تشخیص سریع‌ بیماری با کمک کامپیوتر کووید-۱۹

پژوهشگران انگلیسی، نوعی نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند کووید-۱۹ را با دقت بالایی تشخیص دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از وب‌سایت رسمی "دانشگاه لستر"(University of Leicester) انگلستان، پژوهشگران موفق شده‌اند یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کنند که می‌تواند کووید-۱۹ را تشخیص دهد.

ایسنا نوشت؛ این نرم‌افزار، تصاویر ثبت‌شده با سی‌تی‌اسکن را مورد بررسی قرار می‌دهد و از الگوریتم‌های یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا بیماری را به دقت تشخیص دهد. این نرم‌افزار با دقت ۹۷.۸۶ درصد، در حال حاضر موفق‌ترین ابزار تشخیصی کووید-۱۹ در جهان به شمار می‌رود.

تشخیص کووید-۱۹ در حال حاضر براساس آزمایش "نوکلئیک اسید"(Nucleic acid) یا آزمایش‌های "واکنش زنجیره‌ای پلیمراز"(PCR) صورت می‌گیرد که معمولا شناخته‌شده هستند. این آزمایش‌ها می‌توانند نتایج منفی کاذب را ارائه دهند و همچنین، نتایج آنها می‌توانند تحت تأثیر "هیستِرِزیس"(Hysteresis) قرار بگیرند که وابستگی حالت یک سیستم به گذشته‌اش است. هوش مصنوعی، فرصتی را برای غربالگری سریع و نظارت موثر بر موارد کووید-۱۹ در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند و باری را که روی شانه پزشکان قرار دارد، کاهش می‌دهد.

پروفسور "یودونگ ژانگ"(Yudong Zhang)، استاد یادگیری ماشینی در دانشگاه لستر گفت: پژوهش ما بر تشخیص خودکار کووید-۱۹ براساس شبکه عصبی نمودار تصادفی متمرکز است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که روش ما به طور خودکار می‌تواند مناطق مشکوک را در تصاویر قفسه سینه پیدا کند و پیش‌بینی‌های دقیقی را براساس آنها انجام دهد. دقت سیستم به این معناست که می‌توان از آن در تشخیص بالینی کووید-۱۹ استفاده کرد و به کنترل شیوع ویروس پرداخت. ما امیدواریم که این فناوری در آینده، امکان تشخیص خودکار رایانه‌ای را بدون نیاز به مداخله دستی فراهم کند تا خدمات مراقبت بهداشتی به صورت هوشمندتر و کارآمدتر انجام شوند.

پژوهشگران، این فناوری را بیشتر توسعه خواهند داد تا این که در نهایت، رایانه تشخیص‌دهنده کووید-۱۹ جایگزین نیاز به رادیولوژیست‌ها برای تشخیص کووید-۱۹ در مراکز درمانی شود. این نرم‌افزار که حتی می‌توان آن را در دستگاه‌های قابل حمل مانند تلفن‌های همراه هوشمند به کار گرفت، برای شناسایی و تشخیص سایر بیماری‌ها مانند سرطان پستان، آلزایمر و بیماری‌های قلبی-عروقی) نیز توسعه می‌یابد.

این پژوهش، در مجله "Wiley Open Access" به چاپ رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید