جراحی های پیچیده مغز با کمک مار رباتیک

گروهی از محققان به رهبر جسیکا برگنر-کارز مدیر آزمایشگاه کانتینوم رباتیکز در دانشگاه تورنتو مشغول ساخت ربات هایی باریک و انعطاف پذیر با قابلیت طولانی ترشدن هستند که در پزشکی کاربرد دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، پزشکان می توانند با کمک ربات های مذکور به نقاط صعب العبور داخل بدن دسترسی یابند و جان افراد را نجات دهند.

مهر نوشت؛ محققان در بیانیه مربوط به این پژوهش نوشته اند: یک جراح اعصاب و روان را در نظر بگیرد که باید تومور مغزی را از بدن بیمار خارج کند. او با استفاده از ابزارهای جراحی معمولی یک مسیر مستقیم در مغز را طی می کند تا به تومور برسد که طی آن ریسک آسیب رسانی به بافت های حیاتی نیز وجود دارد.

برگنر کارز امیدوار است در آینده یکی از ربات های مشابه مار او با راهبری جراح بتواند این جراحی را طوری انجام دهد که از کنار بافت های حیاتی گذر کند و به نقطه دقیق تومر برسد. به این ترتیب می توان تومورهای مغزی که قبلا قابل جراحی به نظر نمی رسیدند را برداشت و جراحی کرد.

این گروه از محققان همچنین مشغول بررسی اشکال نوینی از مارهای رباتیک هستند قابلیت امتداد و مهارت بیشتری دارند.

یکی از نمونه ربات های جدید با الهام از اریگامی ساخته شده است. به عبارت دیگر این ربات بسیار سبک است و طول آن ۱۰ برابر بیشتر از نمونه های قبل امتداد می یابد. به همین دلیل برای عملیات های نجات و جستجو ایده آل است.

 

دیدگاه تان را بنویسید