گزارش جی پلاس از تورهای مجازی اماکن فرهنگی

از 10 موزه و گالری معروف دنیا در دوران کرونا بازدید کنید!

در حالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها به روی مردم قفل شده و دیگر مردم نمی‌توانند از این مکان‌ها بازدید کنند، بسیاری از آن ها مبادرت به برپایی تور مجازی کرده‌اند و مجموعه‌های عظیمی از آثار باستانی خود را به صورت آنلاین و صدالبته مجازی در اختیار دوستداران خود قرار داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، اغلب تورهای مجازی از طریق Google Arts & Culture؛ وب‌سایتی که گوگل منحصرا برای مشاهده آثار هنری و قطعات تاریخی به صورت آنلاین در دسترس قرار داده، قابل مشاهده هستند. گوگل در بسیاری از موارد شرایطی را برای این تورهای مجازی به وجود آورده که کاربر همانند سرویس استریت ویو (دید خیابانی) می‌تواند در مرورگر خود موزه یا گالری هنری را بگردد و به هر طرف که می‌خواهد برود و حتی گوشه و کنار آن را نیز جستجو کند.

برخی از این تورها مدت‌هاست که به صورت مجازی در دسترس قرار گرفته‌اند اما شرایطی که ویروس کرونا برای همه مردم دنیا به وجود آورده موجب شده که بقیه موزه‌ها و گالری‌های هنری نیز به این جرگه بپیوندند و به صورت آنلاین پذیرای کاربران خود باشند. به طور مثال، موزه بریتانیا در لندن هفته گذشته برای نخستین بار ۲۸۰ هزار تصویر جدید از آثار باستانی خود را از طریق وب‌سایت آثار هنری و فرهنگی گوگل و برای مشاهده آنلاین در اختیار گذاشت. این موزه مدتی بود که روی این موضوع کار می‌کرد، اما بسته شدن موزه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب شد که مسئولان آن زودتر اقدام کند.

در ادامه قصد داریم به معرفی ۱۰ موزه و گالری هنری بپردازیم که هم‌اکنون به صورت آنلاین در اختیارتان قرار گرفته و شیوع ویروس کرونا این فرصت را به شما داده که به صورت مجازی در این موزه‌ها به پرواز درآیید و چیزی را که شاید سال‌هاست در سر می‌پروراندید و حتی فکرش را نمی‌کردید که از موزه‌های بزرگ جهان دیدن کنید، به واقعیت تبدیل کنید:

موزه بریتانیا در لندن

موزه بریتانیا

همانطور که گفته شد، موزه بریتانیا 280 هزار مورد را به مجموعه تور مجازی خود اضافه کرده است. این ها در کنار 5/4 میلیون قطعه باستانی دیگر، از جمله  سنگ روزتا یا سنگ رشید -سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان که در پیشرفت معاصر و درک نوشتار هیروگلیف ابزاری سودمند بوده و یکی از مهم‌ترین کشفیات دنیای باستان‌شناسی به شمار می‌رود-  هستند که همگی به صورت آنلاین قابل مشاهده شده‌اند. از تصاویر این موزه می‌توان بدون مجوز برای کارهای غیرتجاری استفاده کرد.

این موزه از طریق وب‌سایت آثار هنری و فرهنگی گوگل به شکل تور مجازی استریت ویو قابل مشاهده است و به شما امکان می‌دهد که حدود ۳۰ قسمت مختلف از موزه را بگردید.

موزه هنرهای مدرن در نیویورک

MOMA 1

مجموعه موزه هنرهای مدرن یا MoMA که در سال 1929 تأسیس شد، شامل نمونه‌هایی از هنر مدرن از اواخر قرن نوزدهم تاکنون است. مجموعه آن ها انواع مختلفی از بیان بصری را شامل می‌شود که هنر مدرن شامل نقاشی، مجسمه‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، نقاشی‌ها، تصاویر، معماری و طراحی را شامل می‌شود.

حال این موزه ۱۲۹ قطعه شاهکار هنری خود را از طریق صفحه آثار هنری و فرهنگی گوگل در دسترس کاربران قرار داده است که از میان آن ها می‌توان به نقاشی‌های ون‌ گوگ، پل سزان و هنری روسو اشاره کرد که همه آرزوی دیدن آن ها را از نزدیک دارند.

گفتنی است که این موزه وب‌سایت رسمی خود را دارد که هم‌اکنون به صورت آنلاین عکس‌های دوروتا لنگ، عکاس مستند و خبری تاثیرگذار آمریکایی را در دسترس قرار داده که علت شهرت وی تصاویرش از دوره رکود بزرگ با عنوان پروژه اداره حفاظت از مزارع و تاثیرات جنگ جهانی دوم بر جامعه آمریکا بود.

موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک

موزه تاریخ طبیعی آمریکا

موزه تاریخ طبیعی آمریکا یکی از مشهورترین موزه‌های ایالات متحده آمریکا و جهان است که در منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این موزه در ۱۸۶۹ تاسیس شده و در سال ۲۰۰۹، دانشمندان دانشگاه اسلو پرده از نتایج تحقیقات خود در موزه تاریخ طبیعی آمریکا برداشتند. کشف آن ها سنگواره‌ای ۴۷ میلیون ساله در آلمان بود که متعلق به کهن‌ترین نیاکان شناخته شده نخست سانان امروزی به ‌شمار می‌آید.

حال این موزه، تور مجازی خود را در صفحه مخصوص گوگل راه انداخته است که شامل سه عکس بسیار طویل، تصاویر با کیفیت بالا از ۲ هزار قطعه باستانی و بیش از ۲۰ قسمت موزه است که می‌توان درون آن به صورت مجازی قدم زد و نمونه‌هایی از سنگ‌ها، گیاهان، حیوانات و فسیل‌های آن را مشاهده کرد.

موزه جی‌. پال گتی در لس‌آنجلس

جی پال گتی

موزه جی. پال گتی که غالبا آن را گتی می‌نامند، یک موزه هنر از قرن هشتم تا بیست و یکم است که در کالیفرنیا قرار دارد که دو پردیس دارد. این دو موزه در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲ میلیون بازدید کننده داشته‌‌اند. موزه اصلی که به آن گتی اصلی می‌گویند در محله برنتوود واقع در لس‌انجلس قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از هنر غربی از قرون وسطی تا عصر حاضر است و موزه فرعی که گتی ویلا نام دارد در ملیبو واقع شده و شامل هنر باستان، رم، سرزمین اتروریا است.

حال این موزه بیش از 150 هزار اثر هنری خود را برای مشاهده آنلاین در دسترس قرار داده است که با کمک امکانات صفحه آثار هنری و فرهنگی گوگل کاربران می‌توانند در آن جا پیاده‌روی و بخش‌های اعظم موزه را تماشا کنند. این مجموعه هنری شامل نقاشی‌هایی از ون گوگ و پیر اگوست رنوآر می‌شود.

موزه تاریخ ملی در لندن

موزه تاریخ ملی لندن

موزه تاریخ طبیعی لندن متشکل از ۷۰ میلیون نمونه از پنج بخش زمین‌شناسی شامل گیاه‌شناسی، حشره‌شناسی، کانی‌شناسی، دیرینه‌شناسی و جانورشناسی در کنزینگتون جنوبی در لندن است. در این موزه یک بخش برای شناسایی، حفاظت و آرایه‌شناسی آلفا ایجاد شده‌ است. با توجه به قدمت موزه بسیاری از مجموعه‌های موجود توسط چارلز داروین جمع‌آوری شده ‌است.

این موزه نیز حدود ۳۰۰ هزار تصویر آثار باستانی خود را در صفحه آثار هنری و فرهنگی گوگل آپلود کرده که شامل اسناد مهم تاریخی تا مجموعه گسترده‌ای از نمونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود. دو وضعیت ۳۶۰ درجه برای پیاده‌روی دیجیتال در تور مجازی این موزه وجود دارد. روی وب‌سایت رسمی این موزه نیز انواع فیلم‌ها و تورهای مجازی وجود دارد که از جمله آن ها می‌توان به محتوای روایت شده توسط سر دیوید آتنبرو اشاره کرد که یک جانورشناس است و برنامه‌های مستند زیادی را در طول زندگی کاری خود ساخته که از مشهورترین آن ها زندگی و سیاره زمین است که در تلویزیون ایران و با صدای داود نماینده پخش شده ‌است.

لوور پاریس

لوور ۲

موزه لوور بزرگ ترین موزه هنر و یک بنای تاریخی در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه به شمار می رود که بالغ بر 38 هزار اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا سده ۲۱ میلادی در فضایی بالغ بر 72 هزار و 735 متر مربع جمع‌آوری و در معرض دید قرار گرفته است. این موزه در فهرست پربازدیدترین موزه‌های جهان قرار دارد. وب‌سایت این موزه به تازگی ۶ تور مجازی به راه انداخته است که شامل آثار باستانی مصر، هنر و رقص، دوره رنسانس و بقایای قلعه لوور می‌شود.

موزه ملی تاریخ طبیعی متعلق به موسسه اسمیتسونین در واشنگتن

224JF5EEUBFHJJJVMQ73QEAQ7E

موزه ملی تاریخ طبیعی یازدهمین موزه پر بازدید جهان و پر بازدیدترین موزه تاریخ طبیعی در جهان است که در سال 1910 افتتاح شد و در آن مجموعه‌های ملی نگهداری می‌شود. این موزه با استفاده از سیستم تور مجازی خاص خود به جای صفحه ویژه گوگل، به شما امکان می‌دهد کل نمایشگاه را بگردید. این تور نقشه‌ای نیز در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید از یک اتاق به اتاق دیگر بروید و گم نشوید.

موزههای واتیکان  در رم

واتیکان

موزه واتیکان یکی از دیدنی‌های اصلی واتیکان است. این موزه که آثار هنری تاریخی بی‌نظیری را مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک در خود جای داده، سالیانه پذیرای حدود ۴ میلیون بازدیدکننده است.

وب‌سایت این موزه در شرایط همه‌گیر شدن ویروس کرونا مبادرت به راه‌اندازی تور مجازی در وب‌سایت رسمی خود کرده است. در این تور مجازی در حالی که می‌توانید در حال و هوای رم باستان قدم بزنید، از زیبایی‌های سقف‌های رنگی و طاقدار آن ها لذت ببرید. این تور شامل کلیسای سیستین و اتاق رافائل می‌شود و اگرچه نمی‌توانید به راحتی سیستم گوگل در این فضا بگردید، وب‌سایت موزه‌های واتیکان سعی کرده عکس‌هایی با کیفیت بالا و با گستره دید 360 درجه ارائه دهد.

وب‌سایت YouVisit هم در این راستا یک تور تفصیلی از شهر واتیکان با تمام جزییات را ارائه می‌دهد که در آن تصاویر به صورت ۳۶۰ درجه و نمای افق‌گرد وجود دارند و یک راهنما نیز هست که شما در هر یک از نماها راهنمایی می‌کند و جزییات بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نگارخانه ملی لندن

نگارخانه ملی لندن

نگارخانه ملی لندن یکی از موزه‌های مشهور جهان در زمینه هنر نقاشی است. این نگارخانه در سال ۱۸۲۴ میلادی در شهر لندن تاسیس شده و هم‌اکنون دارای گنجینه‌ای با بیش از ۲ هزار و 300 تابلوی نقاشی کم‌نظیر از سده سیزدهم تا سده نوزدهم میلادی است.

این نگارخانه نیز برای ایجاد سرگرمی کاربران در خانه یک تور مجازی با صفحه ویژه آثار هنری و فرهنگی گوگل راه‌اندازی کرده که به صورت ۳۶۰ درجه است و هفت اتاق از این نگارخانه را به تصویر کشیده است. این اتاق‌ها توسط سالن مرکزی به هم وصل می‌شوند.

این وب سایت شامل یک تور 360 درجه ای به همراه Google در هفت اتاق از گالری ملی است ، به علاوه سالن مرکزی که همه آن ها را با هم پیوند می دهد. این تور در سال 2016 راه‌اندازی شده و بنابراین هنوز هم به طور معقول به‌روز است. این وب‌سایت همچنین یک تور واقعیت مجازی از Sainsbury Wing را ارائه می‌دهد که مجموعه‌ای از نقاشی‌های اولیه رنسانس از سرتاسر جهان را در خود جا داده است.

موزه اتومبیل پترسون در لس‌آنجلس

6932091844_8962a35c33_b

برای طرفداران خودرو و به خصوص خودروهای کلاسیک و قدیمی همواره نام موزه پترسون با علاقه‌مندی‌های آن ها عجین شده است، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان در حوزه اتومبیل‌های لوکس قدیمی و حتی جدید که به تازگی نیز داخل آن دستخوش تغیر و نوسازی قرار گرفته است.

این موزه با رویکردی متفاوت هر روز ویدئوهای جدیدی در وب‌سایت خود منتشر می‌کند. این ویدئوها رایگان است، اما برای تماشای آن ها باید نام و آدرس ایمیل خود را ثبت‌نام کنید.

در این تور مجازی می‌توانید داخل خودروی فِراری بروید و درون موزه قدم بزنید تا قسمت‌های دیگر آن را نیز ببینید و از تماشای خودروهای قدیمی  که از سال ۲۰۱۵ از طریق سرویس دید خیابانی گوگل در دسترس قرار داده شده، لذت ببرید.

دیدگاه تان را بنویسید