تلاش ناسا و اسپیس ایکس برای تقویت هابل به مداری بالاتر

ناسا توافق نامه‌ای با اسپیس ایکس امضا کرده است تا امکان استفاده از خدمه تجاری برای بالا بردن مدار هابل و افزایش طول عمر آن را آزمایش کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تلسکوپ فضایی هابل در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد که از آن زمان تاکنون نما‌های پیشگامانه‌ای از کیهان ارائه می‌دهد. تلسکوپ وب تازه راه اندازی شده بسیار عالی است و همه چیز دارد، اما هابل پدر تلسکوپ‌های فضایی است. این تلسکوپ قدیمی قرار است تا پایان دهه بازنشسته شود، مگر این که فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس بتواند به آن کمک کند.

به عنوان بخشی از توافق اخیر، ناسا و اسپیس ایکس یک مطالعه مشترک را انجام خواهند داد تا هابل را به ارتفاع اولیه ۳۷۳ مایلی (۶۰۰ کیلومتری) برسانند و به آن اجازه دهند تا چند سال دیگر عملیاتی بماند. اسپیس ایکس یک خدمه تجاری را روی کپسول دراگون خود برای سرویس دهی به تلسکوپ می‌فرستد.

توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره ماموریت علمی ناسا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «به دلیل ارزش فوق‌العاده‌ای که این دارایی تحقیقاتی برای ما و دیگران دارد، کاملا مناسب است که به این موضوع نگاه کنیم. ما همیشه به ایده‌های احمقانه نگاه می‌کنیم، این کاری است که باید انجام دهیم.»

اگرچه هابل امروز از سلامت خوبی برخوردار است؛ اما کشش اتمسفر در نهایت باعث می‌شود که در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۳۰ دوباره وارد جو زمین شود. ارتفاع مداری هابل از سال ۲۰۰۹ حدود ۱۸ مایل (۳۰ کیلومتر) کاهش یافته است. مدت این مطالعه حدود شش ماه طول می‌کشد و اسپیس ایکس توانایی دراگون را برای قرار ملاقات با هابل و لنگر انداختن با تلسکوپ مطالعه خواهد کرد.

جسیکا جنسن، معاون عملیات مشتری و ادغام در اسپیس ایکس در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما همه گزینه‌های مختلف را بررسی خواهیم کرد. به گفته جنسن، این مطالعه می‌تواند نتیجه بگیرد که ماموریت خدماتی نیازی به خدمه ندارد و فقط از فضاپیما برای بالا بردن مدار هابل استفاده می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید