تصویر شگفت‌انگیز مریخ‌نورد ناسا از لکه های خورشیدی

مریخ‌نورد استقامت از لکه‌های خورشیدی بزرگی که به سمت زمین در چرخشند تصویربرداری کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایسنا نوشت: مریخ‌نورد استقامت ناسا نگاهی گذرا به یک بخش جالب از خورشید انداخته است که هنوز از زمین قابل مشاهده نیست. مریخ‌نورد استقامت روزانه با دوربین مست‌کم-زد(Mastcam-Z) خود از خورشید عکس می‌گیرد تا میزان گرد و غبار موجود در جو مریخ را بسنجد. چنین تلاشی به ثبت تصویر یک لکه‌ی بزرگ خورشیدی را اواخر هفته‌ی گذشته در حال گذر از روی صفحه‌ی خورشیدی انجامید.

از آنجایی که مریخ بر فراز سمت دور خورشید در حال چرخش است، استقامت می‌تواند لکه‌های نزدیک به خورشید را بیش از یک هفته قبل از ما ببیند. این را یک هشدار زودتر از موعد در نظر بگیرید: یک لکه‌ی خورشیدی بزرگ در راه است.

لکه‌های خورشیدی نواحی نسبتا تاریک و خنکی هستند که میدان مغناطیسی خورشید در آنها بسیار قوی است. این لکه‌ها معمولا به‌عنوان سکوی پرتاب برای شراره‌های خورشیدی و خروج جرم تاجی(CMEs) عمل می‌کنند، به همین دلیل است که به آن‌ها «مناطق فعال» نیز می‌گویند.

شراره‌های خورشیدی و خروج جرم‌های تاجی که به زمین برخورد می‌کنند می‌توانند ناوبری ماهواره‌ای را تحت تاثیر قرار دهند و شبکه‌های برق را مختل کنند، بنابراین ردیابی حرکت لکه‌های خورشیدی بیش از یک موضوع علمی جالب، اهمیت دارد.

«Sungazing» یک چراغ جانبی در استقامت است. البته وظایف اصلی این مریخ‌نورد جستجو برای یافتن شواهدی از حیات در مریخ و جمع‌آوری ده‌ها نمونه است که طی یک دهه‌ی آینده توسط کمپین مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده می‌شوند.

استقامت در حال بررسی کف دهانه جیزرو مریخ است که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه‌ی بزرگ و یک دلتای رودخانه‌ای بود. این مریخ‌نورد با اندازه‌ای مشابه یک ماشین در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ همراه با بالگرد نبوغ(Ingenuity) در دهانه‌ی ۲۸ مایلی(۴۵ کیلومتری) جیزرو فرود آمد.

نبوغ که برای نمایش فناوری‌های جدید طراحی شده بود، بسیار فراتر از انتظارات پیش رفته است. اکنون این بالگرد به عنوان پیشاهنگ برای تیم استقامت عمل می‌کند و ۵۵ پرواز در سیاره سرخ به انجام رسانده است.

دیدگاه تان را بنویسید