احتمال انتقال اومیکرون ۴۸ درصد بیشتر از دلتا است

نتایج تجزیه و تحلیل‌های جدید محققان در بریتانیا نشان می‌دهد که اومیکرون در مقایسه با انواع قبلی سریعتر پخش می‌شود و بیشتر از جهش‌های قبلی ویروس، از سیستم ایمنی فرار می‌کند و این یافته های را بر اساس نمودار ارائه کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نتایج یک تجزیه و تحلیل دقیق، که به‌عنوان مقاله پیش چاپ در ۱۷ فوریه ارسال شده است، به سرعت انتشار این جهش ویروس کرونا - حتی در افراد واکسینه شده - در مقایسه با انواع قبلی اشاره دارد.

ایسنا نوشت؛ در انگلستان، اومیکرون برای اولین بار در اواسط نوامبر ۲۰۲۱ شناسایی شد و به سرعت از دلتا که گونه غالب بیماری بود، پیشی گرفت. مارم کیلپاتریک، محقق بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، می‌گوید: «شیوع سریع این گونه احتمالاً به دلیل توانایی آن در فرار از سیستم ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌ها است».

 به نقل از مقاله‌ای که در «nature» منتشر شده است، محققان در آژانس امنیت سلامت بریتانیا داده‌های ۵۱ هزار و ۲۸۱ نفر را که بین ۵ تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ مبتلا به اومیکرون و یا دلتا شده بودند را به همراه و ۱۵۱ هزار و ۵۹۲ فردی که در تماس نزدیک با آنها قرار داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

خطر انتقال امیکرون ۴۸ درصد بیشتر از دلتا

دانشمندان دریافتند در حالی که افراد آلوده به دلتا بیماری را تقریباً به ۱۱ درصد از اعضای خانواده خود منتقل می‌کردند، کسانی که اومیکرون داشتند آن را تقریباً به ۱۶ درصد منتقل می‌کنند. بدان معنا که خطر انتقال ویروس در هنگام آلوده شدن به اومیکرون نسبت به دلتا ۴۸ درصد افزایش می یابد.

این تفاوت در خارج از خانه نیز قابل توجه تر است. افرادی که به دلتا آلوده شده‌اند عفونت را تقریباً به ۴ درصد از افرادی که در خارج از خانه خود با آنها در تماس بودند منتقل می‌کنند، در حالی که کسانی که اومیکرون داشتند آن را به ۸ درصد از افراد منتقل کردند، بنابراین خطر بیش از دو برابر شد.

کیلپاتریک می‌گوید: «روش انتقال امیکرون در خارج از خانه آشکارتر است، زیرا حتی با وجود مدت زمان کمترِ قرارگرفتن در معرض ویروس، خطر ابتلا به آن در مقایسه با دلتا بیش از دو برابر است.»

محققان همچنین بررسی کردند که چگونه واکسیناسیون بر شانس ابتلای افراد به این دو نوع تأثیر می‌گذارد و دریافتند که احتمال ابتلای اعضای خانواده واکسینه نشده به اومیکرون ۲۳ درصد بیشتر از دلتا است. این شکاف در افرادی که واکسینه شده‌اند نیز بیشتر شد و نشان دهنده برتری امیکرون در فرار از ایمنی ناشی از واکسن است. اعضای خانواده ای که سه دوز واکسن SARS-CoV-۲ دریافت کرده بودند، بیش از دو برابر بیشتر از دلتا احتمال ابتلا به اومیکرون را داشتند. اگر فردی سه دوز واکسن دریافت کرده بود، احتمال اینکه اومیکرون را به یکی دیگر از اعضای خانواده منتقل کند دو برابر بیشتر از دلتا است.

سه بهتر از دو است

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن در مقایسه با تنها دو دوز، تأثیر مفیدتری بر انتقال هر دو نوع واریانت داشت، اگرچه این تأثیر برای دلتا بیشتر از امیکرون بود. پس از تزریق سومین نوبت واکسن، احتمال ابتلای اعضای خانواده به نوع دلتا ۳۲ درصد و احتمال ابتلا به امیکرون ۱۲ درصد کمتر از زمانی بود که فقط دو دوز دریافت کرده بودند. افرادی که واکسن تقویتی دریافت کرده بودند، ۳۸ درصد کمتر احتمال داشت که عفونت دلتا را به اعضای خانواده خود سرایت دهند و در مورد اومیکرون ۲۲ درصد افرادی که فقط دو دوز واکسن تزریق کرده بودند، عفونت اومیکرون را منتقل کردند.

لئو پون، ویروس شناس در دانشگاه هنگ کنگ نیز می‌گوید: «اگرچه این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن‌های موجود SARS-CoV-۲ محافظت محدودی در برابر عفونت با نوع اومیکرون ارائه می‌دهند، اما تحقیقات دیگر نشان داده اند که این واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری شدید ناشی از هر دو نوع واریانت موثر هستند.»

او اشاره می‌کند که کار در زمانی انجام شد که زیرشاخه BA.۱ اومیکرون در حال گردش بود و اکنون که زیرشاخه دیگری به نام BA.۲ به سرعت در حال افزایش است، این نوع نیز نیاز به بررسی دارد. او می‌گوید با این وجود، واکسیناسیون هنوز یکی از مؤثرترین اقدامات برای «محافظت از خود» در برابر نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ است.

دیدگاه تان را بنویسید