اولین تجربه رانندگی با ام وی ام X22؛ کراس اووری جذاب برای رانندگی درون شهری

چند سالیست که خودروسازان در سرتاسر جهان به ابداع کلاس های جدید بدنه روی آورده اند و معجون های شگفت انگیزی از شاسی بلند های کوپه، کراس اوور های سریع، سوپر اسپرت های مرتفع، هاچ بک های کراس و حتی خودروهای کوچک با فاصله محوری زیاد را راهی بازار کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ، کشورمان نیز علیرغم دور افتادن از تب و تاب بازارهای جهانی تا حدی تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته و برای مثال در طول یکسال گذشته شاهد عرضه چندین و چند مدل از هاچ بک های کراس (با ارتفاعی بیش از هاچ بک های معمولی) در بازار بوده ایم، اما داستان ام وی ام X22 تا حدی متفاوت است، چرا که این مدل کاملا جدید در واقع با گذر از مرحله هاچ بک های کراس به دنیای پر رقابت کراس اوور ها وارد شده است و قرار است نقش کوچکترین کراس اوور مدیران خودرو را در ایران بازی کند.

چند روز قبل فرصتی دست داد تا با دو نمونه دستی و اتوماتیک ام وی ام X22 به ارتفاعات اطراف تهران برویم و عملکرد این محصول تازه مدیران خودرو را در شرایط واقعی ترافیک، بزرگراه و جاده کوهستانی بسنجیم.

طراحی ظاهری

الحق و النصاف باید به طراحان چری دست مریزاد گفت که علیرغم محدودیت های موجود برای مهندسی یک خودرو تازه، اینچنین هوشمندانه دست به طراحی X22 زده اند. نمای جلو در یک کلام فوق العاده از کار در آمده است و کمتری کسی می تواند ایرادی به این بخش وارد کند، در نمای جانبی نیز ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین و رینگ های متفاوت و جدید در کنار بچه گلگیرهای مشکی رنگ تاثیر گذار هستند و خشونت کراس اوور مانندی را برایX22 به ارمغان می آوردند اما با رسیدن به نمای پشتی در میابید که زاویه ستون C، مدل چراغ های عقب و قطعه کروم رنگ افقی حد واسط آن ها، تا حدی به جذابیت خودرو لطمه زده و طراحان نتوانستند شاهکار بخش جلویی را در این نما تکرار کنند.

به هرحال طراحی ظاهری X22 در مجموع بسیار خوب انجام شده و اگر از نزدیک این خودرو را ببینید در خواهید یافت که به لطف ارتفاع بلند از سطح زمین، شبهات های کلی X22 با کراس اوور های دارای قابلیت های آفرودی، بسیار بیشتر از رقبای موجود در بازار است.

 

طراحی و فضای داخلی

ظاهرا ماجرای اشتراک طراحی کابین در خودروهای اروپایی، رفته رفته گریبان چینی ها را نیز گرفته است، همانطور که کمپانی های ثروتمند آلمانی ترجیح می دهند تا از طراحی یکسانی برای نمای داخلی محصولات خود استفاده کنند، کمپانی چری نیز طرح کابین X22 را با شباهت زیادی به ام وی ام X33 جدید ترسیم کرده است و به همین جهت در داخل کابین شاهد طرحی منطقی و ارگونومیک با زوایا و خطوطی کارآمد هستیم که البته از پلاستیک خشکی شکل گرفته است اما در مجموع کیفیت این پلاستیک خشک بسیار مناسب تر از خودرو خشنی مانند رنو ساندرو یا تندر ۹۰۰ به نظر می رسد.

شاید مهمترین نکته در فضای داخلی ام وی ام ایکس ۲۲ را باید در بخش پشت آمپر جستجو کرد، جایی که گویا چینی ها ناگهان تصمیم به نوآوری گرفته اند و عقربه های مربوط به سرعت سنج و دور سنج را در دو منتهی الیه مجموعه و به صورت قرینه طراحی کرده اند، نتیجه کار ساختار نسبتا زشت و کاملا عجیب و غریب پشت آمپر است که در زمان رانندگی نیز موجب سردرگمی راننده می شود، چرا که عقربه دور سنج به شکل پاد ساعتگرد بالا می رود و عقربه سرعت سنج حرکتی ساعت گرد دارد، شرایطی که باید به آن عادت کرد اما به هرحال نمی توان مجموعه پشت آمپر جذاب یا حتی زیبا دانست.

از حیث فضای داخلی نیز می توان گفت که X22 راحتی نسبی چهار سرنشین را تامین می کند هرچند پشتی صندلی های عقب کمی ناراحت به نظر می رسند اما مهمترین نقطه ضعف فضای داخلی گریبان سرنشین پنجم (نفر وسط صندلی عقب) را می گیرد که با کمبود فضا و ناراحت بودن تکیه گاه صندلی مواجه می شود و در سفرهای طولانی اوقات چندان خوشی را تجربه نخواهد کرد، به هرحال X22 خودرویی نسبتا جمع و جور است و نباید از آن توقع یک کراس اوور بزرگ را داشته باشید، هرچند با توجه به ظرفیت بار ۴۲۰ لیتری و امکان تا کردن صندلی های ردیف دوم، حمل بار های بزرگ و حجیم با ام وی ام X22 با وجود ۲ سرنشین نیز ممکن است.

از دیگر آپشن های جالب و امکانات رفاهی ام وی ام X22 می توان به سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی با تنظیمات دستی و روکش چرمی، کامیپوتر سفری، مانیتور ۸ اینچی، دوربین دنده عقب و کروز کنترل برای هر دو مدل دستی و اتوماتیک اشاره کرد که در نوع خود جالب به نظر می رسد.

مشخصات فنی؛ خداحافظ CVT

این روزها موتورهای ۱.۵ لیتری به جزئی جدا نشدنی از خودروهای کوچک چینی مبدل شده اند و تقریبا تمامی خودروهای چینی جمع و جوری که اخیرا معرفی شده اند به چنین موتورهایی با قدرت خروجی ۱۰۵ الی ۱۰۷ اسب بخار مجهزند و ام وی ام X22 قصه ما نیز از این ماجرا مستثنی نیست.

نسخه دنده دستی از نظر مشخصات فنی موتور و گیربکس با برادر کم ارتفاع خود (ام وی ام ۳۱۵) مشابهت کامل دارد اما نسخه اتوماتیک به یک گیربکس ۴ سرعته فاقد قابلیت تعویض دستی و موتور ۱.۵ لیتری بهبود یافته (نسبت به مدل دستی) مجهز است که البته قدرت و مشخصات فنی یکسانی را ارائه می دهد.

تغییر رویکرد مهندسان چینی از گیربکس های بی حس و حال CVT به سمت استفاده از تکنولوژی رایج گیربکس های خودکار می تواند امری مثبت تلقی شود، هرچند باید منتظر ماند و دید که این رویه در سایر محصولات چری نیز ادامه پیدا می کند یا خیر.

به هرحال حالت رانندگی اقتصادی (ECO) و SPORT مانند سایر خودروهای جدید ام وی ام و چری برای مدل اتوماتیک تعریف شده اند و جالب آنکه فاصله محوری X22 کمی از X33 نیز بیشتر است. فارغ از این مسئله X22 از نظر ارتفاع از سطح زمین نیز یکی از بلند مرتبه ترین کراس اوور های ارزان قیمت بازار به حساب می آید و از این حیث به راحتی با کراس اوور های شناخته شده ای نظیر رنو کپچر یا پژو ۲۰۰۸ رقابت می کند.

البته X22 مانند اکثر دیگر خودروهای چینی به فنربندی ساده ای مجهز است که به خصوص در محور عقب شامل محور میله پیچشی غیر مستقل می شود و طبیعتا با توجه به قدرت ۱۰۵ اسب بخاری پیشرانه و انتقال تمامی نیرو به چرخ های جلو نمی توان انتظاری در حد و اندازه کراس اوور های چهارچرخ متحرک از این خودرو داشت.

تجربه رانندگی با ام وی ام X22

 

در اولین مواجه با این ام وی ام جدید درخواهید یافت که با خودرویی مرتفع مواجهید که شاید از برخی جهات چندان فاصله ای با شاسی بلند های درست و حسابی هم نداشته باشد، به همین دلیل بعید نیست که برخی خریداران تصمیم بگیرند تا با نصب رکاب های جانبی، پروسه سوار و پیاده شدن به این کراس اوور جمع و جور را تسهیل کنند.

به هرحال پس از نشستن پشت فرمان واقعا احساس می کنید که از نظر ارتفاع و زاویه دید پشت فرمان یک خودرو بلند قامت قرار گرفته اید و این احساس احتمالا برای بسیاری از خریدارانی که از تسلط داشتن در زمان رانندگی لذت می برند، مسرت بخش خواهد بود، اما معمولا کار دنیا به این شکل است که برای هر لذتی باید بهایی پرداخت و تاوان این لذت بلند مرتبه سواری، در زمان رسیدن به اولین پیچ خود را نشان می دهد.

ام وی ام X22 خودرو ناپایداری نیست و مهندسان چینی فنربندی را به شکل هوشمندانه ای تنظیم کرده اند تا حرکات عرضی خودرو به حداقل ممکن کاهش یابد اما می توان تصور کرد که آمیزه از فنربندی ساده، ارتفاع زیاد و وجود انواع موج و ناهمواری در جاده های کشورمان می تواند چه احساسی را به راننده منتقل کند.

در واقع فرمان ام وی ام X22 مانند سایر خودروهای چینی حس دقیقی را از فشار وارده بر چرخ ها به راننده منتقل نمی کند و زیاده روی راننده در اعمال فشار بر خودرو با توجه به عدم وجود ESP می تواند کمی دردسر ساز شود. از این رو توصیه می کنیم که در هنگام رانندگی با ام وی ام X2222 کمی محتاط باشید و به خصوص از مانورهای ناگهانی و وارد کردن شوک های ضربه ای به فرمان خودداری کنید.

فارغ از این موضوع، عملکرد ترمزها تقریبا بی نقص است و واکنش های گیربکس اتوماتیک نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز نیز مناسب به نظر می رسد، طبق معمول اکثر خودروهای چینی، ضرایب دنده برای کاستن از مصرف سوخت کمی سبک و بلند در نظر گرفته شده اند و این رویه به خصوص با توجه به چهار دنده بودن گیربکس اتوماتیک باعث می شود که در پروسه معکوس دهی، فشار زیادی به موتور وارد شود.

برای مثال در شرایطی که در سرعت حدود ۸۰ کیلومتر گیربکس در دنده چهارم باعث کاهش دور موتور به زیر ۲۰۰۰ RPM شده است، با فشردن پدال گاز شاهد دو معکوس سنگین و افزایش دور موتور به بیش از ۴۵۰۰ RPM خواهیم بود که با فریاد موتور همراه است. البته این وضعیت در صورت رانندگی با حالت اسپرت کمی تقلیل می شود چرا که گیربکس کمی بیشتر در دنده های سنگین باقی می ماند.

با این اوصاف نباید توقع شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۵ ثانیه را از ام وی ام X22 داشته باشید، حتی مدل دنده دستی هم در گذر از مسرهای پرشیب چندان چابک به نظر نمی آید و گاهی باید همزمان با فشردن پدال گاز تا انتها به این مسئله فکر کنید که رفتن به دنده یک لازم است یا نه. مسلما در صورت وجود بار و مسافر و سنگین شدن خودرو ممکن است این شرایط تشدید شود و چاره ای نداشته باشید جز آنکه بخش زیادی از مسیر سربالایی کوهستانی را در دنده ۱ طی کنید.

البته نباید تصور کرد که سایر خودروهای هم قیمت ام وی ام X22 از نظر شتاب و کشش گزینه های چابک تری هستند، در واقع با توجه به ذات شهری این خودروها، مهندسان بر کاستن از مصرف سوخت تمرکز داشته اند و با در نظر گرفتن پیشرانه های ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری که همگی در محدوده ۱۰۰ الی ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند، شتاب و عملکرد تا حدی قربانی مصرف سوخت، کاهش آلودگی و ویژگی های اقتصادی شده است.

در عین حال اگر تصمیم به استفاده نرمال از خودرویی مانند ام وی ام X22 داشته باشید، می توانید با خیال راحت به جنگ سرعت گیر ها و گودال های خیابان ها بروید و مطمئن باشید که با توجه به ارتفاع ۱۸.۶ سانتی متری، کف این خودرو به جایی گیر نمی کند. همچنین دید خوب و تسلط به زاویای بدنه، نرمی فرمان، مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر (براساس ادعای سازنده) و فنربندی مقاوم در کنار گیربکس گوش به فرمان اتوماتیک، از جمله مواردی هستند که رانندگی با X22 را در ترافیک و مسیرهای شهری تسهیل می کنند.

مشتریان هدف

 

می توان در یک توضیح کوتاه گفت که X22 خودرو جذاب و مناسبی برای خانواده های جوان یا افرادی است که به خودرویی درون شهری نیاز دارند اما در عین حال از ارتفاع سواری و مشخصات ظاهری یک کراس اوور مدرن نیز لذت می برند. در واقع چنین دسته ای از مشتریان در سال های اخیر به لطف زندگی شهر و فراگیر شدن تب خرید خودروهای شاسی بلند در اکثر کشورهای جهان شکل گرفته اند و به همین دلیل نیز حتی خودروسازان بین المللی مانند مرسدس بنز، ب ام و و هیوندای به ساخت مدل هایی نظیر مرسدس GLA، ب ام و X2 و هیوندای کرتا روی آورده اند تا سلیقه این مشتریان را سیراب کنند، از این رو به نظر می رسد که با توجه به جمعیت جوان کشورمان، شرایط اقتصادی و در دسترس نبودن خودروهای مطرح نام برده شده، راه برای موفقیت خودروییی مانند ام وی ام X22 باز باشد تا نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب کند.

قیمت و شرایط بازار

مدیران خودرو هنوز به شکل رسمی قیمتی برای ام وی ام X22 اعلام نکرده است، اما با توجه به قیمت حدودا ۴۶ میلیونی مدل ۳۱۵ اسپرت و قیمت حدود ۷۶ میلیونی مدل X33S می تواند حدس زد که ام وی ام X22 نیز در حد فاصله این دو خودرو و در محدوده ۵۵ الی ۶۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. با این حساب از حیث قیمت گذاری می توان شاهد رقابت مستقیم X22 با خودروهایی مانند چانگان CS35، لیفان X60 و ساندرو استپ وی بود. با این حساب با توجه به مشخصات فنی و طراحی ظاهری زیبای X22، شانس این مدل برای تصاحب بازار و غلبه بر سایر خودروهای هم وطنش بسیار چشمگیر به نظر می رسد.

منبع: خودروبانک

دیدگاه تان را بنویسید