انسان 700 هزار ساله در فیلیپین!

باستان‌شناسان با کشف جسد یک کرگدن قدیمی دریافتند که انسان‌ها حدود 700 هزار سال پیش در فیلیپین زندگی می‌کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان در تازه‌ترین تحقیقات خود روی جسد کرگدن کشف شده اعلام کرده‌اند که حیات انسان‌های نخستین در فیلیپین به حدود 700 هزار سال پیش و زمانی برمی‌گردد که آنها میل شدید به شکار کرگدن‌ها داشتند. صدها ابزار سنگی و استخوان‌های حیوانات شامل بخش‌هایی از اسکلت یک کرگدن در فیلیپین، نشانه‌هایی از حضور انسان‌های نخستین را در این منطقه آشکار می‌کند. 

باستان‌شناسان بر این اساس، سابقه حضور انسان را در این نقطه، به صدها هزار سال پیش نسبت داده‌اند. البته از آنجایی که تاکنون فسیلی به دست نیامده، دانشمندان دانشگاه کوئینزلند پیش‌بینی می‌کنند که انسان‌های نخستین در نزدیکی جزایر جنوب شرقی آسیا زیست می‌کردند. 

این اولین باری نیست که در جزیره «لوزون» به عنوان بزرگ‌ترین و شمالی‌تری جزیره فیلیپین فسیل‌هایی یافت می‌شوند و این‌بار نیز دانشمندان آمریکایی، استخوان‌های کرگدن و ابزارهای سنگی متعلق به دهه 1950 میلادی را کشف کرده‌اند. 

از این رو، باستان‌شناسان حدس می‌زنند که کلونی انسان‌ها در فیلیپین به اواسط دوره «پلیستوسن» بین 780 هزار تا 120 هزار سال پیش برمی‌گردد اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. این در حالی است که دانشمندان به لطف کشف استخوان پایی در غاری در شمال جزیره لوزون که متعلق به یکی از گونه‌های انسان‌های نخستین است، نزدیک‌ترین زمان حضور انسان‌های نخستین در فیلیپین در حدود 67 هزار سال پیش تخمین زده‌اند. 

محققان روی 13 قطعه از استخوان‌های کشف شده، آثاری از بریدگی پیدا کردند. دو عدد از استخوان‌ها در ظاهر شکسته بودند و یکی از آنها کاملا از بین رفته بود. گروه تحقیقاتی که در این منطقه مشغول حفاری بودند، بقایای سایر جانوران را نیز در کنار ابزارهای سنگی پیدا کردند که شامل فیل منقرض‌شده‌ای موسوم به «استگودون»، گوزن و چند بزمجه بود. 

آنها برای ارزیابی سن این استخوان‌ها، سن رسوبات مواد اطراف استخوان‌ها و نیز دندان کرگدن را ارزیابی کردند. موادمعدنی آتشفشانی اطراف، حداکثر یک میلیون سال سن داشتند. دندان‌ و رسوبات موجود نیز بر این اساس به حدود 700 هزار سال پیش برمی‌گشتند.

دیدگاه تان را بنویسید