گزارش جی پلاس/ اختراع جدید محققان؛

کنترل زبان بدن با سیستم مادون قرمز جدید!

دانشمندان با ساخت حسگرهای مادون قرمز جدید راهی برای کنترل و ارزیابی تعاملات اجتماعی ابداع کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ گروهی از محققان دانشگاه کمبریج و کالج دارتموث به تازگی سیستمی را برای استفاده از نور مادون قرمز ابداع کرده‌اند که از این طریق می‌توانند تعاملات چهره به چهره افراد را کنترل کنند. این فناوری درک دقیق‌تری از چگونگی ارتباطات فردی را در قالب اجتماع ایجاد می‌کند و می‌تواند اثربخشی آموزش روابط را افزایش دهد.

محققان نام این سیستم را Protractor (زاویه‌سنج) گذاشته‌اند و در آن از نور نامرئی برای اندازه‌گیری زوایا و فاصله بدن بین افراد استفاده می‌شود و به این وسیله نحوه به کارگیری زبان بدن را ثبت می‌کند.

مطالعات پیشین نشان داده بود که زبان بدن می‌تواند بسیاری از جوانب زندگی روزمره را از جمله مصاحبه‌های شغلی، مکالمات بین بیمار و پزشک و نیز پروژه‌های گروهی تحت تأثیر قرار دهد. هر سیستم زوایه‌سنج از مجموعه‌ای از جزئیات تعاملی تشکیل شده است که کنترل دقیق فاصله و جهت‌گیری نسبی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

توانایی استفاده از نور نامرئی به منظور تعیین نقش و رویکرد فردی در ساختارهای اجتماعی پیامدهای مهمی برای افراد و سازمان‌هایی دارد که به چگونگی برقراری رابطه بین افراد اهمیت می‌دهند. پیش از این، محققان زبان بدن را از طریق تهیه ویدئو، ضبط صدا و طرح پرسشنامه بررسی می‌کردند.

این روش‌های قدیمی در مقایسه با سیستم جدید نوری به دوربین‌های تهاجمی و زیرساخت‌های پیچیده نیاز داشتند که بار سنگینی را به کاربران تحمیل می‌کرد. اما این سیستم جدید تحول بزرگی نسبت به روش‌های قدیمی به شمار می‌رود. توانایی اندازه‌گیری فاصله بدن و زاویه نسبی افراد با یکدیگر هنگام برقراری ارتباط از طریق نور مادون قرمز مزایای زیادی در درک نقش زبان بدن به عنوان یک عامل مؤثر در تعاملات اجتماعی دارد.

سیستم زاویه‌سنج یک برچسب پوشیدنی با وزن سبک بوده که ظاهر آن شبیه کارت شناسایی است که با گیره با لباس آویزان می‌شود. این دستگاه تمام رفتار غیرکلامی افراد را با استفاده از نور مادون قرمز گرفته شده از دیودهای نوری اندازه‌گیری می‌کند. این فناوری نوری با طول موجی نزدیک به طول موجی که در کنترل از راه دور تلویزیون‌ها استفاده می‌شود، کار می‌کند.

محققن پیش از تابش نور مادون قرمز برای این واحد، فرکانس فراصوت و فرکانس رادیویی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. علاوه بر دقت کلی، از آنجایی که  نور مادون نمی‌تواند به جسم آدمی نفوذ کند، قادر است تعاملات چهره به چهره را به دقت اندازه‌گیری کند. نور مادون قرمز برای چشم انسان غیرقابل شناسایی است.

محققان الگوریتم‌هایی برای این دستگاه تعبیه کرده‌اند که حسگرهای درونی استفاده می‌کنند تا در غیاب نتایج ردیابی نوری، فعالیت داشته باشند. آنها با تنظیم نور ساطع شده از هر کدام از برچسب‌های زاویه‌سنج، برچسب‌های هویتی را کدگذاری می‌کنند و در نتیجه هر برچسب می‌تواند نشان دهد که کدامیک از افراد در تعاملات اجتماعی فعالیت داشته‌اند.

برای بالا بردن بهره‌وری انرژی، ما همچنان فرکانس سیگنال‌های نوری را بر اساس محتوای خاص تنظیم می‌کنیم. محققان برای مطالعه اثربخشی این فناوری، از برچسب‌های زاویه‌سنج برای ردیابی رفتار‌های غیرکلامی استفاده می‌کنند. این سیستم، نقش افراد را در تعاملات اجتماعی با دقت 85 درصدی ارزیابی می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید