ورود خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی به ایران +سند

با توجه به اینکه در این بخشنامه جدید دولت، ایجاد ردیف تعرفه درج شده و فعلا خبری از ابلاغ درصد حسود قوق گمرکی و سود بازرگانی نیست، اما همین بازگشت نیز حاوی نکاتی است که به نظر می رسد دولت، بازگشت آنرا بهتر از حذف کامل این ردیف تعرفه می داند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش جی پلاس، بحران های ارزی در دولت گذشته و تاکیدات مسئولان ارشد نظام مبنی بر ضرورت ساماندهی ورود خودروهای لوکس به کشور سبب شد مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به محدود کردن واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی بگیرند.

با این حال، از همان زمان نیز کارشناسان معتقد بودند در نظر گرفتن حجم موتور، آن هم «2500 سی‌سی» به عنوان معیار واردات خودرو، چندان منطقی نیست و وزارت صنعت می ‌توانست معیارهای دیگری را برای ممنوعیت واردات در نظر بگیرد چراکه این اقدام همانند آن است که کت و شلوارهایی با سایز بالاتر از 55 را معیار پولدار بودن مصرف کننده آن بدانیم!

به گفته کارشناسان، وقتی دولت «حجم موتور 2500 سی‌سی» را معیار میزان مصرف سوخت مجاز برای واردات خودرو به کشور معرفی کرد، به ‌این معنی بود که هر خودرویی حجم موتوری 2500 سی‌ سی یا کمتر داشته باشد، لوکس نیست در حالی که در همین مدت خودرویی چون BMW I8 وارد ایران شد که جزء لوکس ترین خودروهای جهان است اما به علت موتور کم مصرف خود، توسط مسئولان دولتی لوکس شناخته نشد.
 

زمزمه های جدید از ورود خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی/ ابلاغیه مبهم دولت درباره «ایجاد ردیف تعرفه» +سند

 


اگرچه معیارهای «حجم موتور» و «مصرف سوخت» پیشتر هم در واردات خودرو لحاظ می ‌شدند، اما تنها جزئی از قانون واردات خودرو به حساب می‌آمدند نه همه آن و به نظر می رسد این نگاه کم کم در حال تغییر است چراکه بر اساس بخشنامه جدید دولت، تعرفه ورود خودروهای بالاتر از 2500 سی سی مجددا به کتاب مقررات صادرات و واردات بازگشته است.

طبق بخشنامه شماره 31536 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، اعلام شده است که حسب پیشنهاد وزارت صنعت و موافقت دولت، تغییراتی در اصطلاحات کتاب مقررات صادرات و واردات ایجاد خواهد شد که در ردیف 267 این تغییرات، از ایجاد تعرفه «ورود اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2500 سانتی متر مکعب و بالاتر » خبر داده شده است.

البته در این بخشنامه جدید دولت، صرفا ایجاد ردیف تعرفه درج شده و خبری از ابلاغ درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیست، اما همین بازگشت نیز حاوی نکاتی است که به نظر می رسد دولت، بازگشت آنرا بهتر از حذف کامل این ردیف تعرفه می داند.

 

دیدگاه تان را بنویسید