دریافت علائم رادیویی ناشناخته از سیارات ناشناس

ستاره شناسان از دریافت علائم رادیویی عجیب و ناشناخته از سیارات دوردست که بشر از آنها اطلاعات خاصی ندارد، خبر داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس، مدل‌های این علائم رادیویی نشان می‌دهد که برخی از آنها ممکن است به علت تداخل میدان‌های مغناطیسی برخی سیارات و ستاره‌هایی که آنها به دورشان می‌چرخند، شکل گرفته باشد و با بررسی آنها امکان کشف و شناسایی سیارات ناشناخته و دوردست فراهم می‌آید.

مهر نوشت؛ تا به حال بیش از ۴۵۰۰ سیاره در خارج از منظومه شمسی شناسایی شده‌اند که به دور ستاره‌های مختلفی می‌گردند. برای کشف این سیاره‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما ستاره شناسان هلندی و استرالیایی برای نخستین بار از امواج رادیویی و یک تلسکوپ آرایه‌ای فرکانس پایین (LOFAR) برای شناسایی آنها استفاده کرده‌اند.

استفاده از علائم رادیویی برای شناسایی سیارات جدید، مدل سازی دقیق‌تر از نحوه حرکت آنها را نیز ممکن می‌کند و حتی از این طریق می‌توان مدارهای حرکتی ستاره‌هایی که این سیارات به دور آنها حرکت می‌کنند را نیز تشخیص داد.

از سوی دیگر، ستارگان حامل مقادیر عظیمی از مواد و ذرات باردار هستند که تعامل آنها با میدان مغناطیسی سیارات موجب تولید شفق قطبی و امواج رادیویی می‌شود. انتظار می‌رود استفاده از این روش در آینده تعداد سیارات شناسایی شده دوردست را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید