‏تشخیص سن کاربران در اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی

اینستاگرام در حال آزمایش ابزار چهره‌شناسی جدیدی است که سن کاربران را با استفاده از هوش‌مصنوعی حدس می‌زند و راستی‌آزمایی می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ در این فناوری که شرکت نوآفرین (startup) لندنی «یوتی» (Yoti) پدید آورده است، چهره فرد با استفاده از دوربین گوشی یا رایانه او اسکن می‌شود و با استفاده از یادگیری ماشینی  (machine learning)، تعیین می‌شود که او چند ساله است.

به‌کارگیری این فناوری هم‌اکنون نیز از جانب دولت بریتانیا و نهادهای تنظیم مقررات آلمان، برای مقاصد تعیین شناسه دیجیتالی و سنجش سن افراد به منظور دسترسی دادن به محتواهای مناسب افراد بالغ بالای ۱۸ سال، تایید شده است.

در اینستاگرام که به فیسبوک تعلق دارد، کاربر باید حداقل ۱۳ سال سن داشته باشد تا از این برنامه استفاده کند و در حال حاضر احراز سن کاربران جدید فقط به پرسیدن ساده سال تولد از خودشان محدود است.

کاربران موجود هم اگر بخواهند تاریخ تولدشان را تغییر دهند، باید با ارسال عکسی از مدرک شناسایی یا گذرنامه خود، درستی سن‌شان را ثابت کنند.

شرکت یوتی مدعی است که در عرض چند ثانیه می‌تواند سن افراد را دقیقا حدس بزند، اما طبق آزمایش‌هایی که ایندیپندنت با این نرم‌افزار انجام داده است، خطای آن به ۲۰ سال هم می‌رسد.

طبق گزارش جدیدی که این شرکت منتشر کرده است، «سن‌سنجی چهره‌ای یوتی خدمات سن‌آزمایی کارآمد و موثری است که سن فرد را با نگریستن به چهره‌اش برآورد می‌کند.»

«نیازی به بررسی حضوری اوراق هویت یا دخالت انسان نیست... این مدل نه قادر است چیز دیگری را در مورد فرد استنباط کند، نه قادر است فرد را مشخصا شناسایی کند.»

اینستاگرام همچنین در حال ارایه ابزار ضمانت اجتماعی جدیدی برای کاربران است که امکان می‌دهد فرد با داشتن سه دنبال‌کننده متقابل دارای سن بالا ۱۸ سال، سن خود را به تایید برساند.

درست یک روز قبل از این آزمایش، مایکروسافت اعلام کرد که به دلیل ملاحظات اخلاقی، به‌کارگیری عمومی فناوری چهره‌شناسی خود را پایان می‌دهد.

فناوری چهره‌شناسی این غول فناوری به نام «فیس ای‌پی‌آی» (Face API) برای حدس زدن احساسات، جنسیت، و سن افراد به کار می‌رفت و شرکت اوبر از آن برای راستی‌آزمایی انطباق راننده استفاده کننده از این برنامه با دارنده حساب او در پرونده‌ [قراردادش با اوبر]، استفاده می‌کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید