استفاده کردند که برای بیماری‌های مؤثر باشند.

دیدگاه تان را بنویسید