اولین تجربه رانندگی با DS5 سوغات خاص فرانسوی در ایران

خاص بودن در دنیای پر رقابت امروزی یک ویژگی بسیار مهم است و کمپانی های زیادی در تلاش هستند تا محصولات خود را متفاوت با سایر رقبا عرضه کنند، اما این تلاش در بسیاری موارد به تولیداتی فوق گران قیمت بدل می شود که تنها می تواند قشر خاصی از مشتریان را به خود جلب کند.

لینک کوتاه کپی شد

اما فلسفه مدیران کمپانی DS به گونه ای متفاوت است، تلفیق ظرافت و طراحی فرانسوی با ویژگی های مدرن مهندسی در دنیای خودرو کمتر دیده می شود و ارائه چنین معجونی از مهندسی و شکوه با قیمتی مناسب به عنوان یک اصل مهم در محصولات برند DS لحاظ شده است.
اما فارغ از تمام این تعریف و تمجید ها، سرانجام وقت آن رسیده تا اولین محصول DS را در خیابان های تهران آزمایش کنیم، جایی که بسیاری نام های بزرگ نیز به چالش کشیده می شوند.

طراحی ظاهری

DS5 اولین نمونه از سری محصولات دی اس برای بازار ایران به حساب می آید و طبیعتاً نحوه ارائه اولین محصول از اهمیت خاصی برای ادامه حیات یک کمپانی برخودار است. بنابراین DS5 را می توان نمونه ای از فلسفه برند دی اس برای متفاوت بودن نسبت به رقبا توصیف کرد.
طراحی متفاوت خودرو که تقریباً در هر زاویه ای هویداست در کنار ابعاد نسبتاً بزرگ و فرم خاص بدنه که مقایسه آن را نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار بسیار سخت می کند، شاهدی بر هوشمندی خالقان دی اس 5 در ارائه محصولی کاملا بی رقیب در بازار است.

 
با صرف نظر از کلاس بندی های رایج در جهان خودرو اگر بخواهیم اولین مواجه با طراحی DS5 را توصیف کنیم، باید از لغاتی مانند وزین و کشیده استفاده کرد.
طول بدنه به 4.5 متر می رسد که DS5 را در رده خودروهای سایز متوسط و خانوادگی قرار می دهد، اما نکته مهم فاصله محوری 2.7 متری است که باعث رفاه سرنشینان به خصوص در قسمت مربوط به فضای پای نفرات عقب می شود.
از نظر طراحی کلی بدنه نیز دی اس 5 ، تلفیقی از خودروهای استیشن و نسل جدید کوپه های استیشن (اصطلاحاً شوتینگ بریک) را ارائه می دهد و از این رو می توان گفت که DS5 شبیه هیچ خودرو دیگری در بازار کشورمان نیست.
عرضه اولیه این خودرو به سال 2011 باز می گردد ، اما جالب است بدانید که طرح اولیه DS5 در واقع به عنوان یکی از کانسپت های سیتروئن تحت عنوان Citroën C-SportLounge مربوط می شود که در سال 2005 معرفی شده بود. مجله تاپ گیر نیز در سال 2011 دی اس 5 را به عنوان خودرو خانوادگی سال معرفی کرد.
DS5 با این حساب خودرو کاملاً جدیدی نیست، اما با طراحی بسیار جالب خود برای مدت ها می تواند تاثیر گذاری خود را حفظ کند.

استفاده از قطعات کرومی متعدد در جای جای بدنه ، احساسی از لوکس بودن به سبک خودروهای کلاسیک را به بیننده منتقل می کند ، اما فرانسوی ها در این بخش هم دست به نوآوری زده اند.
برای مثال یک قطعه نسبتاً طویل کرومی وظیفه اتصال خط بصری از بالای چراغ های بزرگ جلو را به ستون های A بازی می کند.
در نمای جانبی قطعه کرومی بزرگ و طویل پایین درب ها بیش از سایر قطعات جلب توجه می کند و نمای عقب نیز با ترکیب شیشه نسبتاً کم ارتفاع ، خروجی های اگزوز ذوزنقه ای شکل و چراغ های نسبتاً بزرگ ، حال و هوایی اسپرت و هاچ بک مانند به خود گرفته است.

 
اما جالب ترین نکته در طراحی DS5 را باید ستون های A دوگانه این خودرو دانست ، در حالی که ستون درب مشابه خودروهای کلاسیک دهه 60 و هفتاد، حس و حالی نوستالژیک دارد ، یک ستون باریک اما محکم وظیفه اتصال درب موتور به سقف را بر عهده گرفته است و حد فاصل این دو ستون نیز یک شیشه کوچک جانبی قرار گرفته است.
به هرحال در دنیای که تمام خودروها کم و بیش به یکدیگر شبیه شده اند، DS5 طراحی خاصی دارد و می تواند تا مدت ها برای خریداران خود جالب توجه و خواستنی ظاهر شود و این مورد را باید در زمره ویژگی های مثبت DS5 برشمرد.

فضای داخلی و امکانات رفاهی

سیتروئن از دیرباز در ساخت خودروهای لوکس و کاربردی صاحب سبک بوده است، می توان پیشینه این ویژگی را در محصولات این کمپانی به ارائه اولین نسل DS در میانه دهه 60 میلادی نسبت داد.
بنابراین اصلا عجیب نیست که ماحصل این نگاه را حالا در DS5 ببینیم، خودرویی که بیش از هر مدل دیگری ، میراث دار دی اس کلاسیک است و از فلسفه خاص فرانسوی ها برای تلفیق امکانات و عملکرد بهره می برد.

 
توجه زیاد به جزییات ، یکی از مهمترین مشخصه های هر کالای لوکسی است، جنس نرم داشبود، ارگونومی فوق العاده دسترسی به ادوات داخلی ، طراحی متفاوت داشبورد و مجموعه پشت آمپر و کنسول سقفی مشابه هواپیماهای پیشرفته ، باعث تغییر فضای دی اس نسبت به سایر خودروهای موجود در خیابان می شوند.
آنهم در شرایطی که برخی خودروهای گران قیمت تر از DS5 نیز از منظر طراحی داخلی بسیار ساده و حتی نه چندان با کیفیت به نظر می رسند.
داشبورد از پلاستیک نرم و با کیفیت شکل گرفته است ، کیفیت چرم صندلی ها از بهترین های موجود در بازار و حتی قابل قیاس با خودروهای ایتالیایی است و در مجموع هیچ ضعف خاصی از نظر مسائل کیفی دیده نمی شود.

 
فضای سرنشینان عقب نیز به لطف فاصله محوری قابل توجه ، بسیار خوب است و حتی علیرغم حالت منحنی شکل سقف ، مشکلی در خصوص فضای سر شرنشینان عقب دیده نمی شود.
از امکانات شاخص DS5 نیز می توان به سامانه ورود بدون کلید ، استارت دکمه ای ، مجموعه حسگرهای فاصله سنج ، دوربین دنده عقب، کروز کنترل ، سقف پانوراما ، سانروف دو بخشی ، سیستم هشدار نقاط کور ، سامانه کمک به حرکت در سربالایی (ممانعت از عقب رفتن خودرو بر روی مسیر پرشیب) ، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه های خروجی برای سرنشینان عقب و صندلی برقی مجهز به حافظه برای راننده و انبوهی از سیستم های ایمنی و کیسه های هوا اشاره کرد.

مشخصات فنی
دی اس 5 در حدود 1500 کیلوگرم وزن دارد و با توجه به قدرت و گشتاور حدود 165 اسب بخاری و گشتاور 240 نیوتن متری پیشرانه توربو 1.6 لیتری (محصول مشترک PSA و BMW) باید این خودرو را نیز در زمره سایر خودروهای جدید مجهز به موتورهای توربو چهارسیلندر قرارداد که اخیراً به بازار کشورمان عرضه شده اند.

 
یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال نیرو این حجم از قدرت و گشتاور را به چرخ های جلو برعهده دارد، تعلیق مک فرسون برای چرخ های جلو و مولتی لینک برای چرخ های عقب نیز نوید بخش هندلینگ خوب این مدل هستند، جالب است بدانید که مهندسان DS با صرف نظر از مجموعه فنربندی مشهور هیدروپنوماتیک سیتروئن، مشغول طراحی یک سامانه فنربندی تطبق پذیر کاملا جدید و مستقل برای محصولات خود هستند که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد.
به هر حال DS5 با چنین آرایش فنی ای، کاراکتری نزدیک به خودروهای آلمانی را ارائه می دهد و از هندلینگ بهتری نسبت به بسیاری هم میهنان خود برخودار است. این مهم به خصوص به لظف حفظ سیستم فرمان هیدرولیکی حاصل شده است که احساس بهتری را نسبت به فرمان های برقی به راننده منتقل می کند.

تجربه رانندگی

با ورود به کابین DS5 ، خود را در فضایی راحت و بزرگ اما سرتاسر مشکی خواهید یافت، صندلی های جلو ارگونومی و راحتی قابل توجهی دارند و اصطلاحاً به صورت سه تکه (دارای قسمت مخصوص کشویی برای حمایت بیشتر از فضای خالی زیر زانو) طراحی شده اند.
بنابراین DS5 در زمینه رفاه سرنشینان به راحتی نمره کامل دریافت می کند اما نوبت به رانندگی با این فرانسوی پرمدعی فرا می رسد، در چند دقیقه نخست، عادت کردن به فرم متفاوت ستون های جلو کمی سخت است، اما به تدریج مزایای این روش نسبت به ستون های ضخیم برخی خودروهای جدید آشکار می شود.
در هنگام شتاب گیری به لطف ترکیب بنزین نامرغوب موجود در کشور و وجود توربو ، تاخیر محسوسی در واکنش به پدال گاز وجود دارد که البته پس از قرار دادن وضعیت گیربکس بر روی حالت اسپرت، با توجه به نگه داشتن دور موتور در دورهای بالا، تاخیر توربو رفع می شود و می توانید رانندگی لذت بخش تری را تجربه کنید. جالب است بدانید که کارشناسان DS پس از بررسی مشخصات بنزین ایران، در نهایت ترکیب بنزین معمولی و مکمل های اکتان را پیشنهاد کرده اند و از این رو مصرف بنزین سوپر را توصیه نمی کنند.
دی اس 5 به سیستم صوتی کار آمدی مجهز است و از این نظر رضایت بخش ظاهر می شود، اما برای افرادی که عاشق شنیدن صدای پیشرانه هستند هم این نوید وجود دارد که آوای موتور در DS5 کاملاً حذف نشده و حداقل در هنگام تخت کردن پدال گاز، به راحتی می توانید صدای سیستم صوتی را کم کرده و به فریاد نسبتاً خشمگین موتور لبخند بزنید.
البته از میان دو اگزوز تعبیه شده در سپر عقب ، در واقع تنها اگزوز سمت راست کارایی واقعی دارد و خروجی سمت چپ تنها به شکل نمادین در سپر عقب گنجانده شده است، بنابراین مطمئن باشید که با دستکاری اگزوز در جهت ایجاد صدای مصنوعی طرف نیستیم و آوای نه چندان بلند راه یافته به کابین، واقعا از موتور برمی خیزد.
 

همانطور که پیشتر گفته شد، DS5 از نظر مشخصات سیستم تعلیق ، ساختاری نزدیک به خودروهای آلمانی دارد و بنابراین هندلینگ خوب این خودرو در پیچ های سخت، کاملا با ثبات و قابل پیش بینی به نظر می رسد. با وجود مجموعه سامانه های ایمنی نظیر ABS ، ESP ، EBA و ASR از دست رفتن کنترل خودرو در سخت ترین پیچ ها نیز تقریباً محال است، بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که از خودرو لوکس خود انتظار رقابت های خیابانی دارید، می توانید در مسیر های پر پیچ و خم نیز روی قابلیت های DS5 حساب کنید.
در کنار تمامی این مزایا باید گفت که فنربندی DS5 با توجه به خندق های موجود در خیابان های تهران، چندان نرم نیست و در مواجه با برخی دست انداز ها تا حدی احساس کوبش را به خصوص به سرنشنیان عقب منتقل می کند که البته چندان آزار دهنده نیست اما با انتظاری که ممکن است از یک خودرو لوکس فرانسوی داشته باشید، متفاوت است.
در نهایت ذکر این نکته واجب است که شتاب و عملکرد پیشرانه 165 اسب بخاری توربو با توجه به سایر خودروهای موجود در بازار، برای رانندگی روزمره و استفاده خانوادگی در سفرهای برون شهری کفایت می کند، اما برای افراد تشنه قدرت و سرعت مسلما ًنمونه 200 اسب بخاری از همین پیشرانه، گزینه جذاب تری خواهد بود که البته فعلاً در بازار کشورمان ارائه نشده است و ظاهراً برنامه خاصی نیز برای عرضه این مدل وجود ندارد.

قیمت و شرایط بازار
 

در نهایت می توان گفت که با توجه به نبود رقیب مستقیمی در بازار، DS5 که این روزها با قیمت 208 میلیون تومان عرضه می شود، حد واسط مناسبی بین خودروهای کره ای و ژاپنی نه چندان پر امکانات با خودروهای گران قیمت آلمانی را ارائه می دهد.


از نظر خدمات پس از فروش نیز با توجه به گستردگی مراکز خدماتی آتی موتور و آرین موتور در بسیاری شهر های ایران، خریداران می توانند با خیال نسبتا آسوده ای به سراغDS بروند، این در حالیست که خودروهای میان رده دیگری مانند محصولات هوندا یا ولوو از نظر گستردگی مراکز خدماتی شرایط مطلوبی ندارند و ریسک خرید بیشتری را به مشتریان تحمیل می کنند..


با توجه به عرضه مدل های DS6 (کراس اوور) و سدان DS5 (با پسوند SL) در آینده، می توان شاهد رقابت مستقیم این برند فرانسوی با محصولات کیا، هیوندایی ، هوندا ، تویوتا و ولوو بود، اما DS5 در هر حال تافته ای جدا بافته است و می تواند گزینه مناسبی نسبت به خرید پر ریسک برخی خودروهای دست دوم آلمانی در بازه قیمتی 200 الی 250 میلیون تومان باشد.
 

دیدگاه تان را بنویسید