ماهواره "کپستون" ناسا به مدار ماه رسید

تاسواره کپستون ناسا به مقصد خود در مدار ماه رسید و رسیدن به این هدف، بشر را یک قدم به ساخت ایستگاه فضایی در مدار ماه نزدیک‌تر می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیجیتال‌ترندز، اگرچه این تاسواره لحظات پرتنشی را در مسیر رسیدن به ماه پشت سر گذاشته اما اکنون ناسا تایید کرده که تاسواره کپستون اولین مانور قرار گرفتن در مدار ماه را با موفقیت به پایان رسانده است.

ایسنا نوشت؛ این دستاورد، ناسا را ‌یک قدم دیگر به پرتاب ایستگاه فضایی قمری دروازه ماه(Gateway) نزدیک‌تر می‌کند که قرار است به عنوان پایگاهی برای ماموریت‌های سرنشین‌دار و همچنین اقامتگاه موقتی برای فرود فضانوردان بر سطح ماه عمل کند.

بیل نلسون(Bill Nelson)، رئیس ناسا روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که کپستون ناسا به مدار خود در ماه رسید و اولین مانور تنظیم مدار را نیز به پایان رساند. این فضاپیما طی چند روز آینده به اصلاح مدار خود ادامه خواهد داد و مداری را که برای پایگاه قمری دروازه ناسا در نظر گرفته شده آزمایش خواهد کرد.

خبر بزرگ! کپستون ناسا به مدار خود در ماه رسید و اولین مانور ورود به مدار را کامل کرد!

این فضاپیما به اصلاح مسیر خود طی روزهای آینده ادامه می‌دهد و مدار برنامه‌ریزی شده برای ایستگاه فضایی دروازه‌ماه را آزمایش خواهد کرد.

تاسواره کپستون با نام کامل «آزمایش ناوبری و عملیات فناوری سامانه موقعیت‌یاب خودکار مدار ماه» اولین ماهواره‌ای خواهد بود که مدار پیشنهادی برای ایستگاه فضایی دروازه ماه را آزمایش می‌کند. این تاسیسات نقشی کلیدی در برنامه آرتمیس آژانس فضایی آمریکا ایفا خواهد کرد.

تیم عملیات ماموریت کپستون تایید کردند که این ماهواره روز یکشنبه در ساعت ۱۹:۳۹ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴:۰۹ بامداد دوشنبه به وقت تهران)، پیشران‌های خود را برای قرار گرفتن در مدار ماه روشن کرد. این ماهواره کوچک اکنون در مداری خاص موسوم به "Near-Rectilinear Halo Orbit" به اختصار "NRHO" قرار گرفته است. این همان مداری است که توسط ایستگاه فضایی دروازه ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا اعلام کرده که طی پنج روز آینده، کپستون دو مانور اصلاح مسیر دیگر انجام خواهد داد، پس از آن، محققان داده‌ها را برای تایید اینکه آیا کپستون در مدار "NRHO" باقی می‌ماند یا خیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد. این کار به ناسا کمک می‌کند تا برای استقرار ایستگاه فضایی قمری خود طی چند سال آینده برنامه‌ریزی کند.

این خبر خوب همزمان با خبر آمادگی ناسا برای انجام اولین پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) به ماه به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ۱ منتشر شد.

طرحی مفهومی از ایستگاه فضایی دروازه ماه

موشک سامانه پرتاب فضایی یک فضاپیمای بدون سرنشین  اوریون را به سمت نزدیکترین همسایه آسمانی ما هدایت می‌کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت آزمایشی، آرتمیس ۲ مسیر مشابهی را با سرنشین طی خواهد کرد. پس از آن، آرتمیس ۳ تلاش می‌کند تا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را به سطح ماه برساند و هر دو فضانورد در طول یک ماموریت تاریخی که ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ انجام شود، از ایستگاه فضایی دروازه ماه به عنوان یک نقطه توقف استفاده خواهند کرد.

ناسا قصد دارد پایگاهی بر روی سطح ماه بسازد که در آن فضانوردان بتوانند برای مدت طولانی به زندگی و کار بپردازند و ایستگاه فضایی دروازه ماه به عنوان یک رابط حیاتی بین ماه و زمین عمل کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید