ساخت نرم ربات ارزان و سریع با الهام از گیره مو

برای کارآمدی یک نرم ربات، ابزار مذکور باید ساده، سبک، کم مصرف و سریع باشد. در همین راستا به تازگی مکانیسمی توسعه یافته که همین ویژگی ها را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، اگر تا به حال از گیره مو استفاده کرده باشید، متوجه شده اید که می توان آن را بین دو وضعیت ثابت باز و بسته کرد. اکنون گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا با الهام از این قابلیت «مکانیسم گیره مو»(HCM) را ابداع کرده اند.

نمونه اولیه این دستگاه به تازگی ساخته شده و شامل یک نوار از پیش تنیده شده از جنس پلاستیک نیمه سخت با یک «سروو موتور الکتریکی» ساده در پایه آن است. هربار که سروو مقدار کمی فشار به پلاستیک وارد می کند، کل نوار واکنش نشان داده و از یک وضعیت ثابت به وضعیت دیگری تغییر می کند و در نتیجه نیروی به کار رفته نیز بیشتر می شود.

چنین تنظیماتی نه تنها از مقدار کمی برق برای ایجاد حرکات سریع تر استفاده می کند بلکه سبب می شود چهارچوب ربات هنگام ایجاد پیش رانش سریع تر حرکت کند. در نتیجه ربات از لحاظ مکانیکی پیچیدگی کمتری دارد، ارزان تر ساخته می شود و سبک تر خواهد بود.

محققان برای تست این فناوری یک ماهی رباتیک شناگر ابداع کردند که از یک سروو HCM برای تکان دادن دمش استفاده می کند و همچنین یک ربات چهار پا نیز ابداع شد که با استفاده از دو سروو HCM روی سطح صاف به سرعت حرکت می کند.

ماهی رباتیک توانست با سرعت ۴۳۵ میلیمتر بر ثانیه شنا کند و سرعت ربات چهارپا نیز به ۳۱۳ میلیمتر بر ثانیه رسید. به گفته محققان چنین سرعت هایی بسیار بالاتر از رکوردهایی است که برای نرم ربات هایی با بدنه کوچک ساخته شده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید