تراشه های مرگ؛ سرنخی از اسرار سیارات یخی

پدیده قندیل های یخی در اعماق اقیانوس ها، پدیده ای مرگبار برای آبزیان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از qallwdall؛ ما عادت به دیدن قندیل‌هایی یخی که روی شاخه‌های درختان یا لبه‌های ساختمان‌ها آویزان شده است، داریم. اما چیز غیرعادی که بسیاری نمی‌دانند این است که این قندیل‌ها در اعماق دریا نیز تشکیل می‌شوند. این قندیل‌ها در کف اقیانوس‌ها، تراشه‌های مرگ نامیده می‌شوند.

تراشه‌های مرگ

این تکه‌های یخ در اعماق اقیانوس ساخته شده و منجر به تشکیل پوسته‌هایی می‌شوند که به یخ آب نمک معروف هستند. این پوسته‌ها که اغلب به دلیل ظاهر عجیبشان «استالاکتیت‌های دریایی» نامیده می‌شوند، طبیعت کشنده دیگری را نیز به ارمغان می‌آورند که به آن تراشه‌های مرگ می‌گویند. این پوسته‌ها در سال ۱۹۶۰ کشف شدند و بسیاری از دانشمندان مطالعاتی انجام دادند که در آن‌ها گفته شد زندگی در سطح زمین ممکن است در نتیجه این رسوبات سنگ آهک دریایی در دریا‌های قطبی به وجود آمده باشد.

نحوه تشکیل تراشه ها

هنگامی که یخ دریا در قطب شمال و جنوب ایجاد می‌شود، کنسانتره آب نمک یا به اصطلاح ناخالصی‌های آلوده کننده نمک دفع می‌شود، که دلیل اصلی این است که یخ دریا به اندازه آبی که از آن تشکیل شده است شور نیست. مناطق اطراف شورتر است و منجر به کاهش دمای انجماد و افزایش چگالی شده و مانعی برای تبدیل آب یخ زده به یخ شده و باعث فرورفتن آن به اعماق می‌شود.

اندرو توربر، استاد دانشگاه در اورگان، یکی از معدود دانشمندانی است که در تلاش برای جمع‌آوری نمونه‌ها و مشاهده رشد پوسته‌ها از زیر یخ‌های دریا در قطب جنوب است. این صفحات پس از تشکیل قوی نیستند و با کوچکترین تماسی ممکن است بشکنند. او در این باره گفت: "مناطقی که این تراشه‌ها را در خود جای داده اند، حوضچه‌های کوچکی از آب نمک تشکیل می‌دهند که به حوضچه‌های مرگ معروف هستند، زیرا اسکلت‌های زیادی از انواع مختلف حیوانات دریایی را در خود جای داده اند. "

دیدگاه تان را بنویسید