جماران؛

بررسى تفاوت مغز مردان و زنان توسط هوش مصنوعی

مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه استنفورد انجام شد به این نتیجه رسید که بین مغز مردان و زنان در نواحی مسئول رویاپردازی، حافظه و تصمیم‌گیری تفاوت‌هایی وجود دارد.

حجم ویدیو: 22.63M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از  وب سایت Psychology Today، مدت ها پیش، محققان دریافتند که در واقع هیچ تفاوتی در میانگین هوش بین مردان و زنان وجود ندارد، اما زنان بیشتر از مردان از اضطراب و افسردگی رنج می برند و برعکس، مردان بیشتر از مردان زنان از اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی رنج می برند.

سؤالاتی مطرح شد: آیا این تفاوت‌ها بین زن و مرد نتیجه تفاوت‌های اجتماعی است؟ یا آیا آنها منعکس کننده برخی تفاوت های اساسی در نوروآناتومی هستند؟

اما محققان دانشگاه استنفورد از روش های هوش مصنوعی برای بررسی فعالیت مغزی نزدیک به 1500 جوان بین 20 تا 35 سال استفاده کردند.

دانشمندان علوم اعصاب سال ها پیش کشف کردند که مغز هر انسان با "اثر انگشت" فعالیت مغز در هنگام استراحت مشخص می شود.

دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد از تکنیک های هوش مصنوعی داده های بزرگ برای تعیین اثر انگشت هر یک از این 1500 مرد جوان استفاده کردند و سپس زنان را با مردان مقایسه کردند. طبق وب سایت Psychology Today، برای فهمیدن اینکه آیا زنان با مردان تفاوت دارند یا اینکه آیا همپوشانی وجود دارد یا خیر، نتایج "تعجب آور" بود.

بر اساس این مطالعه، اثر انگشت فعالیت مغز زنانه کاملاً با اثر انگشت مردانه در حالت استراحت متفاوت است، که نشان می‌دهد آنچه در مغز زنان اتفاق می‌افتد به طور قابل‌توجهی با آنچه در مغز مردان اتفاق می‌افتد متفاوت است، زیرا تفاوت‌هایی در نواحی مسئول رویاپردازی، حافظه وجود دارد.

وینود منون، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در این باره گفت: انگیزه اصلی این مطالعه این است که رابطه جنسی در رشد مغز انسان، در پیری، و در پیدایش اختلالات روانی و عصبی نقش مهمی دارد. دانشگاه استنفورد «به عنوان مثال، اوتیسم در مردان شایع تر است، در حالی که افسردگی در زنان شایع تر است.

محققان به این نتیجه رسیدند که شکست مطالعات قبلی برای اثبات چنین اثرات بزرگی به دلیل «الگوریتم‌های ضعیف‌تر» مورد استفاده در تحقیقات قبلی است. آنها به این نتیجه رسیدند که یافته های آنها قانع کننده ترین و ارائه شواهد قابل تعمیم تا به امروز است که به شدت تفاوت های جنسی را در سازمان عملکردی مغز انسان نشان می دهد.

این وب سایت گفت که اکثر رسانه های جریان اصلی نسبت به هر چیزی که مربوط به تفاوت های مبتنی بر مغز بین زنان و مردان باشد، محتاط هستند، زیرا بسیاری از ما نگران این هستیم که هر ادعایی درباره تفاوت منجر به ادعای توانایی شود، زیرا اگر مغز مردان با مغز زنان متفاوت باشد، آیا این به این معنی است که مردان در برخی چیزها بهتر خواهند بود و زنان در برخی چیزها بهتر خواهند بود؟

این وب سایت اشاره کرد که «متفاوت» لزوماً به معنای «بهتر» نیست، زیرا سیب و پرتقال متفاوت هستند، این بدان معنا نیست که سیب بهتر از پرتقال است. زن و مرد با هم فرق کرده اند و این به این معنا نیست که زن از مرد بهتر است یا برعکس، اما اگر تفاوت ها را نادیده بگیریم ممکن است به زن و مرد آسیب برسانیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید