شناسایی آنتی بادی جدیدی که با چند نوع ویروس کرونا مقابله می‌کند

دانشمندان ادعا می‌کنند که یک آنتی بادی فوق العاده برای کووید ۱۹ کشف کرده اند که با چندین نوع ویروس کرونا مبارزه می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل ازالعالم، دانشمندان آنتی بادی را کشف کرده اند که می‌تواند نه تنها با طیف گسترده‌ای از انواع SARS-CoV-۲، بلکه با انواع مختلف ویروس‌های کرونا نیز مقابله کند.

این کشف می‌تواند به تلاش‌ها برای توسعه راه‌های درمانی و ساخت واکسن‌ها به شکل گسترده کمک کند.

تایلر استارمتخصص علوم بیوشیمی در مرکز تحقیقات سرطان "فِرِد هاچینسون" در سیاتل واشنگتن و همکارانش بر مشکلی متمرکز شدند که در درمان با آنتی بادی برای COVID-۱۹ وجود دارد؛ به گونه‌ای که برخی از انواع SARS-CoV-۲ جهش‌هایی را داشته اند که ویروس را به فرار از آنتی بادی قادر می‌سازد.

محققان ۱۲ آنتی بادی را بررسی کردند که این آنتی بادی‌ها به بخشی از پروتئین ویروسی و یک گیرنده در سلول‌های انسانی متصل می‌شوند. بسیاری از روش‌های درمانی از طریق آنتی بادی برای عفونت SARS-CoV-۲ همان قسمت پروتئینی را که دامنه اتصال گیرنده نامیده می‌شود، در بر می‌گیرند.

محققان لیستی از هزاران جهش دامنه اتصال را برای چندین نوع SARS-CoV-۲ تهیه کردند و جهش‌های دامنه اتصال ده‌ها ویروس کرونا مانند SARS-CoV-۲ را فهرست بندی کردند. سرانجام، آن‌ها ارزیابی کردند که چگونه همه این جهش‌ها بر توانایی ۱۲ آنتی بادی برای اتصال به حوزه گیرنده‌ها تأثیر می‌گذارد.

یک آنتی بادی به نام S۲H۹۷، به دلیل توانایی اتصال به حوزه‌های گیرنده تمام ویروس‌های کرونا که محققان آزمایش کردند، شناسایی و مشخص شد که این آنتی بادی می‌تواند از گسترش طیف وسیعی از انواع SARS-CoV-۲ و ویروس‌های مختلف کرونا در بین سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه جلوگیری کند. همچنین از قدرت کافی برای محافظت از همستر‌ها در برابر عفونت SARS-CoV-۲ برخوردار بود.

بررسی دقیق ساختار مولکولی S۲H۹۷ نشان داد که این منطقه ناحیه‌ای نامرئی و کاملاً پنهان از حوزه اتصال را هدف قرار می‌دهد.

استار تأکید می‌کند که مولکول‌هایی که این منطقه از حوزه اتصال را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند در برابر ویروس‌های متعدد محافظت ایجاد کنند و ممکن است روزی در واکسن‌های ویروس کرونا استفاده شود.

۱۱ آنتی بادی دیگر می‌توانند انواع ویروس‌ها را هدف قرار دهند، اما هرچه آنتی بادی در جلوگیری از ورود قدیمی‌ترین سویه شناخته شده SARS-CoV-۲ به سلول موثرتر باشد، دامنه ویروس‌هایی که می‌تواند به آن متصل شود کمتر است.

خبر خوب این است که این تیم تحقیقاتی، آنتی بادی‌هایی را شناسایی کرده است که می‌توانند به گروهی از ویروس‌های کرونا متصل شوند.

اگرچه دانشمندان نمی‌توانند فعالیت آنتی بادی را در برابر ویروس ناشناخته آزمایش کنند، اما درمان‌های خاص و واکسن‌ها به انگیزه جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید