حال‌گیری فیس‌بوک برای سال نوی میلادی

آیا همچنان می توانیم از واتساپ روی گوشی های قدیمی استفاده کنیم؟

معمولا شرکت‌ها سال نو بذل و بخشش می‌کنند و به کاربران خود عیدی می‌دهند، اما فیس‌بوک امسال خبر بدی برای بخشی از کاربران خود که تعداد آن‌ها هم کم نیست دارد و اعلام کرده است که گوشی‌های قدیمی دیگر قادر به استفاده از پیام‌رسانش یعنی واتس‌اپ را ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ واتس‌اپ از اول ژانویه روی تعدادی از گوشی‌های هوشمند آندرویدی و iOS متوقف خواهد شد، زیرا این شرکت امسال قصد پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌‌ها را ندارد. فیس‌بوک با این حرف خود را عملی کرد که چندی پیش اعلام کرده بود: برای داشتن بهترین تجربه، به شما توصیه می‌کنیم که از آخرین نسخه سیستم‌عامل آندروید یا iOS و همه نرم‌افزارهای سازگار دیگر استفاده کنید.

با توجه به اطلاعات مربوط به بخش سوالات متداول واتس‌اپ، این پیام‌رسان فقط از گوشی‌های هوشمندی پشتیبانی خواهد کرد که مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید 4.0.3 به بالا و همچنین آیفون‌های مبتنی بر iOS 9 به بالا باشند.

با این اوصاف باید بگوییم که متاسفانه گوشی‌های مدل HTC Desire، LG Optimus Black، Motorola Droid Razr و گلکسی S2 سامسونگ دیگر نمی‌توانند از واتس‌اپ استفاده کنند. در مورد گوشی‌های آیفون نیز آیفون ۴ و مدل‌های قبل از آن دیگر قادر به اجرای واتس‌اپ نخواهند بود. کاربران مدل‌های 4S، 5، 5S، 5C، 6 و 6S نیز برای اینکه بتوانند واتس‌اپ را در گوشی‌های خود اجرا کنند باید سیستم‌عامل خود را به iOS 9 یا بالاتر به‌روز کنند.

گوشی‌های آیفون مدل 6S، 6S Plus و نخستین نسخه آیفون SE، آخرین گوشی‌هایی هستند که از آخرین نسخه iOS یعنی iOS 14 استفاده می‌کنند. به غیر از اینها، پلتفرم پیام‌رسان واتس‌اپ برای برخی از گوشی‌های منتخب مبتنی بر KaiOS 2.5.1 (مبتنی بر لینوکس) به بالا شامل گوشی‌های JioPhone و JioPhone 2 فعال نگه داشته می‌شوند.

فیس‌بوک همچنین اعلام کرده اگر به دلیل عدم پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی، کاربران قصد خریدن گوشی جدید دارند و می‌خواهند واتس‌اپ خود را به گوشی جدیدشان منتقل کنند،‌ بهتر است بدانند که هیچ گزینه‌ای برای انتقال تاریخچه چت‌شان بین سیستم‌عامل‌ها وجود ندارد. مگراینکه بخواهند تاریخچه چت‌شان را به ایمیل‌شام پیوست کنند.

از کجا بدانیم نسخه سیستم‌عامل چند است؟

اگر شما هم نگران این هستید که گوشی‌تان قدیمی شده و دیگر قادر به استفاده از واتس‌اپ نخواهید بود، بهتر است سراغ تنظیمات گوشی‌تان بروید تا ببینید سیستم‌عاملش چه نسخه‌ای است. اگر آیفون دارید، به قسمت تنظیمات بعد General بعد About بروید تا نسخه گوشی‌تان را ببینید.

اگر هم کاربر آندروید هستید، به قسمت تنظیمات گوشی‌تان بروید، بعد About Phone را بزنید که احتمالا در آخرین بخش تنظیمات قرار دارد. در این صورت نسخه سیستم‌عامل‌تان را متوجه می‌شوید.

گفتنی است که واتس‌اپ آخر هر سال تصمیم می‌گیرد که پشتیبانی از یک سری گوشی‌های هوشمند قدیمی آندروید و iOS را به پایان برساند. در آغاز سال ۲۰۲۰ نیز این پلتفرم برای تلفن‌های مبتنی بر آندروید 2.3.7 به پایین و همچنین آیفون‌های مبتنی بر iOS 8 به پایین متوقف شد.

فیس‌بوک همچنین اعلام کرده است که نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS دیگر نمی‌توانند حساب‌های جدید کاربری ایجاد کنند.

راه چاره چیست؟

اگر از آن دسته کاربران بدشانسی هستید که دیگر نمی‌توانند واتس‌اپ را در گوشی‌تان اجرا کنید، دو راه بیشتر ندارید؛ یا گوشی‌ جدیدی بخرید یا سیستم‌عامل گوشی‌تان را به‌روز کنید. البته بهتر بود که قبل از امروز از چت‌های خود فایل پشتیبان تهیه کنید.

چطور سیستم‌عامل‌تان را به‌روز رسانی کنید؟

برای اینکه بتوانید سیستم‌عامل گوشی‌تان را به‌روز کنید، باید به فروشگاه اپلیکیشن گوشی‌تان مراجعه کنید، ولی توجه داشته باشید که اگر پیامی مبنی بر اینکه واتس‌اپ از نسخه شما پشتیبانی نمی‌کند را دریافت کرده‌اید، باید واتس‌آپ خود را نیز به‌روز کنید. واتس‌اپ همواره کاربران خود را به به‌روز رسانی اپلیکیشن خود تشویق می‌کند، زیرا می‌گوید آخرین نسخه‌ها حاوی جدیدترین ویژگی‌ها هستند و مشکلات نسخه‌های قبلی را نیز ندارند.

اگر گوشی‌تان آندروید است به فروشگاه Google Play بروید و واتس‌اپ را جستجو کنید و روی به‌روز رسانی در کنار آیکون واتس‌اپ بزنید.

اگر هم آیفون دارید به App Store مراجعه کنید و واتس‌اپ را جستجو کنید و روی UPDATE در کنار مسنجر واتس‌اپ کلیک کنید.

اگر هم گوشی‌تان جیواستار است، به KaiOS یا Store از فهرست برنامه‌ها بروید و بعد گزینه Social و سپس واتس‌اپ را انتخاب کنید و آن را به‌روز رسانی کنید.

دیدگاه تان را بنویسید