استفاده از کپسول اسپیس ایکس برای نجات فضانوردان؟

طبق گزارشی جدید احتمال دارد ناسا از یک فضاپیمای متعلق به شرکت اسپیس ایکس برای نجات ۳ سرنشین ایستگاه فضایی استفاده کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، کپسول سایوزی که به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده در ۱۵ دسامبر با نشتی مایع خنک کننده روبرو شد.

مهر نوشت، پس از آن روسیه اعلام کرد در ماه ژانویه درباره ایمن بودن فرایند بازگرداندن فضانوردان به زمین همراه این کپسول تصمیم می گیرد.

در صورتیکه به یک کپسول نجات نیاز باشد، فضاپیما در ماه فوریه و۲ تا ۳ هفته قبل از زمان از پیش تعیین شده برای بازگرداندن فضانوردان به زمین به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می شود.

اکنون به نظر می رسد ناسا تصمیم دارد در صورتیکه این گزینه ها کارآمد نباشند با کمک یک کپسول اسپیس ایکس (تنها شرکتی که از خاک آمریکا فضانوردان را به فضا می برد) خدمه مذکور را به زمین برگرداند.

ساندرا جونز سخنگوی ناسا در بیانیه ای برای خبرگزاری رویترز در این باره اعلام کرد: ما از اسپیس ایکس چند سوال درباره قابلیت شان برای بازگردندان خدمه اضافی به زمین پرسیده ایم، اما هم اکنون روی این گزینه تمرکز نکرده ایم.

ناسا در بیانیه خود مشخص نکرده آیا اسپیس ایکس می تواند یک کپسول دراگون پشتیبان برای بازگرداندن فضانوردان به زمین به کار گیرد یا در کپسول دراگونی که هم اکنون کنار ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفته، صندلی های بیشتری به فضانوردان مذکور اختصاص می دهد.

البته تمام صندلی های این کپسول پر هستند و فضاپیما قرار است خدمه ماموریت کرو۵ از جمله نیکول مان، جاش کاسادا، کیوچی واکاتا و آنا کیکیکنا را در اوایل ۲۰۲۳ میلادی به زمین برگرداند.

خدمه ای که از کپسول سایوز MS-22 آسیب دیده استفاده می کردند، سرگی پوکوپیف، دیمیتری پتلین و فرانک روبیو بودند.

دلیل نشتی این کپسول هنوز مشخص نشده اما ممکن است به دلیل برخورد زباله های فضایی یا شهاب سنگ ریز غیرقابل ردیابی به وجود آمده باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید