گزارش جی‌ پلاس؛

ایمپلنت‌های "مغزخوان" ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیر و بنیانگذار شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا، قصد دارد ایمپلنت‌های ساخت کمپانی Neuralink را که قابلیت خواندن مغز دیگران را دارند، روی حیوانات آزمایش کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، کمپانی Neuralink ایلان ماسک ایمپلنت‌هایی را ابداع کرده است که توانایی منحصربه فردی را به مغز انسان می‌دهد و قدرت بشر را همگام با سیستم‌های هوش مصنوعی در آینده نگه می‌دارد.

هنوز اطلاعات کمی درباره این آزمایش در اختیار است اما چیزی که مشخص است، دانشمندان برای توسعه رابط‌های مغز و رایانه با پهنای باند فوق‌العاده بالا برای اتصال مغز انسان و کامپیوتر تلاش زیادی می‌کنند. کمپانی ایلان ماسک به دنبال ارتباط مغز انسان با رابط‌های ماشینی از طریق تولید دستگاه‌های میکرونی است.

ماسک معتقد است که تولید رابط‌های مغز و رایانه برای کمک به رقابت بشر با ربات‌های هوش مصنوعی در آینده حیاتی است. Neuralink به عنوان کمپانی مسئول در تحقیقات پزشکی در ژوئیه 2016 مورد تأیید قرار گرفت و ثبت رسمی شد و بیشترین فعالیت آن روی ساخت الکترودهای مغزی و کاشت آنها در مغز انسان‌هاست که ممکن است روزی بتوانند از طریق این الکترودها، افکار انسان‌های را آپلود و دانلود کنند.

این کمپانی قصد دارد به زودی از محصول جدیدی رونمایی کند که به افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی شدید که بر اثر اختلالاتی چون سکته و سرطان کمک می‌کند. این ایمپلنت‌های ساخته شده طی 4 سال آینده برای این گروه از بیماران کاربردی می‌شود اما کمپانی سازنده قول داده است که استفاده از این فناوری ماتریکسی طی 8 تا 10 سال آینده برای همه انسان‌های قابل استفاده خواهد شد.

دسته‌ای از مفاهیم در سر انسان وجود دارد که مغز باید آنها را در داده‌های کم‌حجمی در قالب کلام یا به صورت نوشته فشرده کند. اگر انسان دو رابط مغزی داشته باشد، می‌تواند ارتباط مفهومی مستقیم و غیرفشرده‌ای را با فرد دیگری برقرار کند. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی دولت آمریکا حدود 65 میلیون دلار روی این پروژه مطالعاتی سرمایه‌گذاری کرده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید